AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #1 Skrevet 10. april 2017 Er det noen som har erfaring med å bruke innebord som hagebord? Jeg har lyst på et bord av tre som hagemøbel, men finner få av størrelse og utseende jeg liker under hagebord i butikker. Finner derimot mange innebord jeg liker. Finnes det en måte å impregnere/olje e.l. et bord av tre slik det tåler å stå utendørs? Anonymkode: de27d...37e
stan Skrevet 10. april 2017 #2 Skrevet 10. april 2017 Jeg har hatt flere innemøbler ute. Jeg har stort sett kjøpt de på loppemarked og satset på at de skal holde en sesong eller to. Treflater har jeg enten oljet, eller malt med husmaling. Det som er viktig er at de får tørke skikkelig innimellom. Ellers går det mugg i tekstiler. Massivt tre tåler veldig mye.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #3 Skrevet 10. april 2017 Vi har et innebord ute på hytta, i massivt tre. Selve bordplaten er laget av entoms plank, mens bærelaget er laget av 2''x2''. Jeg tror det oprinnelig var oljet (uten at jeg kan si helt sikkert, jeg var ikke gammel nok til å bry meg), og jeg kan ikke huske at det ble oljet flere ganger etter de første årene. Det har nå stått ute i over ti år, og begynner å bli ganske rottent. Noen av bordene har vi erstattet med biter av impregnert plank, men nå har deler av bærelaget begynt å bli mykt. I sommer er planen å kjøpe impregnerte materialer og lage en kopi av bordet, og slik slippe å måtte lete etter et nytt bord som passer til uteplassen somer bygd til dette ganske spesielle bordet. Vi har god erfaring med impregnert plank, den tåler fuktigheten mye bedre. Dette er imidlertid en ganske værhard plass, med mye fuktighet hele vinterhalvåret. Råte er et generelt problem, fordi treverk ikke får tørket opp skikkelig på månedsvis. Dersom du kan ta bordet inn under tak om høsten hjelper det veldig. Det er lettere hvis bordet ikke er veldig tungt, er så lite at det går inn den aktuelle døren og uteplassen ikke er ti meter unna nærmeste tak. (Ja vi prøvde å dekke bordet med presenning et år. Vi plukket presenningsfiller hele den sommeren.) Anonymkode: 35ae5...1aa
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #4 Skrevet 10. april 2017 5 timer siden, stan skrev: Jeg har hatt flere innemøbler ute. Jeg har stort sett kjøpt de på loppemarked og satset på at de skal holde en sesong eller to. Treflater har jeg enten oljet, eller malt med husmaling. Det som er viktig er at de får tørke skikkelig innimellom. Ellers går det mugg i tekstiler. Massivt tre tåler veldig mye. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et innebord ute på hytta, i massivt tre. Selve bordplaten er laget av entoms plank, mens bærelaget er laget av 2''x2''. Jeg tror det oprinnelig var oljet (uten at jeg kan si helt sikkert, jeg var ikke gammel nok til å bry meg), og jeg kan ikke huske at det ble oljet flere ganger etter de første årene. Det har nå stått ute i over ti år, og begynner å bli ganske rottent. Noen av bordene har vi erstattet med biter av impregnert plank, men nå har deler av bærelaget begynt å bli mykt. I sommer er planen å kjøpe impregnerte materialer og lage en kopi av bordet, og slik slippe å måtte lete etter et nytt bord som passer til uteplassen somer bygd til dette ganske spesielle bordet. Vi har god erfaring med impregnert plank, den tåler fuktigheten mye bedre. Dette er imidlertid en ganske værhard plass, med mye fuktighet hele vinterhalvåret. Råte er et generelt problem, fordi treverk ikke får tørket opp skikkelig på månedsvis. Dersom du kan ta bordet inn under tak om høsten hjelper det veldig. Det er lettere hvis bordet ikke er veldig tungt, er så lite at det går inn den aktuelle døren og uteplassen ikke er ti meter unna nærmeste tak. (Ja vi prøvde å dekke bordet med presenning et år. Vi plukket presenningsfiller hele den sommeren.) Anonymkode: 35ae5...1aa Tusen takk for svar! Jeg bor også en værhard plass så møblene må tåle en del Anonymkode: de27d...37e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #5 Skrevet 10. april 2017 Hva med et bord av stein? Det må vel være perfekt, hvis det ikke skal flyttes på? Anonymkode: 909d3...3df
Commander Skrevet 10. april 2017 #6 Skrevet 10. april 2017 For å sitere den store poeten Jeff Foxworthy: If our outdoor furniture used to be your indoor furniture....you might be a redneck
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #7 Skrevet 11. april 2017 Det vil nok gå bra, behandle bordet med utemaling/beis så holder det noen år. Anonymkode: ebbdf...23e
Gjest noe tilfeldig Skrevet 11. april 2017 #8 Skrevet 11. april 2017 Bedre med innemøbler ute, enn utemøbler inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå