Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går var vi på Grimsøya - skjeberg, i Sarpsborg. Vi fisket på svaberget og ble JAGET av en hytteeier. Vi satt nede på berget og plaget dem ikke. 

Allemannsretten er 100 m inn på land og det er da ikke lov å bygge i strandsonen. 

Er det noen unntak på dette stedet? 

Jeg skjønner jo at det ikke er Ok å ha folk rundt dørene men det må da være lov å ta seg frem langs vannkanten. 

Anonymkode: 1b190...c14

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Ikke la deg stoppe i strandsonen"

" – Det er helt uakseptabelt å jage folk fra svaberg og strender. "

Hentet fra Nrk artikkel

Les mer her

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svaberg er regnet som utmark. Der kan dere ferdes fritt. Så sant dere ikke stod på en brygge eller annen menneskeskapt installasjon. Skal man sette opp telt følger det mer begrensninger. Da er det et visst antall meter i utmark fra hytte/hus dere ikke har lov å sette opp teltet. Fri ferdsel i utmark burde du minnet på denne grunneieren på. 

Anonymkode: 4d98f...b61

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange skamløse hytteeiere der ute, som satser på at de de prøver å jage vekk enten ikke kan loven eller ikke tør å si dem imot. Dere hadde all rett til å sitte der. Så vet du det til neste gang. ;) 

Anonymkode: a8298...528

AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det jeg vet er de eneste unntakene ganske åpenbare. At man f.eks. ikke har lov til å sette seg så man ser rett inn på badet til noen eller fyre opp kullgrill og ha høylytt fest rett ved siden av tomten. 

Anonymkode: a8298...528

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går var vi på Grimsøya - skjeberg, i Sarpsborg. Vi fisket på svaberget og ble JAGET av en hytteeier. Vi satt nede på berget og plaget dem ikke. 

Allemannsretten er 100 m inn på land og det er da ikke lov å bygge i strandsonen. 

Er det noen unntak på dette stedet? 

Jeg skjønner jo at det ikke er Ok å ha folk rundt dørene men det må da være lov å ta seg frem langs vannkanten. 

Her er det en hytte-eier som har gått langt over streken. Har du noen kart-koordinater slik at vi andre kan se hvor vi skal stille oss og fiske neste gang vi er i Sarpsborg? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange som blander en del ting.

For det første: 100-metersbeltet du snakker om har ingenting med allemannsretten direkte å gjøre. Det du snakker om her er byggeforbudet i strandsonen (altså man har, som utgangspunkt, ikke lov til å bygge nærmere enn 100 meter fra strandfeltet). Men: Dette er altså bare hovedregelen, titt og "ofte" gis det dispensasjoner. Om noen da får tillatelse fra kommunen til å bygge nærmere, vil dette innskrenke din allemannsrett i strandsonen også.

Allemannsretten er som hovedregel avgrenset til den juridiske definisjonen av utmark. I innmark gjelder den altså ikke; om noen da f.eks. bygger et hus helt i strandkanten, vil dette begrense din rett til å ferdes der. 

Spørsmålet for TS sin del er altså om hun befant seg i inn- eller utmark. Det mest nærliggende her er vel om hun var innpå en hus-/hyttetomt eller en naturlig privat sone rundt dette (typisk et par meter ut fra tomten).

Anonymkode: d8bdf...c70

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Takk for svar! Nå skal ikke vi dit mer, og vi er jo selvfølgelig påpasselige med å ikke gå over trappa til folk, og være høflige. Jeg grøsser når jeg tenker på denne dama som faktisk mente at mine barn skulle gå utfor de stup bratte klippene enn å gå lengre inn mot hytta deres - siden de ble så forstyrret...😪 Heksa hadde passet rett inn i skrekkfilm... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...