Gå til innhold

Kan jeg dø av for hard trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en vanlig morsjonist som trener 3-4 ganger i uken. Foretrekker utholdenhetstrening. Jeg har den uvanen at jeg liker å ta meg helt ut. Liker å være brutal med kroppen. Synes det er kjedelig å trene om jeg ikke kan ta meg helt ut. 

Nå lurer jeg på om dette er farlig? For feks hjertet mitt. Man hører jo stadig om idrettsutøvere som faller om og dør. Har forøvrig høyt blodtrykk jeg regulerer med medisiner. 

Anonymkode: e4b97...b2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er mulig det. Men du trener nok ikke så hardt😂 

Jeg trener meg helt ned i kjelleren hver trening og å spy etter en tung knebøy økt er blitt vanelig nå. Men å dø ? Nei det skal nok mye til vil jeg tro

AnonymBruker
Skrevet

Rabdomilayse er vel noe man kan dø av, er det ikke? 

Anonymkode: 5f6e7...873

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en vanlig morsjonist som trener 3-4 ganger i uken. Foretrekker utholdenhetstrening. Jeg har den uvanen at jeg liker å ta meg helt ut. Liker å være brutal med kroppen. Synes det er kjedelig å trene om jeg ikke kan ta meg helt ut. 

Nå lurer jeg på om dette er farlig? For feks hjertet mitt. Man hører jo stadig om idrettsutøvere som faller om og dør. Har forøvrig høyt blodtrykk jeg regulerer med medisiner. 

Anonymkode: e4b97...b2f

Utholdenhetstrening er det beste du kan gjøre for hjertet ditt, så kjør på. "Å ta deg helt ut" er subjektivt, men de som trener hver dag skal ikke kjøre til utmattelse hver gang. 3-4 økter i uken gir deg imidlertid god restitusjonstid, så da er det helt ok å trene hardt hver gang. Sikkert de som er uenige, men jeg trener i en løpegruppe med 50-60 åringer som har trent hardt hele livet og ingen av dem har helseplager. 

Anonymkode: a4afc...457

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 3480a...039

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rabdomilayse er vel noe man kan dø av, er det ikke? 

Anonymkode: 5f6e7...873

Ja; treningspåført rabdomyolyse. Gjelder som oftest for de som har problem med nyrer fra før eller de som har gått lang tid uten trening og trener svært hardt eller de som driver med crossfit der kroppen ikke rekker å hente seg inn igjen. 

Man kan fint trene hardt mange ganger i uken hvis man er vandt med det uten at det er farlig, men viktig å ha litt pauser mellom sett når man trener styrke. 

Anonymkode: a418f...a0c

AnonymBruker
Skrevet

De fleste idrettsutøvere som faller om og dør har en hjertesykdom som ikke har blitt oppdaget. Det er derfor de dør, ikke på grunn av treningen.

Anonymkode: ba5cd...e1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er hjertet friskt skal det mye til å dø av utholdenhetstrening. "Problemet" kan oppstå dersom du har en hjertefeil. 

Anonymkode: 60679...65a

Skrevet

Rabdomyolyse er ikke helt uvanlig i crossfit miljøet hvor folk trener som gale uten å gi kroppen mulighet til restutisjon. Heldigvis er ikke dødelig utgang det vanlige. For normale mosjonister er dette neppe et problem så lenge du er frisk og rask og ikke bedriver idiot-trening som f.eks crossfit.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høyt blodtrykk har du? Tror kanskje jeg ville spurt en lege om det, jeg mener at ved veldig høyt blodtrykk skal man være mer forsiktig med intensitet på trening. Middels intensitet skal være bra for blodtrykket men høyere intensitet kan være potensielt farligere enn for folk som har vanlig blodtrykk. Jeg er ikke helt sikker på dette men når jeg hadde høyt blodtrykk googlet jeg og fant litt forskjellig info som sa det iallfall.. 

Anonymkode: b882a...b32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...