Gå til innhold

Dere med litt erfaring. Hvilken sele til hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får valp til sommeren. Hvilken sele anbefaler dere til valp?

Og til voksen hund? Hvis det er noe forskjell.

Anonymkode: be8d1...e7c

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Til valp vet jeg ikke om det er forskjellig, men til min hund bruker jeg en vanlig H-sele, f.ex Rogz, veldig fornøyd med det.

Skrevet

Enig i at H- eller Y-sele funker bra. Hvis hunden drar, så anbefales ikke brystsele (f.eks Julius K-9), fordi den lager feil belastning. Det sa en dyrlege til meg. Men om hunden ikke drar, så har det jo ikke noe å si.

AnonymBruker
Skrevet

Halti , uten tvil. Ingen over og ingen ved siden!  Den fester man til halsbåndet også. 

Anonymkode: 25a0b...5ae

AnonymBruker
Skrevet

En halti sele påfører hunden ubehag så det hadde jeg aldri kjøpt, og i hvertfall ikke til valp. Man kan fint lære hunden å gå pent i bånd hvis man gidder å trene:) jeg hadde puppia sele til min valp. Nå har jeg hurtta og er fornøyd med den foruten at den glir til sidene. Har hørt mye bra om ruffwear. Men den koster mellom 600-800 kr så hadde ikke kjøpt for hunden er ferdig utvokst :) på ruffwear selene kan man feste båndet både på ryggen og på brystet

Anonymkode: 6a862...134

• Liker 6
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Om man velger en med ring i brystet, kan man feste båndet foran og samtidig i halsbåndet om mam bruker en vanlig H-sele også. Jeg gjør det ved utfordrende forbipasseringer da hunden min er en smuuule reaktiv.

Skrevet

Hvis det er den anti-draselen som har ring foran som man fester kobbelet i, så påfører ikke den hunden ubehag. Men andre typer anti-dra som er festet under albuene osv, de gjør det. 

Men enig i at det bør bare brukes sammen med gå pent i bånd-trening, ikke som en erstatning for det. :)

• Liker 1
Skrevet

Til valp vil jeg anbefale en H-sele som justerbar både rundt halsen og brystkassa, siden valper vokser fort er det greit med justeringsmuligheter. Til voksen hun foretrekker jeg Y-seler. Er veldig fornøyd med Zero DC multisele, den sitter bra på, kommer i mange ulike størrelser og farger og den gnager ikke i armhulen til hunden. Ville prøvd å unngå brystseler, de hemmer hunden å bevege skuldrene fritt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Halti , uten tvil. Ingen over og ingen ved siden!  Den fester man til halsbåndet også. 

Hvorfor bruker du halsbånd på hunden? Er ikke hele poenget med sele at hunden skal slippe halsbånd?

Anonymkode: c9e19...9e1

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Tabris skrev:

Hvis det er den anti-draselen som har ring foran som man fester kobbelet i, så påfører ikke den hunden ubehag. Men andre typer anti-dra som er festet under albuene osv, de gjør det. 

Men enig i at det bør bare brukes sammen med gå pent i bånd-trening, ikke som en erstatning for det. :)

Aha, da misforstod jeg :) men hva er hensikten ved å feste kobbelet i både selen og halsbåndet egentlig?

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aha, da misforstod jeg :) men hva er hensikten ved å feste kobbelet i både selen og halsbåndet egentlig?

Det er ikke meg du spør, men jeg gjør det for å få ekstra kontroll i utfordrende situasjoner. Man får snudd hunden mot seg og får den i en posisjon der man kan belønne riktig adferd, den kan ikke vri seg ut og selen kan ikke snu seg. (Men dette er ikke en H-sele, anbefaler ikke selen):

frontclipharness335lc041514.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Slike H-seler, er det forskjellig størrelse på de? Hva velger man da til en liten valp på 9 uker og ca. 2-3 kg?

Takknemlig hvis dere har lyst til å legge ut link:P

TS

Anonymkode: be8d1...e7c

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg har denne Hunter neopren selen til min hund på 8 mnd. Hadde først en Hurtta Y sele som ble for liten. 

Anonymkode: 8a3e5...5be

Endret av Edie
Ryddet for bilde med opphavsrett. Edie, mod.
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruker du halsbånd på hunden? Er ikke hele poenget med sele at hunden skal slippe halsbånd?

Anonymkode: c9e19...9e1

Hei. Jeg har  ALLTID på halsbånd der er det også ekstra info (liten brikke henger på] som fremmede kan søke på nettet,  kontakte 24/7firma som da kontakter meg om Gud forby (!) hunden forsvinner.

Dette i tillegg til microchip så klart.

Har mye erfaring med store hunder, og Halti sele , der man kobler til halsbåndet foran  (kan også kun feste båndet på ryggen om man kun vil det) er virkelig den beste typen. Det fins flere som ligner men IKKE har kobling til halsbåndet altså foran på hunden.

Jeg har brukt og sammenlignet mange ulike typer og dette er det der hund trekker minst, eier best kontroll og ypperlig for å trene hunden med☺

Skrevet

TS - det beste er å ta valpen med deg i en dyrebutikk og prøve seler. Hunder er bygget så forskjellig - en sele som passer fint til min hund vil kanskje ikke passe din. Du er nødt til å prøve dem på for å se hvordan de passer. :)

Skrevet

Jeg var fornøyd med puppia da min var liten valp, men bruker en mer "sporty" (og større..) sele nå som hun er 1 år. Jeg synes det var kjempeutfordrende å finne gode seler som satt riktig og samtidig virket komfortable (harde nylon-remmer rett over brystet eller inni armhulen virker bare ukult å ha på seg), og måtte flere runder i butikk for å prøve. Kanskje er jeg en smule forfengelig også ;) Den hun har nå er jeg superfornøyd med fordi den sitter perfekt, er litt paddet/myk og gir henne masse bevegelsesfrihet uten å stramme eller rykke ved "feil" steder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del erfaring med hund, og min erfaring er at de fleste seler sitter ulikt på ulike hunder (også de av samme rase). Jeg ville kjøpt en rimelig valpesele (y-sele feks) og investert i noe dyrere etterhvert (så framt du ikke har en mini-rase som rett og slett ikke vokser så mye). Feks, til min hund så satt ruffwear front range (veldig god sele!) veldig dårlig på min hund, men en nærmest identisk sele av et annet merke satt helt perfekt. En vanlig tursele (y) fra Nonstop la seg alt for langt opp på halsen, mens den ligger på brystet for de fleste andre hunder. Det å velge en sele som sitter helt perfekt er veldig vanskelig! Ta med hunden din i en dyrebutikk og få hjelp til å prøve ulike seler.

Anonymkode: 170bd...e02

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...