Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2002 #1 Del Skrevet 30. juli 2002 Hei Hva gjør dere for å slippe all mosen i hagen, jeg har jo knapt gress igjen. Er det sånn at jeg bare kan gjøre dette på våren eller kan jeg gjøre noe nå på høsten også? :o Vet dere forresten når jeg kan klippe prydtrær/busker som har vokst over sin forstand ??? Vil ha de tilbake til neste år men er redd for at jeg gjør noe feil når jeg klipper de nå.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2002 #2 Del Skrevet 30. juli 2002 Hei! Mose har vi også mer enn av gress, men det orker jeg ikke gjøre noe med. Da har vi arbeid for livet! Det er en liten trøst at mosen er mykere å gå på da.... Bærtre og prydbusker har jeg blitt fortalt at det er smart å klippe ned etter at de har blomstret av, atltså utpå høsten men før det kommer frost. Men ta en titt på sidene til "Hus, hjem og hage" der finner du masse tips o.l. Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirella Skrevet 30. juli 2002 #3 Del Skrevet 30. juli 2002 :D Det finnes alltid håp....................!!!!! :D :D :D :D Vår plen er bare 2 år gammel, men til tross for det var den nesten bare mose da våren kom i år. Først lånte jeg en mose-maskin som river mosen opp av plenen.Lettvint og tungvint,fordi du må gå over plenen flere ganger, og det blir STORE dunger med mose som må trilles vekk.Dumt hvis du må langt avsted for å kvitte deg med den. Men så fikk jeg høre om mose-dreper på boks!!!! HURRA :D :D :D Så jeg kjøpte noen bokser og strødde på plenen.(husk å vanne etterpå, eller gjør det når du vet det kommer regn!!!) Plenen ble etter brun etter to-tre dager, og mosen døde ned........men gresset stod igjen!!!!!!!!!!!!! JA - DET GÅR AN!!! Når jeg var sikker på at mosen var borte, strødde jeg plen-frø og vannet godt.Også gjødsel da. Og det ble nemlig en fin,grønn plen av det!!!!! Og jeg slapp å ødsle av min dyrebare fritid!!!! På plantesenteret anbefalte di meg å gjerne bruke mosefjerner 2-3 ganger iløpet av vår-sommer hvis jeg var veldig plaget meg mose. Jeg vet der finnes noe som kalles for plen-rens.Vet ikke om dette er det samme.Men så lenge mosen ikke kommer tilbake,slipper man jo å gjenta behandlingen så ofte. Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 5. august 2002 #4 Del Skrevet 5. august 2002 Hva koster en slik boks da? Jeg har hørt en ikke skal nappe opp mosen, for der er tråder i mosen, slik at den bare sprer seg mer om en napper den opp.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirella Skrevet 5. august 2002 #5 Del Skrevet 5. august 2002 husker desverre ikke hva en boks mose-dreper koster, men det finner du ut på et plantesenter!!!! tror en boks rekker til 50-60 kvadrat-meter med plen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 5. august 2002 #6 Del Skrevet 5. august 2002 Da skulle det holde lenge til mine 12 kvadrat! *ler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gigi Skrevet 6. august 2002 #7 Del Skrevet 6. august 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Langstrømpe Skrevet 20. august 2002 #8 Del Skrevet 20. august 2002 Jo kortere man klipper gresset, jo bedre gror mosen. Med andre ord bør man klippe ofte, men ikke for kort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2002 #9 Del Skrevet 21. august 2002 Man får mose i plenen fordi plenen får for lite næring. Mose vokser i næringsfattig jord og tar derfor overhånd. Plenen bør gjødsles 2-3 ganger i året og ikke klippes kortere enn 4-5 cm. nero Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå