Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Har ei niese på 10 år som har lite planer i påsken, da hennes mor jobber fullt. Foreslo da for hennes mor at hun godt kunne komme hit og hjelpe til med litt forefallende arbeid i hus og hage, rake plen feks. Det synes både mor og niese at hørtes veldig greit ut, og niesen gleder seg til å tjene litt penger hun kan spare, og samtidig få litt tid og kos hos tante og onkel. 

Men hva skal man betale? Er 50 kr i timen for lite eller for mye? Har virkelig ikke snøring på satser :ler: 

Anonymkode: 390a6...839

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk 100 kr/timen av bestemor. :)

AnonymBruker
Skrevet

Barn på ti år kan ikke ha lønnet arbeid med timebetaling. Du får finne en samlet pris på oppdragene du gir henne. 

Anonymkode: 40a44...045

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at 50 kr timen er helt greit når hun er 10 år :) Det spørs jo også veldig mye hvor mye hun skal jobbe også da. Dersom det kun er 3 timer så ville jeg heller gitt 100 kr timen. Dersom hun var type 15 år så synes jeg at 50 kr timen hadde vært litt for lite. 

Ellers ville jeg eventuelt servert henne saft og kjeks utenom pengene :) 

Anonymkode: 9cc67...fc9

AnonymBruker
Skrevet

Syntes det høres litt ungt ut for å sette henne til betalte oppgaver ? Og med timelønn risikerer du jo at hver oppgave tar veeeldig lang tid. Det er bedre med konkrete summer for å fullføre konkrete oppgaver. Satser aner jeg ikke, da jeg enda har til gode å ansette en 10-åring :P Syntes dog 100 kr. timen høres litt mye ut. 10-åringen skatter vel ikke av summen og arbeidet blir nok ikke gjort like effektivt som av en som er eldre ;) 

Anonymkode: a1e7d...ce0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, bobleplast_ skrev:

Vi fikk 100 kr/timen av bestemor. :)

Hvor gamle var dere da? 

Hadde det vært snakk om en 14-15åring og man bare kunne gitt oppdraget og forventet en godt utført jobb hadde jeg ikke nølt med hvertfall hundrelappen, men dette er en tiåring, så jeg tror nok vi kan forvente at vi må gå over etterpå og hjelpe til godt underveis. Da synes jeg ikke vi skal betale alt for mye, men gi en liten smakebit på hvordan det er å jobbe i hagen og tjene litt egne penger (begge deler er nytt for jenta). Samtidig skal vi jo ikke betale alt for lite heller. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at 50 kr timen er helt greit når hun er 10 år :) Det spørs jo også veldig mye hvor mye hun skal jobbe også da. Dersom det kun er 3 timer så ville jeg heller gitt 100 kr timen. Dersom hun var type 15 år så synes jeg at 50 kr timen hadde vært litt for lite. 

Ellers ville jeg eventuelt servert henne saft og kjeks utenom pengene :) 

Anonymkode: 9cc67...fc9

Fornuftig :) i og med at det er påske, så blir det nok påskeegg stående framme også. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt henne betalt for hver enkelt jobb :) 

Anonymkode: 5bb16...b13

• Liker 1
Skrevet

Betall henne for oppdrag. Ikke gi henne oppgaver som tar mye tid. Bedre med flere mindre oppdrag enn med ent som tar 1,5 time.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også enig i at det er best å betale for hvert oppdrag. Kanskje vil hun ha pauser nå og da, og da må man jo sette pause på hele oppgaven sånn at timelønna ikke tikker og går mens hun sitter i sofaen og slapper av.

Tror kanskje det blir lettere for henne å forholde seg til det også, hvis hun får penger for hvert oppdrag. Sånn "når du er ferdig med dette får du 50 kr!". :) 

• Liker 1
Skrevet

Husker jeg fikk 900 kr hos mine besteforeldre når jeg var 11 år. For å få de pengene måtte jeg tørke støv, støvsuge, vaske litt og begynne med middagen og sette i oppvaskmaskin en hel uke. Jeg fikk betalt veldig mye for å gjøre veldig lite, ca 1 time hver dag. Men det lærte meg at for å tjene penger var jeg nødt til å jobbe. Jeg var også klar over at jeg fikk veldig godt betalt med tanke på arbeidet jeg gjorde, men jeg lærte likevel verdien i penger.

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle var dere da? 

3

Vil tro vi 13-14 år. Da luftet vi hunden og vasket hele leiligheten. Jeg er enig at 100 kr/t er en del for en 10-åring, og 50 kr er nok mer enn nok i tillegg til et lite måltid eller noe annet kos. Tror vi fikk litt ekstra betalt bare for besøket. :)

AnonymBruker
Skrevet

På min første skikkelige arbeidsplass var timelønna 54kr/t dersom en var 14/15 år. Jeg startet når jeg var 17 og fikk da 74/t. Dette var en jobb med skift på 8-9 timer.

Syns ikke timelønna trenger være noe høyere for en 10åring som gjør litt småting for å hjelpe til. 

Anonymkode: e4c7f...993

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta betalt for hver oppgave? :)
Rake plen - 40 kr.
Vaske vinduene - 30 kr.
Støvsuge hele stuen - 20 kr.
Vaske bad - 30 kr.

Anonymkode: ea1a0...588

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...