Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg ikke borrer et hull?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et hull i tannen som har begynt å gjøre litt vondt. Det er foreløpig "bare" ubehagelig, så antar at dette ikke er noe som haster. Men hva skjer med tannen dersom jeg bare lar hullet gro videre? 

Anonymkode: 6d450...31a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan også legge til at jeg pusser tennene og bruker fluor, men pga. bulimi er emaljen ødelagt av syre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et hull i tannen som har begynt å gjøre litt vondt. Det er foreløpig "bare" ubehagelig, så antar at dette ikke er noe som haster. Men hva skjer med tannen dersom jeg bare lar hullet gro videre? 

Når det har begynt å gjøre vondt, har hullet antagelig nådd nerven i tanna, og bør repareres hos tannlege snarest.

Om du ikke gjør noe med det, vil det resultere i kjevebetennelse, og i verste fall betennelse i hjernen med påfølgende forskrekkelig resultat. (Dvs betennelsen kan spre seg fra kjeven og opp til hjernen).

Anonymkode: 565e1...115

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan også legge til at jeg pusser tennene og bruker fluor, men pga. bulimi er emaljen ødelagt av syre. 

Du kan få gratis tannbehadling grunnet syreskader forårsaket av bulimi. Snakk med tannlegen om dette, og få tannlegen til å søke om dette for deg.

Skrevet

Du må mest sannsynlig ta en rotfylling, det er dyrt og tidkrevende.  Men sjekk ift. å få dekning pga sykdom. 

• Liker 2
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Du vil tilslutt miste tanna. Og få så jævlig vondt at du kommer til å bli gal. Tannkjøtt betennelse  og blødning i det. Og har hørt at tannverk kan føre til hjertesykdom  om det er sant er jeg ikke sikkerpå

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det har begynt å gjøre vondt, har hullet antagelig nådd nerven i tanna, og bør repareres hos tannlege snarest.

Om du ikke gjør noe med det, vil det resultere i kjevebetennelse, og i verste fall betennelse i hjernen med påfølgende forskrekkelig resultat. (Dvs betennelsen kan spre seg fra kjeven og opp til hjernen).

Aldri hørt om. Ikke spre skrekkpropaganda. Dette vet jeg da jeg har hatt 4 råtne tenner på samme side over lengre tid og ingen tannleger har snakka om det du drar fram her. 

Det som skjer er at tanna vil råtne og smuldre opp. Deretter mulig tannkjøttbetennelse. Rota vil dø så ts vil ikke kjenne mye smerter der etterhvert. Kun ubehaget som følger knuste og råtne tenner. Dårlig ånde og problemer med å tygge.

Anonymkode: c2a2b...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Oida. Men hvordan går jeg frem for å få borret tannen? Sist gang jeg var hos tannlege var via skoletannlegen (4-5 år siden). Kan jeg få støtte av nav pga diagnose? 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste med vett og forstand forstår at tannlegens hjelp er nødvendig når en tann begynner å gjøre vondt. Hvor raskt ting blir verre er ikke avhengig av om du pusser eller bruker fluor, men hva tannråten gjør i tanna. I beste fall slipper du med å behandle bare tanna, i neste fase er en rotfylling alternativet. Er hullet omfattende slik at tanna ikke kan bygges opp igjen så må du ha krone på. I neste fase kan du få kjevebeinsbetennelse og dernest blodforgiftning og skader på kroppens organer. De siste fasene er du forhåpentligvis et stykke unna. Men kronene dine ruller mer og mer ut av din konto og over på tannlegens konto, desto lengre du venter med å søke hjelp. 

Og selvfølgelig dette blir bare vondere og vondere både i munnen og å behandle jo lengre du venter. 

Anonymkode: 25c31...50b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En ting er sikkert. Tannen reparer seg ikke selv. Den blir bare værre og værre. Og behandlingen blir mer og mer omfattende og smertefull. Med forskjellig sykdom/diagnose kan en søke helfo om dekkning av tannbehandling. Da trengs en legeerklæring og tannlegen må søke. Dette har ikke noe med nav å gjøre

Anonymkode: 9cfca...8d1

AnonymBruker
Skrevet

Den blir verre og verre. Mitt hull var også bare ubehagelig og ikke vondt så jeg drøyde fordi jeg ikke orket på bruke penger på det. Jeg endte opp nå nylig med å måtte betale 6750 for rotfylling og ha tre turer til tannlegen. Hurra liksom....det var smart gjort.

Anonymkode: 73417...3f1

AnonymBruker
Skrevet

Det vil etterhvert bli så smertefullt at du vil trygle om at noen gjør noe, om det så er å dra tannen ut. Altså det er så vondt med hull i tennene! 

Anonymkode: cbe6a...fa5

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er sikkert. Tannen reparer seg ikke selv. Den blir bare værre og værre. Og behandlingen blir mer og mer omfattende og smertefull. Med forskjellig sykdom/diagnose kan en søke helfo om dekkning av tannbehandling. Da trengs en legeerklæring og tannlegen må søke. Dette har ikke noe med nav å gjøre

Faktisk er det ikke mange diagnoser som dekkes, og munntørrhet må være tilstede. I tillegg er det enkelte tannleger som er saksbehandler og innvilger denne typen refusjon direkte fra Helfo. 

https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege der er link til regelverket for refusjon. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om. Ikke spre skrekkpropaganda. Dette vet jeg da jeg har hatt 4 råtne tenner på samme side over lengre tid og ingen tannleger har snakka om det du drar fram her. 

Det som skjer er at tanna vil råtne og smuldre opp. Deretter mulig tannkjøttbetennelse. Rota vil dø så ts vil ikke kjenne mye smerter der etterhvert. Kun ubehaget som følger knuste og råtne tenner. Dårlig ånde og problemer med å tygge.

Anonymkode: c2a2b...6f3

At du ikke har hørt om noe, betyr ikke at det ikke kan skje. Scenariet som beskrives her er mulig, men svært sjeldent. En rotabscess KAN utvikle seg til kjevebetennelse, og dette i sin tur kan føre til andre komplikasjoner. Imidlertid er dette litt avhengig av hvor tannen sitter. Ettersom blod og lymfe fra kjeven dreneres via hals og nakke (jugularisvenene og cervicale lymfeknuter) er den vanligste komplikasjonen lungeabscess, men hjertet kan også affiseres. Endokarditt med eller uten vegetasjoner på hjerteklaffene kan inntreffe. Dette er veldig alvorlige diagnoser, som kan medføre død eller varig funksjonssvekkelse.

Teoretisk kan en slik tilstand i overkjeven bevege seg inn i kraniet og skape en hjernebetennelse (encefalitt) dersom betennelsen invaderer gjennom nesebihulene, men dette er lite sannsynlig, og vil gi så alvorlige symptomer at man søker hjelp lenge før hjernen affiseres.

I de fleste tilfeller vil man stå igjen med en smertefull råtten tann, og stor inflammasjon i tannkjøttet rundt. Periodontitt er ikke uvanlig.

Det enkleste er å behandle tannen nå. De fleste tannleger kan hjelpe deg med fonansieringsordninger eller nedbetalingsplan.

Anonymkode: 7b9c9...e59

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk er det ikke mange diagnoser som dekkes, og munntørrhet må være tilstede. I tillegg er det enkelte tannleger som er saksbehandler og innvilger denne typen refusjon direkte fra Helfo. 

https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege der er link til regelverket for refusjon. 

Det kan være. Selv har jeg alvorlig tannlegeskrekk, og fikk dekket det meste av en omfattende tannlegebehandling med neddoping. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør kjøpe sterkeste fluorskyllet (den har 4 ganger mer fluor enn vanlig, også kalt ukesskylling) og skylle morgen og kveld.  Vanligvis holder en gang om kvelden, men ved ising - morgen og kveld. 
Det kan reparere begynnende hull og holde hullet litt i sjakk til du får kommet deg til tannlege om du ikke får time med det samme. Imens anbefaler jeg at du bruker tanntråd og pusser tenna morgen og kveld, unngå syrlig drikke som brus, saft og jus, og tygg sukkerfri tyggis mellom måltidene. 

Anonymkode: 7b733...031

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oida. Men hvordan går jeg frem for å få borret tannen? Sist gang jeg var hos tannlege var via skoletannlegen (4-5 år siden). Kan jeg få støtte av nav pga diagnose? 

Du bestiller en tannlegetime

Anonymkode: 10ad8...e26

AnonymBruker
Skrevet

Men hva i huleste gjør man når man ikke har råd til å dra til legen?

Anonymkode: 651e1...eac

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være. Selv har jeg alvorlig tannlegeskrekk, og fikk dekket det meste av en omfattende tannlegebehandling med neddoping. 

Seriøst?? Snakk om å sy puter under armene på folk!

Anonymkode: dc064...f36

AnonymBruker
Skrevet

Ingen får dekket mer enn max 50 %. De mer tannkjøttsykdom kan få dekket mer. Så du trenger ikke overdrive, noen kjenner reglene for refusjon. Og de er link til og.  

Du bør kjøpe sterkeste fluorskyllet (den har 4 ganger mer fluor enn vanlig, også kalt ukesskylling) og skylle morgen og kveld.  Vanligvis holder en gang om kvelden, men ved ising - morgen og kveld. 
Det kan reparere begynnende hull og holde hullet litt i sjakk til du får kommet deg til tannlege om du ikke får time med det samme. Imens anbefaler jeg at du bruker tanntråd og pusser tenna morgen og kveld, unngå syrlig drikke som brus, saft og jus, og tygg sukkerfri tyggis mellom måltidene. 

Anonymkode: 7b733...031

Sånne råd er farlige. Det er faktisk mulig å bli forgiftet av å bruke fluor i disse mengden. Men da trengs jo ikke tannlegen. :ironi: 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva i huleste gjør man når man ikke har råd til å dra til legen?

Anonymkode: 651e1...eac

Har du så lav trygd at du ligger på minste sats, eller har hjemmesykepleie så får du dekket tannlegeutgifter av Nav sosialtjenesten. Hjemmesykepleiepasienter får hjelp fra offentlig tannklinikk. Alle andre må ta seg råd til tannlege, eller la være å klage. 

Anonymkode: ca283...598

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...