Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen antyder så er jeg en jurist med snitt under C .

Jeg har noen b er , men stort sett c og d som karakterer. Karakterpresset på jussen er viden kjent, og det gjør ikke saken bedre at jeg sluker rått alle skrekkhistoriene om folk som ikke får seg jobb eller må ta til takke med noe veldig lite attraktivt fordi de har annet enn A og B på vitnemålet. Mine ambisjoner er kort og greit at jeg vil jobbe og ha en stilling med jusrelaterte oppgaver og grei lønn, men jeg er ikke opptatt av status og millionlønn. Som en motvekt til mine egne dommedagstanker vil jeg gjerne høre historier om folk som har klart seg greit, til tross for gjennomsnittlige karakterer og en og annen D på vitnemålet og manglende relevant arbeidserfaring (Ikke lett å bli trainee med de karakterene jeg har så langt.) Jeg har nå gått 4 måneder uten jobb etter endt jobb.

Eventuelle tips som kan hjelpe min situasjon mottas med stor takk.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du plagierer like mye på eksamen som du gjør med to år gamle tråder her, er det vel ikke så rart at du får dårlige karakterer! 

Anonymkode: 19e0d...de1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du plagierer like mye på eksamen som du gjør med to år gamle tråder her, er det vel ikke så rart at du får dårlige karakterer! 

Hahah, sykt at du la merke til det.

Kan hende at det der er ts da, bare at hn lagde den tråden da hn ikke var ferdig med studiet og kå faktisk er ferdig.

Anonymkode: 1ab3c...a6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er jeg som er TS fra den to år gamle tråden, og syntes det var noe veldig kjent med ordbruken... Jeg sluttet forøvrig på jussen og har angret svært lite på det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en jobb-jurist? En med spesialitet i arbeidsrett? Men hvorfor vil du ha en med dårlige karakterer? Billige råd kan fort bli dyre, vet du!

Anonymkode: 26c9f...52a

AnonymBruker
Skrevet

Det er overflod av jurister og arbeidsgivers marked, klart man velger de som har godt snitt fremfor en som knapt har bestått studiet. Da er det jo i tillegg mye større fare for at du gjør feil. Det beste du kan gjøre er vel å søke jobber langt utenfor alfarvei, eller jobber som generelt er lite attraktive for jurister, f.eks stillinger som ber om jussfag i utdanningen men ikke nødvendigvis en juristurdanning som konsulentstillinger. Når du har fått erfaring og har resultater og referanser å vise til blir det lettere å få seg jobb der du vil. 

Anonymkode: 2c1a4...22e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snedig hvordan det svinger her inne på kg. Ene uka er det sååå god ide å søke jus, andre uka burde man søke sosionom og da er jus en forferdelig ting å studere og neste uke der igjen er det ikkeno lurt å begynne på sosionom men jus er helt topp.  

Anonymkode: 4b80f...e10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snedig hvordan det svinger her inne på kg. Ene uka er det sååå god ide å søke jus, andre uka burde man søke sosionom og da er jus en forferdelig ting å studere og neste uke der igjen er det ikkeno lurt å begynne på sosionom men jus er helt topp.  

Anonymkode: 4b80f...e10

Kg bør vel egentlig aldri lyttes til. :)

Anonymkode: f2efe...4c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du søkt jobb i stat eller kommune?

Anonymkode: 9bd41...11b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei veninne av meg har A i snitt, hun får heller ikke jobb. Arbeidsmarkedet er blitt vanskeligere for alle dessverre.

Anonymkode: 87ede...d56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv deg i stat eller kommune. Der fikk et par venner til slutt jobb med side dårlige jus karakterer. En av de har fått god stilling i ytre ingenmannsland nå da få ville ha den stillingen. 

Så søk slike stillinger og, og flytt om så på andre siden av landet der det bor 4 folk og 2000 reinsdyr om du får napp. 

Anonymkode: e1138...d20

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei veninne av meg har A i snitt, hun får heller ikke jobb. Arbeidsmarkedet er blitt vanskeligere for alle dessverre.

Anonymkode: 87ede...d56

Da er det tvilsomt at hun har A i snitt. 

Anonymkode: f61c0...f87

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, juristen1000 skrev:

Som tittelen antyder så er jeg en jurist med snitt under C .

