AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #1 Skrevet 9. april 2017 Jeg er straks ferdig med videregående og må nå finne ut hva jeg ønsker å gjøre videre. Skolen min tilbød ikke S-matte, noe som førte til at jeg dessverre ikke tok realfag (med unntak av biologi 1). Ser nå at jeg skulle ha tatt realfagene og S-matte som privatist, men jeg kunne jo ikke vite hvordan ting kom til å bli. Ønsker å ta en helsefaglig utdanning. Det jeg er usikker på nå, er hva jeg skal gjøre. Selvsagt kunne jeg studert sykepleie, fysioterapi eller radiografi, men lønna er så som så og for de to sistnevnte er vel ikke akkurat arbeidsmarkedet noe å skryte av for tiden - selv om jeg er sikker på at studiene i seg selv er kjempespennende. Her er det jeg ser på som mulige alternativer for min vei videre: 1) Ta årsstudium i psykologi, legge all min tid og energi i det og satse på å komme videre inn på profesjonsstudiet. Jeg går inn under nordnorsk kvote, så har litt større sjanse for å komme inn. Har psykologi 1 og 2 og gjør det bra der (karakter 6), synes det er et interessant fag. Har også 6 i sosiologi og sosialkunnskap, samt biologi 1 - fag jeg ser på som relevante til psykologistudiet. Det jeg er redd for, er at jeg ikke kommer videre og at alt arbeidet har vært forgjeves. Kommer nok til å sitte igjen med en følelse av at året har vært bortkastet, selv om jeg får studiepoeng og det ser bra ut på CV-en. Men samtidig føler jeg at det er en sjanse man bare må ta. Man vet jo ikke før man har prøvd? 2) Ett år hvor jeg jobber mens jeg tar S1+S2 samt kjemi 1 og kanskje også kjemi 2 som privatist (biologi 1 har jeg). Året etter kan jeg søke meg inn på bachelor i ernæring ved UiT (kravene er S1+S2 og bi1 som jeg jo har fra før). UiT skal fra 2019 gjøre at man kan søke seg videre til master slik at man blir klinisk ernæringsfysiolog. Da trenger jeg også kjemi 1+2 og fysikk 1 som jeg kan ta som privatist. Ernæring er også noe jeg er sikker på at jeg vil trives med. 3) Slik karakterene mine ser ut nå, kan jeg komme inn på jus i både Bergen og Oslo. Har ikke rettslære, studiet virker greit nok. Kanskje vekkes interessen når jeg begynner på studiet? 4) Evt. ta årsstudium i psykologi, og går ikke det veien tar jeg et friår hvor jeg tar de nevnte realfag som privatist og søker meg inn på ernæring, ELLER dropper det friåret og søker meg rett inn på jus mens jeg fremdeles går inn under førstegangskvote. Har vært hos karriereveileder, mer er fremdeles usikker og hadde satt pris på råd. Anonymkode: 3c586...1cd
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #2 Skrevet 9. april 2017 Du bør tenke på hva du ønsker å jobbe med i fremtiden og hva som kan få deg dit. Du sier at fysioterapi og radiograf er vanskelig pga arbeidsmarkedet, men arbeidsmarkedet som klinisk ernæringsfysiolog er ikke noe å skryte av det heller. Juss er et veldig teoritungt studium, hvis du ikke har motivasjon før du begynner tror jeg du går fort lei. Den beste sjansen for å komme inn på psykologi profesjon er å søke seg inn med vgs karakterene. Har du ikke karakterene til det er det et sjansespill. Og psykologi årsstudium er et veldig vanlig fra å ta for flinke piker som ikke vet hva de vil, men vil studere noe som virker stort og voksent. Kan være kjekt å ha, men ikke noe wow på en cv. Du må som nevnt tenke på hva du ønsker å bruke hverdagene på etter at de få årene som student er over. Lønn er viktig, men lønn er faktisk ikke alt. Å tjene godt men kjede seg på jobb, grue seg for å gå på jobb, jobbe med noe du hater eller i et veldig konkurransepreget miljø om det ikke passer deg er ikke verdt pengene. I verste fall sliter det på deg så mye at du blir syk. Anonymkode: 97537...bda 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #3 Skrevet 9. april 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør tenke på hva du ønsker å jobbe med i fremtiden og hva som kan få deg dit. Du sier at fysioterapi og radiograf er vanskelig pga arbeidsmarkedet, men arbeidsmarkedet som klinisk ernæringsfysiolog er ikke noe å skryte av det heller. Juss er et veldig teoritungt studium, hvis du ikke har motivasjon før du begynner tror jeg du går fort lei. Den beste sjansen for å komme inn på psykologi profesjon er å søke seg inn med vgs karakterene. Har du ikke karakterene til det er det et sjansespill. Og psykologi årsstudium er et veldig vanlig fra å ta for flinke piker som ikke vet hva de vil, men vil studere noe som virker stort og voksent. Kan være kjekt å ha, men ikke noe wow på en cv. Du må som nevnt tenke på hva du ønsker å bruke hverdagene på etter at de få årene som student er over. Lønn er viktig, men lønn er faktisk ikke alt. Å tjene godt men kjede seg på jobb, grue seg for å gå på jobb, jobbe med noe du hater eller i et veldig konkurransepreget miljø om det ikke passer deg er ikke verdt pengene. I verste fall sliter det på deg så mye at du blir syk. Anonymkode: 97537...bda Arbeidsmarkedet for klinisk ernæringsfysiologer er ikke så verst - i nord er faktisk markedet for tiden økende. Jeg er selvsagt klar over at det beste hadde vært å komme rett inn på profesjonsstudiet, men det har jeg dessverre ikke karakterene til. Jeg er også klar over at det er et sjansespill å ta årsstudium, og at det ikke er noe "wow" å ha på CV-en. Likevel tenker jeg at det ser da bedre ut enn ingenting, og at noen sjanser i livet må man jo ta. Det er klart lønn ikke er alt, men jeg studerer ikke i tre år for å tjene så lite som f.eks. fysioterapeuter gjør (gj.snittslønnen ifølge utdanning.no er kun 442000). Da finnes det smartere valg jeg også kan trives med, tenker jeg. ts Anonymkode: 3c586...1cd 1
solmåneogstjerner Skrevet 9. april 2017 #4 Skrevet 9. april 2017 Husk at du kan omprioritere frem til juni (tror jeg- sjekk dato). Så det eneste du egentlig trenger å vite før 15. April er hvilke studier du kunne tenkt deg. Bare husk å få med deg alle som er aktuelle (det er vel en begrensning på antall da), fordi du kan ikke legge til andre studier ettet 15. April. Så har du en del uker hvor du kan tenke på hva du vil mest.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #5 Skrevet 11. april 2017 På 2017 cuoŋománnu 9 den 22.53, solmåneogstjerner skrev: Husk at du kan omprioritere frem til juni (tror jeg- sjekk dato). Så det eneste du egentlig trenger å vite før 15. April er hvilke studier du kunne tenkt deg. Bare husk å få med deg alle som er aktuelle (det er vel en begrensning på antall da), fordi du kan ikke legge til andre studier ettet 15. April. Så har du en del uker hvor du kan tenke på hva du vil mest. Takk, det visste jeg ikke Anonymkode: 3c586...1cd
solmåneogstjerner Skrevet 11. april 2017 #6 Skrevet 11. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, det visste jeg ikke Anonymkode: 3c586...1cd Sjekk datoene på på samordna opptak!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå