AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #1 Skrevet 10. april 2017 Dersom du var en av de to førstnevnte og du ble invitert på middag til noen som insisterte å kjøpe inn et kjøtterstatningsprodukt til deg. Verten har tilberedt erstatningsproduktet pluss laget egen salat ved siden av i tillegg og ber deg om å forsyne deg. Med en gang du tar en bit så får du en sterk mistanke om at dette er kjøtt. Du kjenner både seneoppbyggning, kjøttsaft, kryddre, og andre elementer som ikke er i halsans kok eller anamma produktene. Hva ville du gjort da? Jeg har vært i en slik situasjon, og jeg sa ikke ifra. Hadde ikke samvittighet til å si ifra fordi vedkommende hadde kjøpt noe eget til meg, og jeg klarte ikke å si etter et bit "nei, jeg kan ikke spise dette". Under middagen så spurte vedkommende om hvordan produktet smakte og om vanskeligheten med å få i seg nok vitaminer. Jeg svarte høflig og skiftet samtaletema. Etter middagen så sjekket jeg bosset (jepp...) og der var det en pakning som inneholdt produktet mitt, men som absolutt ikke var vegetarisk. Jeg mistet all tillit til personen etterpå og ble utrolig dårlig i magen. Hvordan ville dere reagert? Anonymkode: 3e759...c95 1
FantasDick Skrevet 10. april 2017 #2 Skrevet 10. april 2017 Jeg hadde i utgangspunktet stoppet opp når jeg oppdaget at det var kjøtt, og så spurt høflig om hvilket produkt det egentlig er. Hadde jeg kommet så langt som deg og sett pakningen hadde jeg sjekket om det er tydelig merket at det er kjøtt eller ikke. Altså, ser man klart og tydelig at det er kjøtt hadde jeg tenkt at vedkommende hadde gjort det med vilje og da hadde jeg blitt rasende, Definitivt tatt det opp! Er det utydelig om det er kjøtt eller ikke sånn at vedkommende kan ha tatt feil/misforstått hadde jeg nok likevel snakket med vedkommende. 1
Gjest Athleisure Skrevet 10. april 2017 #3 Skrevet 10. april 2017 Er vel ikke krise det, så lenge en ikke er allergisk
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #4 Skrevet 10. april 2017 Hvilken erstatning er det snakk om? Jeg hadde spurt. Jeg opplever ganske sterkt ubehag ved mistanke om dyr i maten min, så jeg klarer ikke spise det. Mannen min merker utrolig lett om det er brukt dyreprodukter i mat og han spør med en gang. Fått inntrykk av at dersom han hadde fått i seg kjøtt, så hadde han kastet opp etterpå. Jeg bruker ha et visst inntrykk av hvor sannsynlig det er at en person klarer å lage vegetarisk mat før jeg spiser hos vedkommende. Om jeg ikke stoler på personen så blir jeg med på kjøkkenet i forkant og spør nysgjerrig om hvordan de lager maten. Skal sies at jeg ikke bruker spise mat hos andre eller lagd av andre, så dette er generelt ikke et problem for meg Anonymkode: 34818...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #5 Skrevet 10. april 2017 38 minutter siden, FantasDick skrev: Jeg hadde i utgangspunktet stoppet opp når jeg oppdaget at det var kjøtt, og så spurt høflig om hvilket produkt det egentlig er. Hadde jeg kommet så langt som deg og sett pakningen hadde jeg sjekket om det er tydelig merket at det er kjøtt eller ikke. Altså, ser man klart og tydelig at det er kjøtt hadde jeg tenkt at vedkommende hadde gjort det med vilje og da hadde jeg blitt rasende, Definitivt tatt det opp! Er det utydelig om det er kjøtt eller ikke sånn at vedkommende kan ha tatt feil/misforstått hadde jeg nok likevel snakket med vedkommende. Det var en familiemiddag. Jeg får generelt mye negativt oppmerksomhet angående valget mitt av familien, men jeg stoler jo nok på dem til å spise maten de lager dersom de ønsker å lage noe spesielt til meg. Jeg mener at det stod storfekjøtt på pakningen. Jeg har prøvd ut ca. alle vegetarproduktene det finnes ute på markedet, og jeg så ganske klart at denne pakningen ikke var noen av dem. Muligheten er jo at de hadde samme produkt til middag tidligere, men jeg tror dessverre at dette var med vilje med tanke på "hvordan smaker det" spørsmålene fra verten. Ts Anonymkode: 3e759...c95
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #6 Skrevet 10. april 2017 36 minutter siden, marengsi skrev: Er vel ikke krise det, så lenge en ikke er allergisk Nei, det er ikke krise. Alle vegetarianere/veganere får jo i seg kjøtt, fisk, gelatin, og diverse i se iblant helt tilfeldig, men da velger man å ikke kjøpe produktet på nytt. Her er problemet at jeg føler at det er et utrolig sårt tillitsbrudd til familien. Ts Anonymkode: 3e759...c95 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #7 Skrevet 10. april 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken erstatning er det snakk om? Jeg hadde spurt. Jeg opplever ganske sterkt ubehag ved mistanke om dyr i maten min, så jeg klarer ikke spise det. Mannen min merker utrolig lett om det er brukt dyreprodukter i mat og han spør med en gang. Fått inntrykk av at dersom han hadde fått i seg kjøtt, så hadde han kastet opp etterpå. Jeg bruker ha et visst inntrykk av hvor sannsynlig det er at en person klarer å lage vegetarisk mat før jeg spiser hos vedkommende. Om jeg ikke stoler på personen så blir jeg med på kjøkkenet i forkant og spør nysgjerrig om hvordan de lager maten. Skal sies at jeg ikke bruker spise mat hos andre eller lagd av andre, så dette er generelt ikke et problem for meg Anonymkode: 34818...3d6 Var snakk om burgere. Produktet smakte ganske klart som elgkarbonader. Hadde dessverre ikke samvittighet til å spørre med tanke på familiemedlemmet, ville jo egentlig aldri trodd at vedkommende ønsket å lure i med kjøtt. Var utrolig kvalmt og ekkelt å spise produktet, men jeg følte at jeg "måtte". Jeg foretrekker å ha med egen mat, men her insisterte familiemedlemmet å kjøpe et erstatningsprodukt til meg. Neste gang blir det at jeg har med egen mat uansett hva vedkommende sier. Ts Anonymkode: 3e759...c95
Sirah Skrevet 10. april 2017 #8 Skrevet 10. april 2017 Dette hadde jeg snakke med dem om TS. Det er helt ok at de mener at ditt valg om å ikke spise kjøtt er helt tullete, men å med vilje servere deg kjøtt samtidig som de forteller at retten er vegansk er bare fullstendig bak mål. Helt ok at det ikke er krise, men slikt gjør man bare ikke! Jeg elsker en god biffmiddag selv, men kunne aldri funnet på å servere en av mine venner som ikke spiser kjøtt biff "forkledd" som "vegankjøtt". Det er kort og greit fullstendig respektløst og tullete. Da burde verten heller bedt deg ta med egen mat om du ikke ville spise det resten av gjestene fikk servert. 1
Forundret.. Skrevet 10. april 2017 #9 Skrevet 10. april 2017 Ta det opp med dem! Først synes jeg at du skal påpeke at du faktisk også ble dårlig, noe vedkommende burde kunne forstå. Deretter at dette er et enormt tillitsbrudd. Ikke sikkert at de vil ta deg seriøst på det i og med at du fikk såpass lite respekt og aksept at du ble fort på kjøtt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #10 Skrevet 10. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var snakk om burgere. Produktet smakte ganske klart som elgkarbonader. Hadde dessverre ikke samvittighet til å spørre med tanke på familiemedlemmet, ville jo egentlig aldri trodd at vedkommende ønsket å lure i med kjøtt. Var utrolig kvalmt og ekkelt å spise produktet, men jeg følte at jeg "måtte". Jeg foretrekker å ha med egen mat, men her insisterte familiemedlemmet å kjøpe et erstatningsprodukt til meg. Neste gang blir det at jeg har med egen mat uansett hva vedkommende sier. Ts Anonymkode: 3e759...c95 Du kjenner vedkommende best, så du vet best hva intensjonene kan være. Noen mennesker serverer kjøtt til vegetarianere, ja. Ganske nasty type mennesker som setter egen selvforherligelse over andre mennesker. Du kan ta det opp med han. I mine øyne er det såpass grovt tillitsbrudd at jeg hadde kuttet kontakten med vedkommende. Man får ganske mye dritt når man er vegetariener, så jeg har droppet en del mennesker som aldri slutter å mase på meg når vi har vært i samme hus. Ikke bare fordi de maser om min livsstil, men fordi de skal trykke egne meninger ned i halsen på andre selv om andre ikke er interessert. Selv om jeg er ateist ville jeg aldri begynt å ta opp og kverulere om kristendommen med mine religiøse slektninger/ familie. Om man er uheldig med familien sin så kan man veldig lett ende opp som outsider om man skiller seg ut Anonymkode: 34818...3d6 1
Cathrine88 Skrevet 10. april 2017 #11 Skrevet 10. april 2017 47 minutter siden, marengsi skrev: Er vel ikke krise det, så lenge en ikke er allergisk Jo, det er krise. Like krise som de aller fleste kjøttspisere ville ha syntes at det var hvis de ble fortalt at noe var oksekjøtt, og det viste seg at det var katte- eller menneskekjøtt. Noe du ville ha tenkt på lenge etterpå, og følt deg kvalm og forferdelig. Dessuten er det som flere sier et enormt tillitsbrudd, og jeg ville ikke ha tilgitt dem. 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #12 Skrevet 10. april 2017 Jeg hadde blitt forbanna rett og slett. Først bemerket smaken og spurt etter pakningen. Og så aldri spist så mye som et sukkertøy fra de senere (antakelig aldri besøkt dem). For det første er det tillitsbrudd, i tillegg gambling med min helse da jeg er allergisk mot alt for mye mat... Anonymkode: d9f3a...2cb 1
Tonus Skrevet 10. april 2017 #13 Skrevet 10. april 2017 Så utrolig respektløst gjort! Livssynet ditt alene burde blitt respektert, og i tillegg blir man jo gjerne utrolig dårlig hvis man får i seg kjøtt etter å ikke ha spist det på en stund. Ville snakket med vedkommende og sagt at dette overhode ikke var greit.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #14 Skrevet 11. april 2017 Dersom jeg hadde gjort som deg og latt som ingenting under middagen ville jeg fulgt opp slik: Jeg ville ringt, enten dagen etter eller noen dager etter og sagt at jeg ble dårlig i magen etter å ha spist hos dem. Hvis de spurte etter detaljer ville jeg overdrevet. Så ville jeg bedt dem om å hjelpe meg med å finne ut hva som var problemet, og bedt om å få vite hva som ble servert. Siden det bare var jeg som spiste kjøtterstatningsproduktet ville jeg nevt at det kanskje kunne være det, dersom jeg var den eneste som opplevde problemer. Å spise kjøtt som vegetarianer kan faktisk gi store mageproblemer. Å fordøye kjøtt krever noen bestemte enzymer i tarmen, og når mn spiser kjøtt sjeldent blir det lite av disse. Jeg lærte dette på den vonde måten etter at jeg levde kjøttfritt hele advent et år, og så spiste masse ribbe og pinnekjøtt i jula. Anonymkode: f083a...9fe
Kladd Skrevet 11. april 2017 #15 Skrevet 11. april 2017 Jeg ville helt klart tatt det opp! Utrolig respektløst gjort dersom de har skjul-servert deg kjøtt med vilje! Jeg skjønner ikke hvorfor det for noen skal være helt UMULIG å forstå at enkelte ikke ønsker å spise kjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #16 Skrevet 15. april 2017 Var i en lignende situasjon nå, men jeg tror rett og slett de hadde glemt seg bort og puttet kjøtt i retten likevel. Likevel sa jeg ikke i fra fordi kjøttet var vanskelig å oppdage med det første, og da jeg hadde allerede spist litt av det. Følte meg veldig dårlig etterpå både fordi jeg sannsynligvis hadde fått i meg kjøtt, og fordi jeg ikke var tøff nok til å si i fra. Jeg har egentlig ingen god forklaring på hvorfor jeg ikke gjorde det, men gjort er gjort, og nå prøver jeg bare å glemme det. Anonymkode: 5b001...31a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #17 Skrevet 15. april 2017 Hvis det er med vilje, er det snakk om et grovt tillitsbrudd. Jeg ville utvilsomt tatt det opp. Om jeg fikk mistanke når jeg begynte å spise ville jeg tatt det opp på en ydmyk måte, da det kan være gjort ved en feil. Hørt om jeg kunne sett pakningen, og samtidig sagt at det sikkert er jeg som er hysterisk. Om jeg hadde forstått det etterpå ville jeg konfrontert. Jeg er selv "altetende". Men jeg har venner som er vegetarianere, veganere, glutenintolerante og muslimer. Og etterstreber alltid å lage noe de kan spise. De som kjenner meg godt vet at jeg gjør dette riktig. Men jeg blir ikke fornærmet når noen vil gå gjennom hva jeg har laget og hvordan. Anonymkode: e365c...395
Gjest Yellowrose Skrevet 16. april 2017 #18 Skrevet 16. april 2017 Jeg hadde ikke spist hos de igjen. Jeg hadde også spyttet ut maten hvis jeg hadde mistanke om at det var kjøtt. Jeg forventer at det taes hensyn til at jeg spiser vegansk, hvis jeg skal spise borte så spør jeg om jeg skal ta med mat selv eller om de lager en porsjon med vegansk mat til meg.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #19 Skrevet 17. april 2017 På 10/4/2017 den 19.56, AnonymBruker skrev: Dersom du var en av de to førstnevnte og du ble invitert på middag til noen som insisterte å kjøpe inn et kjøtterstatningsprodukt til deg. Verten har tilberedt erstatningsproduktet pluss laget egen salat ved siden av i tillegg og ber deg om å forsyne deg. Med en gang du tar en bit så får du en sterk mistanke om at dette er kjøtt. Du kjenner både seneoppbyggning, kjøttsaft, kryddre, og andre elementer som ikke er i halsans kok eller anamma produktene. Hva ville du gjort da? Jeg har vært i en slik situasjon, og jeg sa ikke ifra. Hadde ikke samvittighet til å si ifra fordi vedkommende hadde kjøpt noe eget til meg, og jeg klarte ikke å si etter et bit "nei, jeg kan ikke spise dette". Under middagen så spurte vedkommende om hvordan produktet smakte og om vanskeligheten med å få i seg nok vitaminer. Jeg svarte høflig og skiftet samtaletema. Etter middagen så sjekket jeg bosset (jepp...) og der var det en pakning som inneholdt produktet mitt, men som absolutt ikke var vegetarisk. Jeg mistet all tillit til personen etterpå og ble utrolig dårlig i magen. Hvordan ville dere reagert? Anonymkode: 3e759...c95 Dette skjer aldri meg fordi jeg tar alltid med meg egen tilberedt mat uavhengig av om de insisterer. Jeg synes ikke det er vertens feil. Dette kan skje både bevisst og ubevisst, så enten bør man spør på forhånd om hvilke produkter de har tenkt å servere eller så anser jeg det som eget ansvar siden det var mitt valg å spise vegetarisk mat. Jeg avslår høflig med å si at "ikke tenk på, jeg har ingenting imot å tilberede den maten jeg vet jeg kan spise". Jeg pleier å lage noe à la det de andre skal spise slik at det ikke blir ubehagelig for noen. Anonymkode: 56c89...599
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #20 Skrevet 18. april 2017 Hadde sluttet å spise og bare spist tilbehøret.Takler ikke mat som minner om kjøtt,så pleier å gi beskjed om det og tar heller med meg noe selv som lett kan varmes og spises sammen med tilbehøret de andre spiser. Anonymkode: bc5fb...172
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå