Gå til innhold

Kan jeg beskjære og flytte rose- og ripsbusker nå, til tross for ferske små blader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er liv i alt i hagen nå, og jeg er sent ute. Kan jeg beskjære roser nå? Og rips og solbær? Flytte litt på busker?

Anonymkode: 31ed8...794

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt har bjørkene kommet hos dere? Rips og solbær kan jeg lite om, men roser skal beskjæres når bjørka har museører. :) 

Anonymkode: 27ba9...675

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er like før bjørka har museører så da er det jo omtrent...nå? Det visste jeg ikke, trodde det var tidligere. :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er like før bjørka har museører så da er det jo omtrent...nå? Det visste jeg ikke, trodde det var tidligere. :)

Rosene tåler ikke skikkelig frost etter beskjæring, da kan de fryse helt ned om du er uheldig. I tillegg er det lettere å forme rosene og beskjære riktig når det såvidt har begynt å skje ting, så du kan se hvilke skudd som er livskraftige og sterke og hvilke som like gjerne kan fjernes. 

Det er forresten forskjell på hvordan forskjellige rosetyper skal beskjæres. Her er en artikkel fra NRK, og her er en fra Mesterhagen. Den siste har illustrasjoner også, som bl.a. viser hvilken veg du bør legge snittet når du beskjærer.

Anonymkode: 27ba9...675

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk!!! :)

AnonymBruker
Skrevet

Beskjæring av bærbusker gjør du på høsten når bærene er høstet. Beskjærer du på våren får du betydelig mindre bær på buskvekstene. 

Anonymkode: 37016...0e8

AnonymBruker
Skrevet

Ok, det er jo noe å huske på...men har på en måte lovet mannen å fikse dette. Rakk det ikke i høst. Noen av buskene må også flyttes. :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...