I Grosny Skrevet 10. april 2017 #1 Skrevet 10. april 2017 Hei, jeg har plutselig blitt middelaldrende (mellom 50 og 60, vil ikke være mer presis for å opprettholde ett minimum av anonymitet) og bekymrer meg for lav pensjon. Tror dere det er lurt å spare i Skagen fond som Kontiki, Vekst, Global og Areal? Hvor mye pr mnd? Så mye jeg orker ? Vil 5000 duge? Har dere bedre planer? Er det noe lurt man gjør skattemessig? Jeg prøver å eie så dyr leilighet som mulig.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #2 Skrevet 10. april 2017 Skagen var veldig gode (eller hadde veldig mye flaks) på 90-tallet og 2000-tallet. De er litt ute å kjøre nå. Det kan hende de begynner å gjøre det bra igjen, men jeg ville satset på indeksfond, jeg altså. KLP, DNB eller Storebrand. Anonymkode: 37b42...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #3 Skrevet 10. april 2017 Jeg var veldig Skagen-fan før, men så ble de for store og ser ut til å ha mistet "teften" litt. De har riktig nok gått veldig godt siden nyttår, men de siste 5 årene har vært labre. Nå sparer jeg heller i billige globale og amerikanske indeksfond. Nordnet har veldig godt utvalg, men det er litt knot å sette opp spareavtale der. Skandiabanken har også pleid å ha et ganske bra fondsutvalg, men nå må man logge inn for å se lista og det gidder jeg ikke så jeg får ikke sjekket. Nordnet var bedre enn Skandiabanken da jeg sjekket sist. Det er veldig begrensent hvor mye lurt man kan gjøre skattemessig som småsparer, men det kommer en ny type aksjesparekonto nå som i motsetning til de man har hatt før er gratis og vil gi skjermingsfradrag. Dette vil man spare litt skatt på hvis man bytter fra ett fond til et annet. https://www.nordnet.no/tjenester/kontotyper/aksjesparekonto.html Anonymkode: 9ee01...590
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå