Gå til innhold

Hva slags mat har du kastet i dag?


Gjest AnonGangerTo

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, IronMaiden skrev:

Både gele, vaniljesaus og mozzarella (fleste typer ost egentlig) kan brukes lenge etter utløpsdato (best før-dato), dersom pakkene ikke er åpnet. Er de åpnet er det bare å lukte og se på maten for å se om det kan brukes. 

Eg tok opp noe fisk fra frysen på torsdag, som eg hadde tenkt å lage fiskesuppe av. Men så ble alle planene endret og eg fikk aldri brukt det. Så da fikk hundene det til middag i går, det luktet ingenting og konsistensen var fin, men eg vet ikke hvor nært utløpsdato fisken var når den ble fryst, så eg turte ikke å spise det selv. Ellers kaster eg svært lite mat.

Fersk mozzarella har ikke på langt nær samme holdbarhet som "vanlig" ost, og jeg har inntrykk av at den holder dårligere enn melk, fløte, rømme o.l. også. Sur mozzarella har jeg smakt én gang, og heretter kjøper jeg aldri mozzarella uten å dobbeltsjekke holdbarhetsdatoen både 2 og 3 ganger. (Takk og lov at jeg aldri klarer la være å småsmake mens jeg lager mat! Hadde vært kjedelig å ødelegge hele middagen. :fnise: )

Anonymkode: b2f24...8f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tørr og muggen brødskalk jeg hadde glemt bakerst, tilsvarende 3-4 små skiver.

Bruker tørt brød til ostesmørbrød. Men muggen spiser jeg ikke. 

Kaster forøvrig ikke mat til vanlig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fersk mozzarella har ikke på langt nær samme holdbarhet som "vanlig" ost, og jeg har inntrykk av at den holder dårligere enn melk, fløte, rømme o.l. også. Sur mozzarella har jeg smakt én gang, og heretter kjøper jeg aldri mozzarella uten å dobbeltsjekke holdbarhetsdatoen både 2 og 3 ganger. (Takk og lov at jeg aldri klarer la være å småsmake mens jeg lager mat! Hadde vært kjedelig å ødelegge hele middagen. :fnise: )

Anonymkode: b2f24...8f7

Åja, min erfaring er at fersk mozzarella holder seg kjempelenge :) Eg kjøper ofte sånne som går ut på dato dagen etter, men det kan gå uker før eg faktisk bruker de. Har aldri opplevd at den har vært sur eller dårlig på smak. Kanskje eg bare har vært heldig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
16 minutter siden, IronMaiden skrev:

Åja, min erfaring er at fersk mozzarella holder seg kjempelenge :) Eg kjøper ofte sånne som går ut på dato dagen etter, men det kan gå uker før eg faktisk bruker de. Har aldri opplevd at den har vært sur eller dårlig på smak. Kanskje eg bare har vært heldig :) 

Den er av den typen som kommer i en liten pose som inneholder veske og en klump med mozzarella. Luktet surt når jeg åpnet posen. Kjøpt på tilbud siden den skulle gå ut på datoen dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hælen på ett brød som hadde begynt å gro pels og fløte som er gått ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kaste 8 maiskolber (to åpnede bokser) i går. Luktet egentlig greit, men de så :frkk:  ut. Nyinnkjøpt, men veldig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ofte kaste poteter da en slik sekk man kjøper i butikkene er for mye for meg. Det går ikke an å kjøpe poteter (annet enn astrix) i løsvekt i matbutikkene nær meg. Jeg må i tillegg oppbevare de i kjøleskapet på grunn av manglende oppbevaringsplass i skap, så det gjør jo også at de holder seg kortere. Om noen har noen tips her tar jeg de veldig gjerne imot. Jeg har litt begrenset fryseplass. 

Anonymkode: 913c5...070

Når du kjøper en sekk poteter tar du ut den mengden du tror du vil klare å spise opp før de blir dårlige, og tar med resten på jobben, til en venninne eller nabo. 

Anonymkode: 96055...d7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonGangerTo skrev:

Den er av den typen som kommer i en liten pose som inneholder veske og en klump med mozzarella. Luktet surt når jeg åpnet posen. Kjøpt på tilbud siden den skulle gå ut på datoen dagen etter. 

Du kan fryse den ned 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, IronMaiden skrev:

Åja, min erfaring er at fersk mozzarella holder seg kjempelenge :) Eg kjøper ofte sånne som går ut på dato dagen etter, men det kan gå uker før eg faktisk bruker de. Har aldri opplevd at den har vært sur eller dårlig på smak. Kanskje eg bare har vært heldig :) 

Snakker vi om samme type mozzarella? Hvite, myke, runde kuler litt mindre enn en neve store som selges liggende i vann i en plastpose? Arla sin skivede "mozzarella" og Tine sin firkantede "mozzarella"blokk holder nok like lenge som vanlig gulost, men det er en helt annen type ost. 

Anonymkode: b2f24...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De visne tuppene av vårløken. Brukte resten da. 

Anonymkode: 9ac02...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Zenobia skrev:

Jeg måtte kaste 8 maiskolber (to åpnede bokser) i går. Luktet egentlig greit, men de så :frkk:  ut. Nyinnkjøpt, men veldig billig.

Jeg ghåper du tar matvarer ut av hermetikkbokser når du har åpnet dem?

Det skal man alltid gjøre med hermetikk, det oksiderer med en gang man åpner.

Anonymkode: 555fe...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abstinent skrev:

Provoserende trådstart, i grunnen.

Ja, det burde stått, "hvor mange kaster mat og benekter det"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaster sjeldent mat, men i dag var et unnatak. Mannen lagde seg for noen dager siden potetmos fra pose som ikke ble spist opp. Varmet opp restene i dag, men æsj, det gikk rett i søpla. Smakte alt annet enn potet i hvertfall... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ghostwalker skrev:

Ja, det burde stått, "hvor mange kaster mat og benekter det"?

Jeg kaster omtrent aldri noe. Det handler om å planlegge littegranne og bruke fantasien.

Jeg har bodd i en rekke kollektiv og sett hvordan enkelte kaster fullt brukbare varer, egg for eksempel. Jeg kan glatt innrømme at jeg har spist egg som noen har kastet, rett og slett fordi de ikke var dårlige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av tørrvarer. Mel, ris, kjeks, brød og gudene vet hva. 

Skal nevnes at vi fant en melbille, så kun for sikkerhetsgrunner. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ghåper du tar matvarer ut av hermetikkbokser når du har åpnet dem?

Det skal man alltid gjøre med hermetikk, det oksiderer med en gang man åpner.

Anonymkode: 555fe...dca

Selvfølgelig. Skjønner at jeg formulerte meg så det kunne misforstås. Det var ved åpning de så :frkk:   ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
5 timer siden, abstinent skrev:

Provoserende trådstart, i grunnen.

Skjønte ikke den. Ble du provosert av tråden jeg startet eller at jeg i ny og ne må kaste mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2017 den 20.10, AnonGangerTo skrev:

Hva med dere? 

I dag har jeg ikke kastet noe mat i det hele tatt.

Men dessverre er jeg ikke like flink alle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun ca 50 gram kokt ris :-) Kaster sjelden mat og tømmer restavfall ca hver 4 uke (2 i husholdningen) 

Før gikk vi med søppeldunken en gang i uken.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...