Gå til innhold

Dere med litt erfaring. Hvilken sele til hund?

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen
Skrevet

Veldig fornøyd med selen fra dean and Taylor. Eneste jeg stoler på mtp kvalitet da jeg gar 55 kilos tung hund.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Men hvorfor i alle dager skal man ha en slik sele hvis man ikke har en gigant hund som hopper ut, trekkker osv? Ts har da aldri sagt noe om størrelsen på hunden, og vi vet ingenting om hvordan den vil bli.

Halti o.l. anbefales til store hunder man trenger å ha kontroll på, ikke de som er så veloppdratt at de går fint fot også ved passering av andre hunder. Slike seler er absolutt ikke nødvendig for mindre hunderaser som er veloppdratt av eier. Helt unødvendig er det faktisk.

Anonymkode: 170bd...e02

Endret av Edie
Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor i alle dager skal man ha en slik sele hvis man ikke har en gigant hund som hopper ut, trekkker osv? Ts har da aldri sagt noe om størrelsen på hunden, og vi vet ingenting om hvordan den vil bli.

Halti o.l. anbefales til store hunder man trenger å ha kontroll på, ikke de som er så veloppdratt at de går fint fot også ved passering av andre hunder. Slike seler er absolutt ikke nødvendig for mindre hunderaser som er veloppdratt av eier. Helt unødvendig er det faktisk.

Nei overhodet ikke. Dette er uten tvil selen som er best. På alle hunder. Ikke lat som om det er et stort offer å feste foran istedet!😂.  

Man kan dessuten feste også på ryggen om man ønsker det.  

Jeg har gode oppdrattest  hunder men ingen grunn til å på trass (...)slutte bruke selen av den grunn.

Den er god på å trene hund også. Utrolig ofte ser jeg ukontrollerte hunder, oftere enn det motsatte forøvrig som hadde hatt god nytte av å trene/bruke denne.

Den holder også god kvalitet 

Ts får finne ut av det selv uansett. 

Anonymkode: 25a0b...5ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel kanskje best å ta med valpen i en dyrebutikk å prøve der?

Hunden er en liten rase. De blir stort sett mellom 4-7 kg som voksne. 

TS

Anonymkode: be8d1...e7c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Anbefaler virkelig Ruffwear front range:

Beste selen jeg har hatt gjennom de 11 årene jeg har hatt hunden min, sitter veldig godt på uten å skli til sidene og viktigst; den virker komfortabel å ha på, man kan også legge inn en ID-brikke i en gjemt lomme. Hurrta har også en lignende sele, men ville anbefalt disse når hunden din fullvoksen siden de er litt dyrere.

Men det beste er å dra til dyrebutikken og teste forskjellige og se hva som passer best til din hund :)

Angående antritrekk-seler... Man kan lære en hund å gå pent med vanlig sele og fleksibånd i så tilfelle, det sitter i hodet, ikke hvor mange ganger en hund trekker og opplever ubehag, den kobler det ikke, samme med grimer. Slike seler gnager/klyper veldig ofte og ser absolutt ikke noe behagelig ut, og man kommer mye lenger med trening.

Endret av Edie
Ryddet for bilde med opphavsrett. Edie, mod.
AnonymBruker
Skrevet
På 4/13/2017 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Nei overhodet ikke. Dette er uten tvil selen som er best. På alle hunder. Ikke lat som om det er et stort offer å feste foran istedet!😂.

Nei, det er den ikke ;)

• Liker 2
Gjest Newroz
Skrevet

Jeg har to ulike seler til min hund. En for skogsturer og løpeturer hvor det er lov å dra litt mer, og en for alle andre turer hvor det ikke er lov å dra. Hunden forstår forskjell alt ettersom hva slags sele jeg setter på. 

Den ene er vel en mer typisk jaktsele, og den andre er denne

Skrevet

Ville styrt unna slike antidra-seler, og gått for en godt justerbar sele med reim mellom beina (ikke tvers over skuldrene). Når hunden er ferdig utvokst, ville jeg kjøpt en god, polstret y-sele som sitter bra på hunden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også ruffwear sin sele, den er veldig god! (Til min hund iallfall)

Jeg anbefaler å bruke både sele og halsbånd samtidig. Hunden min har jeg trent slik at han får lov til å dra og snuse rundt en del når han har sele på, når han er koblet på halsbåndet skal han gå pent. Hvis du alltid bruker begge når du går tur er det lettere å trene på å gå fint, for du vil alltid oppleve at du f.eks hadde dårlig tid, så lot hunden dra litt. Noe som ødelegger for treninga.

Jeg lar hunden gå med selen festet i skogen og i halsbånd i gatene på vei til skogen for eksempel. Har jeg dårlig tid, er utålmodig, eller merker at hunden ikke har helt dagen for trening, går han bare med selen i gatene også :) 

lykke til med valp!

Anonymkode: 19956...3dd

AnonymBruker
Skrevet
På 4/14/2017 den 14.41, AnonymBruker skrev:

Nei, det er den ikke ;)

Jeg vedder en milliard kroner  på at jeg har mer erfaring enn deg, så sorry.  Synd du antageligvis tar det ille opp. Ha!😁

Ts får finne ut av det selv.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker også ruffwear sin sele, den er veldig god! (Til min hund iallfall)

Jeg anbefaler å bruke både sele og halsbånd samtidig. Hunden min har jeg trent slik at han får lov til å dra og snuse rundt en del når han har sele på, når han er koblet på halsbåndet skal han gå pent. Hvis du alltid bruker begge når du går tur er det lettere å trene på å gå fint, for du vil alltid oppleve at du f.eks hadde dårlig tid, så lot hunden dra litt. Noe som ødelegger for treninga.

Jeg lar hunden gå med selen festet i skogen og i halsbånd i gatene på vei til skogen for eksempel. Har jeg dårlig tid, er utålmodig, eller merker at hunden ikke har helt dagen for trening, går han bare med selen i gatene også :) 

lykke til med valp!

Anonymkode: 19956...3dd

Bare for å spe på, de skjønner fint hva forskjellige seler betyr også om man ikke vil bruke halsbånd. Mine har tre seler, en hurtta Y-sele som vi går på tissetur i, altså man drar ikke. Så har vi en ruffwear webmaster sele som brukes i skogen og på turer hvor de får gå og sniffe og styre litt. Også har vi en trekksele for trekking.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vedder en milliard kroner  på at jeg har mer erfaring enn deg, så sorry.  Synd du antageligvis tar det ille opp. Ha!😁

En med litt erfaring klarer å trene sin egen hund til å gå pent i bånd uten å bruke antidra-sele på hver tur for å klare å ha kontroll... 

Anonymkode: 2511c...ce8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En med litt erfaring klarer å trene sin egen hund til å gå pent i bånd uten å bruke antidra-sele på hver tur for å klare å ha kontroll... 

Anonymkode: 2511c...ce8

Erfaring har jeg masse av.-:) Jeg går ofte med 2-3 hunder samtidig. Hva er det som er så galt med Haiti for deg, det henger ikke på greip!

Aldri ser jeg så mange elendig dårlig trente hunder som i Norge,  så dessverre gjør mange noe rart.

Jeg tilbringer tid med store hunder som gjerne aldri har gått i bånd før, pitbulls, mastiff , mixer også videre. Etter kort tid går de tusen ganger bedre enn tilfeldige hunder på Frogner i Oslo for å si det slikt.

Det er virkelig den beste teknikken.  I en ideell verden skulle alle hunder gå uten bånd og holde seg nær eier. Det er ikke tilfellet.   Skjønner ikke hvorfor det koster Dem så mye å si noe bra om noe som fungerer. 

Hundene jeg går med er trent til å gå ypperlige, hadde vært umulig om de ikke hadde lært å gå ordentlig uansett Haiti eller annet og det er enkelt å forstå 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Keep telling yourself that 😂😂👍

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du??

Jeg rapporter møkk som du kommer med. Sånt sier bare de  som TYDELIG  blir ekstremt provosert og misunnelig på folk som opplever mer enn de selv😂. Istedenfor å være glad(!) for at folk jobber for hunder så blir "disse"sure. At det går ann!  Norsk smålighet på det verste!

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg til temaet!

Skrevet

Ryddet for bilder med opphavsrett.

Edie, mod.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erfaring har jeg masse av.-:) Jeg går ofte med 2-3 hunder samtidig. Hva er det som er så galt med Haiti for deg, det henger ikke på greip!

Aldri ser jeg så mange elendig dårlig trente hunder som i Norge,  så dessverre gjør mange noe rart.

Jeg tilbringer tid med store hunder som gjerne aldri har gått i bånd før, pitbulls, mastiff , mixer også videre. Etter kort tid går de tusen ganger bedre enn tilfeldige hunder på Frogner i Oslo for å si det slikt.

Det er virkelig den beste teknikken.  I en ideell verden skulle alle hunder gå uten bånd og holde seg nær eier. Det er ikke tilfellet.   Skjønner ikke hvorfor det koster Dem så mye å si noe bra om noe som fungerer. 

Hundene jeg går med er trent til å gå ypperlige, hadde vært umulig om de ikke hadde lært å gå ordentlig uansett Haiti eller annet og det er enkelt å forstå 

Pitbull er ulovlig i Norge mener jeg? 

Anonymkode: 21f0d...e0c

AnonymBruker
Skrevet

Puppia til valp er max! :) Fin sele. 

Ellers har jeg vært fornøyd med haquihana, da til eldre dyr.... hurtta er også fin.

Men til valp ville jeg valg noe mykere a la denne: 

sele.gif.a2d12c292ea91edd8a28d4de0c6d67e8.gif

Anonymkode: f1327...b02

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pitbull er ulovlig i Norge mener jeg? 

Anonymkode: 21f0d...e0c

Dessverre er det de ja.

Trodde du alle på KG er i Norge til enhver tid? Er ikke det vet du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...