AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #1 Del Skrevet 10. april 2017 Min datter og hennes kjæreste skal leie leilighet. Alt virker ok. Det eneste jeg stusser på er følgende som står i leiekontrakten: "I de første 24 månedene er det ikke adgang for partene å si opp avtalen. " Jeg prøver å finne ut om dette er lovlig. Er det altså ikke mulig å si opp avtalen før det har gått 24 måneder? Anonymkode: 5fdc9...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 10. april 2017 #2 Del Skrevet 10. april 2017 Ja, det er lov, så fremst det er en tidsbestemt kontrakt. http://gratisrettshjelp.no/?wpfb_dl=278 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #3 Del Skrevet 10. april 2017 De må tenke på om det ev. blir slutt. Har en av de råd til å sitte med leiligheten alene? 24 mnd er lang tid. Anonymkode: fd4c9...b7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #4 Del Skrevet 10. april 2017 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Alltid lurt å lese og forstå Husleieloven før man signerer en leiekontrakt. Uansett om en er utleier eller skal bli leieboer. Anonymkode: 60030...375 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #5 Del Skrevet 10. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min datter og hennes kjæreste skal leie leilighet. Alt virker ok. Det eneste jeg stusser på er følgende som står i leiekontrakten: "I de første 24 månedene er det ikke adgang for partene å si opp avtalen. " Jeg prøver å finne ut om dette er lovlig. Er det altså ikke mulig å si opp avtalen før det har gått 24 måneder? Anonymkode: 5fdc9...766 Det er lov, jeg kjenner noen som nettopp hadde fått leilighet de ikke kan si opp, og nå er det slutt. Hun betaler for leielighet som hun ikke bor i fordi han ikke har inntekt. Eksen bor i leiligheten og skritner alt til fordi han ikke kommer ut av døren. Sitter bare i bokseren og spiser pizza mens eksen hans betaler leie. Anonymkode: ff3ae...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hubro Skrevet 11. april 2017 #6 Del Skrevet 11. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Min datter og hennes kjæreste skal leie leilighet. Alt virker ok. Det eneste jeg stusser på er følgende som står i leiekontrakten: "I de første 24 månedene er det ikke adgang for partene å si opp avtalen. " Jeg prøver å finne ut om dette er lovlig. Er det altså ikke mulig å si opp avtalen før det har gått 24 måneder? Anonymkode: 5fdc9...766 Vel, ikke nødvendigvis. Det er adgang til å inngå tidsbestemte leiekontrakter, men hvor leiekontrakten gjelder bolig (og er en egen, separat leilighet, ikke f.eks. sokkelleilighet), kan man ikke inngå tidsbestemt kontrakt med varighet under minimum tre år, jf. husleieloven § 9-3 første ledd første punktum. Så har man et unntak i bestemmelsens bokstav c, som innebærer at den nevnte hovedregelen ikke gjelder hvor "utleier har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen". Forarbeidene viser at dette unntaket skal tolkes snevert. Om utleier f.eks. planlegger å selge leiligheten om to år, kan det være en "saklig grunn". Er det inngått en tidsbestemt kontrakt i strid med husll. § 9-3, skal kontrakten anses som tidsubestemt, jf. fjerde ledd. Da gjelder altså de vanlige reglene om oppsigelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2017 #7 Del Skrevet 11. april 2017 Jeg ville aldri signert en sånn kontrakt selv. 2 år er lenge og mye kan skje på den tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 11. april 2017 #8 Del Skrevet 11. april 2017 2 timer siden, Hubro skrev: Vel, ikke nødvendigvis. Det er adgang til å inngå tidsbestemte leiekontrakter, men hvor leiekontrakten gjelder bolig (og er en egen, separat leilighet, ikke f.eks. sokkelleilighet), kan man ikke inngå tidsbestemt kontrakt med varighet under minimum tre år, jf. husleieloven § 9-3 første ledd første punktum. Så har man et unntak i bestemmelsens bokstav c, som innebærer at den nevnte hovedregelen ikke gjelder hvor "utleier har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen". Forarbeidene viser at dette unntaket skal tolkes snevert. Om utleier f.eks. planlegger å selge leiligheten om to år, kan det være en "saklig grunn". Er det inngått en tidsbestemt kontrakt i strid med husll. § 9-3, skal kontrakten anses som tidsubestemt, jf. fjerde ledd. Da gjelder altså de vanlige reglene om oppsigelse. Og tidsbegrenset kontrakt og mulighet for oppsigelse er fortsatt to forskjellige ting. Det opplyses i denne saken ikke noe om resten av leieforholdet har noen form for tidsbestemmelse. De fleste tidsbestemte kontrakter har adgang for oppsigelse, og da vanligvis med 3 måneders oppsigelsestid. Selv om dem setter tre års leietid, så kan dem si at det i løpet av de første 24 månedene ikke er rom for oppsigelse. i §9-2 står de spesifikt at dersom det ikke er adgang for oppsigelse så må dette opplyses om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #9 Del Skrevet 11. april 2017 Ja, det er fullt lovlig, og bestemmelsen ligger i §9-6. Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke signere en slik avtale. Jeg har selv signert en slik avtale, heldigvis bare for ett år med Utleiemegleren. Det er så mange grunner til at man kan bestemme seg for å si opp i løpet av to år. Anonymkode: 3a4d8...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå