Gå til innhold

Vondt i hals, tunge og svelg - livredd for kreft!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle! Jeg er en jente på 27 år som er livredd for kreft. Jeg takker Google for dette for uansett hvilke symptomer jeg søker på så er diagnosen kreft. Dette gjør at jeg nå stresser og stresser og oppdager nye ting hele tiden.

Jeg har i lengre tid fått veldig vondt i hals og svelg når jeg blir sliten eller trøtt. Jeg har lenge tenkt at det bare er en påbegynnende forkjølelse som aldri kommer men i det siste har det blitt verre. Jeg dro til legen etter at halsen hadde vært vond veldig lenge. Jeg var i tillegg sliten og trøtt og kunne sovne flere ganger om dagen (var da uten jobb og med et barn på 2 år). Nå har jeg startet min egen butikk og har jobbet utrolig lange dager, ergo er jeg svært sliten og trøtt. Og da kommer problemene igjen, denne gangen verre. Halsen min er sår, det gjør vondt å svelge (kjenner ut som jeg har en klump i halsen eller at noe sitter fast i halsen), tungen er sår, spesielt på en side og jeg har fått noen kviselignende prikker på tungen. Etter test fra hals og tunge hos lege ble det påvist soppvekst på tungen (jeg bruker astmamedisin som kan bidra til dette). Men tungen er en ting - hva med hals? Halsprøven hørte jeg ikke noe om. Er det vanlig å ha alle disse symptomene om en har sopp på tungen?

Det ble tatt blodprøver med tanke på stoffskifte, hvite blodlegemer, immunforsvar og diverse annet og alle disse prøvene var fine. 

Noen som har vært borti lignende?

AnonymBruker
Skrevet

Er du sliten vil du kunne oppleve slike symptomer over tid.  Kroppen prøver å fortelle deg noe!  Du må rett og slett roe ned og ta litt hensyn til deg selv! 

Anonymkode: 94403...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beste råd jeg kan gi er å slutte å Google. Hvis du absolutt må, Google helseangst. 

Anonymkode: e6647...39c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sliten vil du kunne oppleve slike symptomer over tid.  Kroppen prøver å fortelle deg noe!  Du må rett og slett roe ned og ta litt hensyn til deg selv! 

Anonymkode: 94403...518

Syns det er merkelig at symptomer på "stress" skal sette seg i munn og halsregionen. Men jeg tror jeg kun får problemer mest når jeg er sliten eller blir kald. Er forøvrig iskald hele tiden nå...

AnonymBruker
Skrevet

Stress kan slå ut på ulike måter. Noen blir forkjøla hele tiden for imunforsvaret blir dårlig. Husk at alt i kroppen henger sammen. Problem med nakken kan slå ut i halsen. Stramme muskler kan gjøre at det kjennes ut som en har tett hals. Jeg hangla en god stund og endte opp med krystallsyken pga stress, nå er jeg helt ødelagt i hele kroppen pga stress. Det vil nok bli bedre men man må slakke litt på tempoet. 

Anonymkode: 2af95...1c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vondt i tunga og munnen og det var antagelig pga stress ja. Noen får utslett av stress. Det er vel omtrent det samme?

Anonymkode: 934ea...5da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff føler med deg. Kan du klare å slutte å Google og heller ta konkrete greier med legen? Det vil spare deg for mye tankestrul. Det kan være så mange grunner til vondt hals og tunge og det er sjelden kreft som er årsaken. Men Google hjelper deg selvfølgelig i retning kreft ved søk. Sopp i munn og svelg kan gi symptomene du har. Har selv hatt det og det var vondt i munnen og langt ned i halsen.

Anonymkode: c533e...f4a

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Etcetra skrev:

Hei alle! Jeg er en jente på 27 år som er livredd for kreft. Jeg takker Google for dette for uansett hvilke symptomer jeg søker på så er diagnosen kreft. Dette gjør at jeg nå stresser og stresser og oppdager nye ting hele tiden.

Jeg har i lengre tid fått veldig vondt i hals og svelg når jeg blir sliten eller trøtt. Jeg har lenge tenkt at det bare er en påbegynnende forkjølelse som aldri kommer men i det siste har det blitt verre. Jeg dro til legen etter at halsen hadde vært vond veldig lenge. Jeg var i tillegg sliten og trøtt og kunne sovne flere ganger om dagen (var da uten jobb og med et barn på 2 år). Nå har jeg startet min egen butikk og har jobbet utrolig lange dager, ergo er jeg svært sliten og trøtt. Og da kommer problemene igjen, denne gangen verre. Halsen min er sår, det gjør vondt å svelge (kjenner ut som jeg har en klump i halsen eller at noe sitter fast i halsen), tungen er sår, spesielt på en side og jeg har fått noen kviselignende prikker på tungen. Etter test fra hals og tunge hos lege ble det påvist soppvekst på tungen (jeg bruker astmamedisin som kan bidra til dette). Men tungen er en ting - hva med hals? Halsprøven hørte jeg ikke noe om. Er det vanlig å ha alle disse symptomene om en har sopp på tungen?

Det ble tatt blodprøver med tanke på stoffskifte, hvite blodlegemer, immunforsvar og diverse annet og alle disse prøvene var fine. 

Noen som har vært borti lignende?

Kyssesyken var det første som slo meg her 

Anonymkode: b83fa...db2

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kyssesyken var det første som slo meg her 

Anonymkode: b83fa...db2

Ts har normale leukocyttverdier, så det kan du utelukke.

Anonymkode: f91c2...2bf

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Etcetra skrev:

Syns det er merkelig at symptomer på "stress" skal sette seg i munn og halsregionen. Men jeg tror jeg kun får problemer mest når jeg er sliten eller blir kald. Er forøvrig iskald hele tiden nå...

Hvis du er redd for at du kan ha en alvorlig sykdom, bør du kontakte lege og ikke kg

Anonymkode: f54fa...d25

• Liker 1
Skrevet

Slapp av ts det kan hende du overlever.

AnonymBruker
Skrevet

En soppinnfeksjon går nedover halsen og i spiserøret. Det kan til slutt bli svært smertefullt. Det er derfor man skal svelge medisinen man får, ikke bare skylle munnen, 

Anonymkode: 85257...7e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En soppinnfeksjon går nedover halsen og i spiserøret. Det kan til slutt bli svært smertefullt. Det er derfor man skal svelge medisinen man får, ikke bare skylle munnen, 

Anonymkode: 85257...7e1

Soppinfeksjoner vil ikke bevege seg nedover spiserøret hos mennesker med normalt immunforsvar, men jeg kan gå med på at svelget affiseres.

Anonymkode: f91c2...2bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...