Jeg har noen b er , men stort sett c og d som karakterer. Karakterpresset på jussen er viden kjent, og det gjør ikke saken bedre at jeg sluker rått alle skrekkhistoriene om folk som ikke får seg jobb eller må ta til takke med noe veldig lite attraktivt fordi de har annet enn A og B på vitnemålet. Mine ambisjoner er kort og greit at jeg vil jobbe og ha en stilling med jusrelaterte oppgaver og grei lønn, men jeg er ikke opptatt av status og millionlønn. Som en motvekt til mine egne dommedagstanker vil jeg gjerne høre historier om folk som har klart seg greit, til tross for gjennomsnittlige karakterer og en og annen D på vitnemålet og manglende relevant arbeidserfaring (Ikke lett å bli trainee med de karakterene jeg har så langt.) Jeg har nå gått 4 måneder uten jobb etter endt jobb.

Eventuelle tips som kan hjelpe min situasjon mottas med stor takk.

Vet om en som hadde D på Masteroppgaven og hun fikk jobb i en av de fire store selskapene. 

Anonymkode: d9227...35f

AnonymBruker
Skrevet

Du får jobb etter hvert, men det tar ofte litt tid. Snittet ligger under ren C, så du har ganske gjennomsnittlige karakterer. Tro det eller ei! Søk saksbehandlerjobber i UDI, Nav o.l. og litt utenfor sentrale strøk hvis du kan. Mange kommuner sliter med å få tak i jurister. Ikke søk helt irrelevante jobber som resepsjonist på advokatkontor e.l. Det er bare tull og du kommer ikke videre derfra. 

Anonymkode: c4778...529

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått noen til å se på cven din og søknadene du sender? Av og til kan det være så enkelt at det er noe galt med måten du presenterer deg på. Du har gjennomsnittlige karakterer, og det er ikke helt krise. Advokatfirmaer (større og mellomstore) siler vekk de med D, så prøv deg på det offentlige eller mindre firmaer. Har du med bilde i cven? Hvordan er LinkedIn profilen din? Hvordan fremstår du på Facebook? Dette sjekker de også.

Anonymkode: 483dc...6f7

AnonymBruker
Skrevet

For det første: Ikke tro at Kvinneguiden er den mest troverdige kilden. Mange som synser i vinden sky om ting de ikke har peilig på. 

Jeg er selv ferdig til sommeren, og kan derfor fortelle litt om mitt inntrykk. Men først og fremst vil jeg fremheve hva den ferskeste undersøkelsen fra Juristforbundet sier:

Halvparten får jobb før endt utdanning. Kun 10% brukte mer enn 6 måneder på å få seg jobb. Det er altså overhodet ikke noen "overflod" av jurister i samfunnet. 

Men så klart - karakterer, erfaring og kunnskaper om spesielle fagfelt har så klart noe å si. Jeg har fått meg jobb i staten, og har et godt B-snitt pluss litt relevant erfaring. Har også "spesialisert" meg litt det siste året, og har en ganske klar faglig profil innen et felt som har behov for flere jurister.

Jeg har også flere venner på studiet som har fått seg jobb, herunder en del med det helt ordinære C-snittet. Mitt inntrykk er også at en eller to D-er på vitnemålet ikke er verdens undergang, hverken i privat eller offentlig sektor. Jussen byr på mange eksamener, og det er ekstremt få som har det beryktede A-snittet. 

De som sliter mest er i mine øyne de med snitt under C, og de som er kresne og starter søkingen sent. Skal man på død og liv jobbe i ett av de fire store advokatfirmaene, eller i Oslo sentrum, stiller man ikke først i køen med et middelmådig snitt eller uten noe "snacks" på CV-en. Er man derimot villig til å flytte på seg noen år, eller å ta en stilling som ikke er drømmejobben, vil de fleste få napp om man ikke kommer i pysjamas på jobbintervju eller fremstår som en litt spesiell person. Husk at det er vesentlig lettere å finne nye muligheter når man først bare har kommet seg innenfor og fått litt erfaring og referanser. 

Jeg ville også fått noen til å se over søknadene mine, om jeg var deg. Standardformularene man shipper avgårde til alle blir fort gjennomskuet; pass på å få frem hvorfor akkurat du bør få akkurat denne jobben. 

Anonymkode: 5505a...511

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...