Gå til innhold

Får jeg riktig lønn?Nyutdannet med mye urelevant erfaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har fått tilbud om en stilling fra 1. juli. Har fått et tilbud om ett lønnstrinn tilsvarende det laveste på bachelornivå. Jeg er ferdig med mastergraden min dette semesteret så hadde regnet med masterlønn, ett høyere lønnstrinn hadde ikke gjort noe det heller? Stillingen krever bachelor eller mastergrad.

Og så lurer jeg på om all ansiennitet teller når det er snakk om arbeid selv om det ikke er relevant erfaring? Dette for å havne på riktig lønnstrinn?

Jeg tenkte å sjekke litt først før jeg snakker med sjefen min.

(Klarte å poste denne to forskjellige steder, usikker hvor den passer best inn og får ikke slettet den andre nå).

Anonymkode: 479ce...92e

Anonymkode: 5d6fa...a33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I Staten:)

AnonymBruker
Skrevet

Er studiet ditt relevant til stillingen? 

Anonymkode: dec95...a84

AnonymBruker
Skrevet

Irrelevant erfaring teller nok ikke ved lønnsfastsettelsen til en som kommer rett fra skolebenken. Jeg tenker også at dersom din utdannelse ikke er veldig etterspurt i arbeidslivet, vil du gjøre klokt i å ikke være for opphengt i startlønn. Det aller viktigste er at du kommer ut i jobb og får erfaring, så kan du heller søke på bedre betalte jobber etterhvert. Å gå arbeidsledig er dyrt og det er dessuten lettere å få ny jobb for en som allerede er i jobb.

Du kan spørre om de pleier å revurdere lønn ved eventuelt fast ansettelse/etter prøvetidens utløp, i og med tilbudet med et lavt lønnstrinn nå.

Anonymkode: bb5d9...5f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er studiet ditt relevant til stillingen? 

Anonymkode: dec95...a84

Ja, relevant!

Lurer på om de har tilbudt bachelorlønn da mastergraden anses som ikke fullført per dags dato?

Skrevet

Ta en samtale med næreste leder når anledningen byr seg. Du kan vurdere om du ønsker å gjøre det før, eller etter 1. juli. Det er ikke så rart at du har fått lønn basert på bachelorgraden din når sjefen din kanskje ikke vet at du snart har fullført master. (?) :) 
I statlige stillinger vurderes og beregnes selvsagt all fullført utdanning når lønn skal settes, og om masteren din er relevant for stillingen din (som du bekrefter) kan du påpeke det til leder og spørre om en ny vurdering. Det er jo en fin måte å gjøre de obs på situasjonen uansett. Men husk at på mange statlige arbeidsplasser har du ofte ny lønnsvurdering i løpet av det første året du er ansatt. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, relevant!

Lurer på om de har tilbudt bachelorlønn da mastergraden anses som ikke fullført per dags dato?

Ja, det er godt mulig, men da bør dere ha en (skriftlig) avtale om lønnsnivå etter at masteren er fullført. Du kan ikke forvente å få masterlønn før masteren er fullført. Dette er noe du må ta med inn i lønnsforhandlingene. Og selv om det ved faste ansettelser i staten ofte er mulighet for nye lønnsforhandlinger etter prøvetiden (seks mnd) er det vanskelige å nå fram da, så du bør ta tak i lønna nå! Dette er din beste mulighet.

Anonymkode: 6c038...15d

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, n0mdeplume skrev:

Ta en samtale med næreste leder når anledningen byr seg. Du kan vurdere om du ønsker å gjøre det før, eller etter 1. juli. Det er ikke så rart at du har fått lønn basert på bachelorgraden din når sjefen din kanskje ikke vet at du snart har fullført master. (?) :) 
I statlige stillinger vurderes og beregnes selvsagt all fullført utdanning når lønn skal settes, og om masteren din er relevant for stillingen din (som du bekrefter) kan du påpeke det til leder og spørre om en ny vurdering. Det er jo en fin måte å gjøre de obs på situasjonen uansett. Men husk at på mange statlige arbeidsplasser har du ofte ny lønnsvurdering i løpet av det første året du er ansatt. 

Takk for svar!

De er klar over at jeg er ferdig til sommeren, det snakket vi om under intervjurundene:). Ble derfor noe overrasket, fikk inntrykk av at jeg ville få masterlønn. Og jeg tror det er få i min stilling som har en bachelorgrad, selv om det stod i utlysningen at det var greit.

Greit å vite uansett. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan lønnsforhandlinger fungerer, og det er jo greit å vite. Jeg har mye relevant erfaring også, men dette er i form av deltidsjobb ved siden av studiene.

Skrevet

I offentlig sektor teller all praksis, uansett hva det er. Det er veldig vanskelig å gjøre noe med lønn når den først er fastsatt. Det høres ut som lønna er feil/for lav. 

Har du ikke en fagforening du kan snakke med?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Invicta skrev:

I offentlig sektor teller all praksis, uansett hva det er. Det er veldig vanskelig å gjøre noe med lønn når den først er fastsatt. Det høres ut som lønna er feil/for lav. 

Har du ikke en fagforening du kan snakke med?

God ide! :) takk!

AnonymBruker
Skrevet

Nå får du ulike svar fordi dette varierer etter hvor du jobber og hvilken stillingskode du har. Om du er i lønnsramme eller lønnsspenn. Det er også godt mulig du får høyere lønn så fort masteren er ferdig. 

Spør!

Anonymkode: 9f87d...235

AnonymBruker
Skrevet

I det offentlige er de veldig nøye med at ting skal være korrekt. Her hvor jeg jobber får du ikke master-lønn før mastergraden din er fullført. Hos oss har vi mange som tar Ph.d, de får heller ikke ny lønn før de faktisk har fullført doktorgraden.

Når det gjelder ansiennitet, er dette vanskelig i staten. Jeg hadde jobbet mye før jeg ble ansatt. men mye av dette var i en ikke-statlig organisasjon, og det får du ikke offentlig ansiennitet for. Videre hadde jeg vært vikarlærer i et år, men timetallet var akkurat for lavt til at det kunne regnes som ansiennitet når man ikke regner skoleår, men kalenderår. Selv om jeg hadde jobbet tilnærmet full tid et helt skoleår, telte det bare som to halve kalenderår, og det ble for lite til å gi uttelling for ansiennitet.

Anonymkode: c2ba5...b8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

( Ikke hi ) 

Jeg så over en del eldre papirer, fant arbeidskontrakten da jeg landet min første jobb. Ser er er under 100.000 enn hva jeg skulle ha. Dette var for kommunen, Hadde det vært i dag, hadde jeg ikke godtatt det, men som ny godtok jeg for mye. Anbefaler alle og orgaanisere seg og stå på for sine egen rettigheter selv om det er tøft.

Merker påfallende urettferdig behandling av kvinner og menn i arbeidslivet.

Anonymkode: b0e0d...9d1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...