Gå til innhold

Endre navn som er reg i nkk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Oppdretteren til hunden min valgte og ikke registrere det han heter nå i nkk, men valgte heller og ha jungeldyr navn på alle i kullet.

Går det an og endre det, slik at det han har hett fra dag en blir registrert istedenfor navnet som oppdretter registrerte? :-)

Anonymkode: 3f359...21b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet på en voksen jeg kjøpte fra oppdretter. Skrev det da på eierskiftemeldingen, som og oppdretter underskrev.

Anonymkode: e67c6...5f7

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha oppdretters godkjennelse på det. Og det er normalt med tema eller bokstavkull, og ikke registrere kallenavn. 

Anonymkode: ffae2...e83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men kan jeg endre det nå etter jeg har mottatt eierskifte og alt det? Fikk hunden min da den var 8 uker og den er nå snart 8mnd.. :klo:

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må ha oppdretters godkjennelse på det. Og det er normalt med tema eller bokstavkull, og ikke registrere kallenavn. 

Okei. Men frem til nå så har jeg ikke hatt behov for og endre på det. Men hunden min skal etterhvert på litt utstillinger og slikt og da kan det jo være greit at det navnet som han er vant med  blir ropt opp... 

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Men du kan ringe eller sende en mail til nkk å spørre :) Da får du sikkert raskt og rett svar.

Anonymkode: ac2e3...b60

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Men frem til nå så har jeg ikke hatt behov for og endre på det. Men hunden min skal etterhvert på litt utstillinger og slikt og da kan det jo være greit at det navnet som han er vant med  blir ropt opp... 

Du blir ropt opp etter katalognummeret ditt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ropt opp etter katalognummeret ditt. 

Jepp, du får begynne å kalle bikkja di for tjuefiretrettisju. 

Anonymkode: a5f44...cb3

• Liker 2
Skrevet
På 9.4.2017 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Huh? Hunden følger med på deg, ikke hva som blir ropt opp på høytalerne. Forøvrig blir hundens navn kun annonsert dersom den plasserer seg i gruppefinaler/bis-finaler.

Som oppdretter hadde ikke jeg gått med på navneendring heller..

• Liker 5
Skrevet

Det er oppdretter som evnt kan gå med på å forandre stamtavlenavnet, og siden de fleste oppdrettere kjører tema/bokstav på valpene i samme kull for å skille kullene fra hverandre, vil denne med stor sannsynlighet ikke gå med på en navneendring. 

Et par av mine hunder har hatt stamtavlenavn som jeg ikke akkurat var overbegeistret over, men det er jo daglig navnet som er viktigst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det noe å si hva hunden heter på NKK? :P jeg solgte en hest som hadde slektsnavn (altså eget navn pluss gårdsnavn) men kjøper kaller henne for noe annet. Jeg hadde ikke gått med på å endre navnet, men hu kaller da dyret det hu vil :P 

Anonymkode: e374c...dc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste kaller hunden noe annet privat enn det hunden heter offisielt. Det er jo samme for hunden hva den heter. 

Og på utstilling er det bare dagens nummer som blir ropt opp, og hunden hører uansett ikke etter på det som ropes opp. 

Anonymkode: 369c9...c3b

• Liker 2
Skrevet

Navn blir aldri ropt opp nettopp av den grunn. Jeg kjenner få hunder som heter det som står på stamtavla. Inkludert min ene, han andre fikk jeg bestemme navnet hos oppdretter så lenge det var riktig bokstav i forhold til kull.

Om de roper deg opp rundt ringen er det nummeret du har den dagen de går etter. Brukes det noe annet så er det gjerne reg nr.

• 1 år senere...
Skrevet
On 4/14/2017 at 11:07 AM, AnonymBruker said:

Har det noe å si hva hunden heter på NKK? :P jeg solgte en hest som hadde slektsnavn (altså eget navn pluss gårdsnavn) men kjøper kaller henne for noe annet. Jeg hadde ikke gått med på å endre navnet, men hu kaller da dyret det hu vil :P 

Anonymkode: e374c...dc2

Når man betaler 18.000 og oppover for en bikkje, så må det minste være at man får ha sitt eget navn på kjøteren.

Skrevet

Men kjære deg, hva som står på stamtavle og hva du kaller hunden trenger ikke være det samme. Og på utstilling er det kun nr som blir ropt opp. Vi har et sært navn på stamtavle men i daglig heter hun xantia

• Liker 1
Skrevet

Oppdretter bestemmer hva som står på stamtavlen, du bestemmer hva den heter. Det er to forskjellige ting.

• Liker 1
Skrevet

Haha, det er særdeles få hunder som heter det samme i NKK som de heter på ekte. Her må du lære å skille mellom avlsnavn og kjælenavn, TS. Det er helt normalt at hunder for eks. heter "Barecho Here She Comes" eller "Next Chance Nemesis Divina" på papirene i NKK, også heter hundene kanskje "Hedda" og "Molly" til hverdags. 

Tror jeg hadde ledd meg ihjel om de ropte opp "BEST IN SHOW EEEER.... LUDDE, KATALOGNUMMER 7951!" assa. 

Og bare sånn heads opp - man endrer ikke navnet oppdretteren gir dem. Dette gir gjerne en tilknytning til kullet og søsknene, samt for oppdretter og andre i rasemiljøet å gjenkjenne. 

Anonymkode: 29268...411

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...