AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #1 Skrevet 10. april 2017 Hei! Er en jente på 23 år. Jeg har slanket meg i 4 mnd (vil bare ned 5 kg). Er ikke overvektig. Men vekten står bom fast... Har ikke hatt baderomsvekt, men veide meg for 5 mnd siden hos et familiemedlem og kjøpte badevekt sist uke. Jeg har tidligere for mange år siden hatt ortoreksi, så det er ikke viljestyrken det står på. Og jeg er derfor også opplyst om hva som er sunt og ikke... Har ikke logget all maten, men jeg har vært konstant sulten gjennom disse månedene. Hver dag. Trodde sult var en indikator på at man gikk ned? Spiser bare ren mat, og har hatt en liten oversikt i hodet over hvor mange kcal. Jeg trener 4-5 dager i uken, styrke og løping. Og går tur med hund. Men, jeg har en teori på hvorfor jeg ikke har gått ned.. Jeg har hatt lite energi og 0 overskudd det siste halve året, og mange ting i livet har gjort at jeg har vært stresset i åresvis. Vært helt utbrent i jobb.. Men jeg har klart å trene, pga. viljestyrke. Har lest litt på nett, og kanskje har jeg kronisk forhøyede kortisol-nivåer i kroppen? Har anspente og vonde skuldre og nakke, kanskje stresset legger seg der. Itillegg har jeg hatt vitaminmangler (jern, d-vitamin og omega3) Kan dette ha forhindret vektnedgang? Og hva kan jeg gjøre for å snu dette? Tar tilskudd av alt jeg mangler nå. Vurderer akupunktur/soneterapi også. For jeg føler jeg har sultet meg de siste månedene, så jeg blir ikke mett av normale mengder mat heller... Hvis jeg hadde spist til jeg ble mett, ville jeg vært overvektig nå... Anonymkode: 8e256...cfe
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #2 Skrevet 10. april 2017 Hvis du faktisk er ganske slank fra før, kan det være kroppens forsvarsmekanismer som jobber mot deg. Ikke alle kan bli radmagre. Anonymkode: 6c4a0...ed4 6
I Grosny Skrevet 10. april 2017 #3 Skrevet 10. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er en jente på 23 år. Jeg har slanket meg i 4 mnd (vil bare ned 5 kg). Er ikke overvektig. Men vekten står bom fast... Har ikke hatt baderomsvekt, men veide meg for 5 mnd siden hos et familiemedlem og kjøpte badevekt sist uke. Jeg har tidligere for mange år siden hatt ortoreksi, så det er ikke viljestyrken det står på. Og jeg er derfor også opplyst om hva som er sunt og ikke... Har ikke logget all maten, men jeg har vært konstant sulten gjennom disse månedene. Hver dag. Trodde sult var en indikator på at man gikk ned? Spiser bare ren mat, og har hatt en liten oversikt i hodet over hvor mange kcal. Jeg trener 4-5 dager i uken, styrke og løping. Og går tur med hund. Men, jeg har en teori på hvorfor jeg ikke har gått ned.. Jeg har hatt lite energi og 0 overskudd det siste halve året, og mange ting i livet har gjort at jeg har vært stresset i åresvis. Vært helt utbrent i jobb.. Men jeg har klart å trene, pga. viljestyrke. Har lest litt på nett, og kanskje har jeg kronisk forhøyede kortisol-nivåer i kroppen? Har anspente og vonde skuldre og nakke, kanskje stresset legger seg der. Itillegg har jeg hatt vitaminmangler (jern, d-vitamin og omega3) Kan dette ha forhindret vektnedgang? Og hva kan jeg gjøre for å snu dette? Tar tilskudd av alt jeg mangler nå. Vurderer akupunktur/soneterapi også. For jeg føler jeg har sultet meg de siste månedene, så jeg blir ikke mett av normale mengder mat heller... Hvis jeg hadde spist til jeg ble mett, ville jeg vært overvektig nå... Anonymkode: 8e256...cfe Når du trener så trener du på deg muskler også. Muskelvekten betyr at du blir tynnere selv om vekten ikke forandrer seg. 11
ValarMorghulis Skrevet 10. april 2017 #4 Skrevet 10. april 2017 Vær så snill, ikke se deg blind på vekt. Da gjør du deg selv vondt dersom dette er noe du henger deg opp i. Du sier du trener styrke, og muskler veier mer enn fett. Du vil derfor legge på deg muskler. Da jeg selv begynte å trene merket jeg at vekten raste i begynnelsen, men nå har jeg snart gått opp 4 kg igjen selv om jeg er tynnere enn før jeg begynte treningen. 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #5 Skrevet 10. april 2017 14 minutter siden, I Grosny skrev: Når du trener så trener du på deg muskler også. Muskelvekten betyr at du blir tynnere selv om vekten ikke forandrer seg. 2 minutter siden, ValarMorghulis skrev: Vær så snill, ikke se deg blind på vekt. Da gjør du deg selv vondt dersom dette er noe du henger deg opp i. Du sier du trener styrke, og muskler veier mer enn fett. Du vil derfor legge på deg muskler. Da jeg selv begynte å trene merket jeg at vekten raste i begynnelsen, men nå har jeg snart gått opp 4 kg igjen selv om jeg er tynnere enn før jeg begynte treningen. Tusen takk for svar! Jeg har trent styrke i åresvis, og jeg har ikke lagt på meg muskler garantert.. Målebåndet viser at jeg er lik som før Har noen erfaringer med akupunktur/soneterapi? Og kan vitaminmangel gjør at man er veldig sulten? Anonymkode: 8e256...cfe
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #6 Skrevet 10. april 2017 Sult er ikke indikator på vektnedgang nei, det er indikator på at du trenger mer næring. Det er jo teknisk mulig å spise mange kalorier men fortsatt gå sulten til sengs rett og slett fordi du ikke har fått i deg det kroppen trenger - f.eks. proteiner, sunt fett,t rege karbohydrater. Dersom du er normalvektig og vil ned, så vil det være a) veldig hardt, og b) ta lang tid. Det er det en enkel grunn til - du jobber MOT kroppen, og den vil signalisere til deg at du skal ha i deg mer mat. Den eneste måten å gjøre det på er å logge absolutt alt veldig nøye, og legge deg i et moderat kaloriunderskudd. Og selvsagt huske at det er ikke alle som lett kan bli like tynne som modeller og skuespillere du ser i media. Anonymkode: 946df...c23 7
I Grosny Skrevet 10. april 2017 #7 Skrevet 10. april 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg har trent styrke i åresvis, og jeg har ikke lagt på meg muskler garantert.. Målebåndet viser at jeg er lik som før Har noen erfaringer med akupunktur/soneterapi? Og kan vitaminmangel gjør at man er veldig sulten? Anonymkode: 8e256...cfe Man skal legge på seg muskler av styrketrening. I motsatt fall er det noe rart. Har du blitt sterkere? Det kan hende at musklene ikke synes men at du har en annen muskel/fettsammensetning under huden din. Hvis du ikke legger på deg muskler så kan det tenkes at du spiser for lite. Proteiner er iallfall noe du trenger en god del av. Varaiabelt, sunt kosthold er vesentlig for å få i deg alt du trenger av byggestoffer og energi. Endret 10. april 2017 av I Grosny 2
BlendaSensitive Skrevet 10. april 2017 #8 Skrevet 10. april 2017 Vi kan ikke vite hvorfor du ikke går ned. Du sier ingenting om vekt eller høyde, hva du spiser og hvor mye du spiser. "Normale mengder" varierer ekstremt fra person til person. Sult kan komme av tørste, feil mat, sykdom, etc. Først ta tak i din vitamin mangel, og se over hvorfor du er stresset. SÅ kan du tenke på vektnedgang. Eller kanskje helst muskelbygging. 3
Gjest Athleisure Skrevet 10. april 2017 #9 Skrevet 10. april 2017 Prøv lifesum/myfitnesspal for å registrere antall kalorier hver dag. Da får du god oversikt
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #10 Skrevet 10. april 2017 Ts her.. Jeg har litt tilleggsinformasjon: Jeg drikker store mengder pepsi max og bruker mye kunstig søtstoff (natreen). Blir sikkert 3L brus til dagen, og 1/3 av natreen glass hver dag Dette er ikke bra, og jeg skal kutte ned på det... Kan dette ha økt kortisol nivå i kroppen? Lest at koffein øker kortisol. For selv med trening, sunn mat og litt kcal-underskudd i løpet av så mange måneder er det jo noe som ikke stemmer... Anonymkode: 8e256...cfe
Gjest Kim Skrevet 10. april 2017 #11 Skrevet 10. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er en jente på 23 år. Jeg har slanket meg i 4 mnd (vil bare ned 5 kg). Er ikke overvektig. Men vekten står bom fast... Har ikke hatt baderomsvekt, men veide meg for 5 mnd siden hos et familiemedlem og kjøpte badevekt sist uke. Jeg har tidligere for mange år siden hatt ortoreksi, så det er ikke viljestyrken det står på. Og jeg er derfor også opplyst om hva som er sunt og ikke... Har ikke logget all maten, men jeg har vært konstant sulten gjennom disse månedene. Hver dag. Trodde sult var en indikator på at man gikk ned? Spiser bare ren mat, og har hatt en liten oversikt i hodet over hvor mange kcal. Jeg trener 4-5 dager i uken, styrke og løping. Og går tur med hund. Men, jeg har en teori på hvorfor jeg ikke har gått ned.. Jeg har hatt lite energi og 0 overskudd det siste halve året, og mange ting i livet har gjort at jeg har vært stresset i åresvis. Vært helt utbrent i jobb.. Men jeg har klart å trene, pga. viljestyrke. Har lest litt på nett, og kanskje har jeg kronisk forhøyede kortisol-nivåer i kroppen? Har anspente og vonde skuldre og nakke, kanskje stresset legger seg der. Itillegg har jeg hatt vitaminmangler (jern, d-vitamin og omega3) Kan dette ha forhindret vektnedgang? Og hva kan jeg gjøre for å snu dette? Tar tilskudd av alt jeg mangler nå. Vurderer akupunktur/soneterapi også. For jeg føler jeg har sultet meg de siste månedene, så jeg blir ikke mett av normale mengder mat heller... Hvis jeg hadde spist til jeg ble mett, ville jeg vært overvektig nå... Anonymkode: 8e256...cfe Så du har satt kroppen din i sparebluss modus og forventer å gå ned i vekt... Før du gjør noe mer slanking eller trening, er du snill å leser litt om emnet? Slanke deg gjør du når du bruker mer en du tar inn og kroppen har jevnt med forbrenning, det betyr mange måltider i løpet av dagen, høyt proteininntak, lavt karbohydratinntak + trening.
Hot mess Skrevet 11. april 2017 #12 Skrevet 11. april 2017 15 timer siden, Kim skrev: Så du har satt kroppen din i sparebluss modus og forventer å gå ned i vekt... Før du gjør noe mer slanking eller trening, er du snill å leser litt om emnet? Slanke deg gjør du når du bruker mer en du tar inn og kroppen har jevnt med forbrenning, det betyr mange måltider i løpet av dagen, høyt proteininntak, lavt karbohydratinntak + trening. "Sette kroppen i sparebluss-modus"? For det første er ikke kroppen som en mobiltelefon som går i noe modus når den går tom for strøm. At kroppen forbrenner mindre effektivt på svært lavt kaloriinntak over tid, i noen grad (noe av denne effekten skyldes også at man kan få mindre energi og beveger seg mindre, helt automatisk), er tilfelle, men du vet da ikke hvor mange kcal ts har spist, det vet ikke ts selv. Dette med at man skulle måtte spise mange små måltider for å holde "jevn forbrening" er bare ikke sant. Vi har ikke overlevd som art gjennom tidene ved å ha tilgang på måltider hver tredje time- det er strengt tatt etter at vi begynte å spise ofte og snacke innimellom at befolkningen i Norge og andre vestlige land har blitt veldig mye feitere. Ikke at små måltider nødvendigvis er årsaken, det har bare ingen effekt på hvorvidt man går ned eller opp i vekt så lenge man spiser samme antall kalorier som man ville gjort hvis man spise tre, to, eller bare ett måltid om dagen. Kroppen holder en temmelig jevn forbrenning gjennom dagen, og totalen jevner seg ut i løpet av et døgn. Lavt karbohydratinntak i seg selv behøver heller ikke ha en effekt på hvorvidt man ender opp med å bruke mer enn man tar inn. Det kan ofte være nyttig, men det kan også et kosthold med mye karbohydrater like gjerne være. På et lavt karbohydratinntak med mye proteiner og fett er det også vanlig å ikke føle behov for å fylle på med små måltider hele dagen, så rådene dine henger ikke helt sammen. Før du gir andre råd om slanking, er du snill og leser litt mer om emnet? 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #13 Skrevet 11. april 2017 Kortisol-nivå kan du måle hos legen med blodprøve De vil gjerne teste det tidlig på morningen (eller, de ville det på meg, kanskje det var pga de så etter noe spesielt det vet jeg ikke) så bestill en tidlig time. Ville testet om ting var i orden hos lege før jeg dro til noe soneterapi... Anonymkode: dfe0a...221
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #14 Skrevet 11. april 2017 18 timer siden, Kim skrev: Så du har satt kroppen din i sparebluss modus og forventer å gå ned i vekt... Før du gjør noe mer slanking eller trening, er du snill å leser litt om emnet? Slanke deg gjør du når du bruker mer en du tar inn og kroppen har jevnt med forbrenning, det betyr mange måltider i løpet av dagen, høyt proteininntak, lavt karbohydratinntak + trening. Det er kanskje flere som burde være snill og lese litt om emnet før de gir råd? Anonymkode: 6e8c6...11b 4
Gjest Kim Skrevet 11. april 2017 #15 Skrevet 11. april 2017 9 timer siden, Hot mess skrev: "Sette kroppen i sparebluss-modus"? For det første er ikke kroppen som en mobiltelefon som går i noe modus når den går tom for strøm. At kroppen forbrenner mindre effektivt på svært lavt kaloriinntak over tid, i noen grad (noe av denne effekten skyldes også at man kan få mindre energi og beveger seg mindre, helt automatisk), er tilfelle, men du vet da ikke hvor mange kcal ts har spist, det vet ikke ts selv. Dette med at man skulle måtte spise mange små måltider for å holde "jevn forbrening" er bare ikke sant. Vi har ikke overlevd som art gjennom tidene ved å ha tilgang på måltider hver tredje time- det er strengt tatt etter at vi begynte å spise ofte og snacke innimellom at befolkningen i Norge og andre vestlige land har blitt veldig mye feitere. Ikke at små måltider nødvendigvis er årsaken, det har bare ingen effekt på hvorvidt man går ned eller opp i vekt så lenge man spiser samme antall kalorier som man ville gjort hvis man spise tre, to, eller bare ett måltid om dagen. Kroppen holder en temmelig jevn forbrenning gjennom dagen, og totalen jevner seg ut i løpet av et døgn. Lavt karbohydratinntak i seg selv behøver heller ikke ha en effekt på hvorvidt man ender opp med å bruke mer enn man tar inn. Det kan ofte være nyttig, men det kan også et kosthold med mye karbohydrater like gjerne være. På et lavt karbohydratinntak med mye proteiner og fett er det også vanlig å ikke føle behov for å fylle på med små måltider hele dagen, så rådene dine henger ikke helt sammen. Før du gir andre råd om slanking, er du snill og leser litt mer om emnet? Du vet ikke hva du snakker om. Kroppen er ganske "smart" den har mekanismer som gjør at det er vanskelig å gå utenfor normalen. Men hvis du konstant går i underskudd, dvs du bevisst velger å være underernært for å gå ned i vekt, da prøver kroppen automatisk å dempe det ved å bruke mindre energi. Så skal du gå ned i vekt, så må du faktisk spise. Men du må spise riktig, det er derfor ikke ting som grapefruit kurer funker.
Gjest Kim Skrevet 11. april 2017 #16 Skrevet 11. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er kanskje flere som burde være snill og lese litt om emnet før de gir råd? Anonymkode: 6e8c6...11b Jeg har lest masse om dette jeg.
Hot mess Skrevet 11. april 2017 #17 Skrevet 11. april 2017 7 minutter siden, Kim skrev: Du vet ikke hva du snakker om. Kroppen er ganske "smart" den har mekanismer som gjør at det er vanskelig å gå utenfor normalen. Men hvis du konstant går i underskudd, dvs du bevisst velger å være underernært for å gå ned i vekt, da prøver kroppen automatisk å dempe det ved å bruke mindre energi. Så skal du gå ned i vekt, så må du faktisk spise. Men du må spise riktig, det er derfor ikke ting som grapefruit kurer funker. Det er ingen her som har sagt at det ikke er viktig å spise riktig (hva som er riktig makrofordeling av næringsstoffer og riktig måltidsfrekvens varierer imidlertid). Absolutt ingen har argumentert for å leve på dårlig mat, og ingen har nevnt grapefruktkur. Du går uten videre ut ifra at ts ikke vet nok om dette. Jeg synes hen virker temmelig oppegående, og utifra det hun skriver kan hun en god del, og har trent over lang tid, så hvor du får det fra at hun bare ikke går ned i vekt fordi hun ikke skjønner noe, vet jeg ikke. Men du går også ut i fra at hun har vært underernært (det vet vi ikke) , og bør lese mer, og mansplainer veldig basic kunnskap, hvorav noe er sånn halvveis rett, og påstår så at andre ikke vet hva de snakker om. Jaja. 2
Gjest Kim Skrevet 11. april 2017 #18 Skrevet 11. april 2017 3 minutter siden, Hot mess skrev: Det er ingen her som har sagt at det ikke er viktig å spise riktig (hva som er riktig makrofordeling av næringsstoffer og riktig måltidsfrekvens varierer imidlertid). Absolutt ingen har argumentert for å leve på dårlig mat, og ingen har nevnt grapefruktkur. Du går uten videre ut ifra at ts ikke vet nok om dette. Jeg synes hen virker temmelig oppegående, og utifra det hun skriver kan hun en god del, og har trent over lang tid, så hvor du får det fra at hun bare ikke går ned i vekt fordi hun ikke skjønner noe, vet jeg ikke. Men du går også ut i fra at hun har vært underernært (det vet vi ikke) , og bør lese mer, og mansplainer veldig basic kunnskap, hvorav noe er sånn halvveis rett, og påstår så at andre ikke vet hva de snakker om. Jaja. Vel TS skriver at hun har vært konstant sulten i fem måneder, hva forteller det deg? Disse trådene dukker opp hele tiden og det ser ut til at mange sliter med å forstå hva som skal til for å få fart på forbrenningen, men det å sulte seg selv gjør altså det motsatte, det bremser forbrenningen... Hun forteller at hun trener 4-5 ganger i uke, styrke og kondisjon. Hva det betyr det vet jeg ikke, da det er et veldig vagt utsagn. TS sier også at hun er konstant sliten. for meg, så ser det ut som at istedenfor å spise og trene riktig, så har hun sultet seg og nå leter etter alternative forklaringer på hvorfor formen er elendig...
Hot mess Skrevet 11. april 2017 #19 Skrevet 11. april 2017 (endret) 30 minutter siden, Kim skrev: Vel TS skriver at hun har vært konstant sulten i fem måneder, hva forteller det deg? Disse trådene dukker opp hele tiden og det ser ut til at mange sliter med å forstå hva som skal til for å få fart på forbrenningen, men det å sulte seg selv gjør altså det motsatte, det bremser forbrenningen... Hun forteller at hun trener 4-5 ganger i uke, styrke og kondisjon. Hva det betyr det vet jeg ikke, da det er et veldig vagt utsagn. TS sier også at hun er konstant sliten. for meg, så ser det ut som at istedenfor å spise og trene riktig, så har hun sultet seg og nå leter etter alternative forklaringer på hvorfor formen er elendig... Å "føle seg sulten" er en veldig subjektiv greie som betyr noe forskjellig fra person til porson, opplevd sult kan faktisk forekomme selv når man spiser tilstrekkelig med kalorier. Det stresset ts nevner kan f.eks resultere i økt appetitt- kroppen er "smart", men for svært mange er sult/metthetsfølelse ikke så godt tunet at den ikke lett kan overstyres av noe annet. Man kan også oppleve sultfølelse selv om man får i seg nok kcal om man ikke spiser riktig for sin kropp. Og, nok engang, jeg er enig i at man må "spise riktig" (har til gode å se noen argumenter for å spise feil), for sin kropp. Å ligge lavt på karbohydrater er ikke riktig for alle, og mange små måltider er definitivt ikke riktig for alle. Og du synes utsagnet til TS om at hun trener 4-5-ganger i uka er vagt og ikke nok til å si noe om noe, men du synes at det hun oppgir om opplevd sult er nok til å fastsla at hun har sultet seg. Ok. Hun sa vel også at hun hadde en historie med ortoreksi, noe som ikke er veldig vagt, og indikerer at hun ikke er helt ukjent med anbefaleinger om hvordan man spiser og trener, men det virker som om du har svart på innlegget utifra "disse trådene som dukker opp her hele tiden". Det er en god del tråder her som blir startet av folk som åpenbart mangler helt grunnleggende kunnskaper, noe som går frem av innleggene deres. Det ser jeg ikke at er tilfelle her, så kanskje du skal ta høyde for at enkelte her inne vet fra litt til ganske mye om kosthold og trening- til og med mer enn deg. Sorry for avsporing, ts, jeg for min del er ferdig nå, lover! Endret 11. april 2017 av Hot mess 2
Gjest Kim Skrevet 11. april 2017 #20 Skrevet 11. april 2017 (endret) 9 minutter siden, Hot mess skrev: Å "føle seg sulten" er en veldig subjektiv greie som betyr noe forskjellig fra person til porson, opplevd sult kan faktisk forekomme selv når man spiser tilstrekkelig med kalorier. Det stresset ts nevner kan f.eks resultere i økt appetitt- kroppen er "smart", men for svært mange er sult/metthetsfølelse ikke så godt tunet at den ikke lett kan overstyres av noe annet. Man kan også oppleve sultfølelse selv om man får i seg nok kcal om man ikke spiser riktig for sin kropp. Og, nok engang, jeg er enig i at man må "spise riktig" (har til gode å se noen argumenter for å spise feil), for sin kropp. Å ligge lavt på karbohydrater er ikke riktig for alle, og mange små måltider er definitivt ikke riktig for alle. Og du synes utsagnet til TS om at hun trener 4-5-ganger i uka er vagt og ikke nok til å si noe om noe, men du synes at det hun oppgir om opplevd sult er nok til å fastsla at hun har sultet seg. Ok. Hun sa vel også at hun hadde en historie med ortoreksi, noe som ikke er veldig vagt, og indikerer at hun ikke er helt ukjent med anbefaleinger om hvordan man spiser og trener, men det virker som om du har svart på innlegget utifra "disse trådene som dukker opp her hele tiden". Det er en god del tråder her som blir startet av folk som åpenbart mangler helt grunnleggende kunnskaper, noe som går frem av innleggene deres. Det ser jeg ikke at er tilfelle her, så kanskje du skal ta høyde for at enkelte her inne vet fra litt til ganske mye om kosthold og trening- til og med mer enn deg. Sorry for avsporing, ts, jeg for min del er ferdig nå, lover! Jeg har akkurat like lite eller mye informasjon om denne saken som du har, og du har sikkert rett i at vi sikkert leser disse tingene forskjellig. At folk med en historie med spiseforstyrrelse(r) betyr på ingen måte at de kan mye om kosthold, og jeg synes jeg kan merke at det overdrevne fokuset på sunn mat skinner gjennom, det er selvsagt min subjektive oppfatning, men som sagt vi vet ikke mer en det TS skriver og helt generelt sagt, så er det sånn at hvis du har en konstant sultfølelse over lang tid, så er det nok noe feil med kostholdet ditt... Endret 11. april 2017 av Kim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå