Zenobia Skrevet 9. april 2017 #21 Skrevet 9. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tuller litt ser jeg, men da tror jeg at jeg har forstått det litt (håper jeg da)! Blir veldig forvirret av dette av en eller annen grunn.... Så når det ikke er plass til mer enn 6 orbitaler i skall p, så starter andre skallet med 2s2 ? Takk for dere forsøker å forklare dette til meg Anonymkode: fdc79...b0b Jeg tror rett og slett du skal sove litt. Du mener nok seks elektroner. Få begrepene på plass først. Da vil dette henge sammen. Jeg kan ikke hjelpe mer nå, men kommer tilbake i kveld. Og kall skallene med NUMMER, ikke bokstaver, så skiller du lettere mellom skall og orbitaler, siden sistnevnte benevnes med bokstaver. Som Stan begynte med oppi her 1 time siden, stan skrev: 1. skall har s orbital. 2. skall har s og p orbitaler. 3. skall har s, p og d orbitaler S orbitalene har plass til 2 elektroner, p har plass til 6 og d har plass til 10. Det vil si at 1. skall maksimalt har 2 elektroner. 2 skall (s- og p-orbitalet tilsammen) har maksimalt 8 elektroner. 3. skall (s-, p- og d-orbital) har maksimalt 18 elektroner. Lykke til. Men altså; søvn! 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #22 Skrevet 9. april 2017 7 minutter siden, Zenobia skrev: Jeg tror rett og slett du skal sove litt. Du mener nok seks elektroner. Få begrepene på plass først. Da vil dette henge sammen. Jeg kan ikke hjelpe mer nå, men kommer tilbake i kveld. Og kall skallene med NUMMER, ikke bokstaver, så skiller du lettere mellom skall og orbitaler, siden sistnevnte benevnes med bokstaver. Som Stan begynte med oppi her Det vil si at 1. skall maksimalt har 2 elektroner. 2 skall (s- og p-orbitalet tilsammen) har maksimalt 8 elektroner. 3. skall (s-, p- og d-orbital) har maksimalt 18 elektroner. Lykke til. Men altså; søvn! «Så når det ikke er plass til mer enn 6 elektroner i p-orbitalet», skulle jeg skrive! Har sittet med kjemien siden klokken 4 i natt, så begynner å surre litt nå. Tusen takk for hjelp, kommer sikkert til å stille flere spørsmål Anonymkode: fdc79...b0b 1
Zenobia Skrevet 9. april 2017 #23 Skrevet 9. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: kan jeg jukse og sjekke konfigurasjonene Har du lov til å bruke formelsamling på eksamen, og elektronkonfigurasjonene står der, er det vel mulig? Men da er det jo ikke juks. Elektrontilveksten må du jo uansett forklare? Vel, jeg stakk nå innom tråden. Ønsker deg god søvn i natt og klar tanke i morgen 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #24 Skrevet 9. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her inne som kan hjelpe meg med elektronkonfigurasjonen? Har googlet, sett på videoer på youtube og lest om det i læreboka, men begriper det fremdeles ikke. Finner ikke ut av hvilke underskall de forskjellige elektronene skal plasseres - om det er s, p, d eller f, og hvordan elektronene skal fordeles! Hadde satt stor pris på hjelp! Anonymkode: fdc79...b0b Når og i hvilke situasjoner har man bruk for dette? Kan en robot gjøre jobben? Anonymkode: 28bdd...3d9
stan Skrevet 10. april 2017 #26 Skrevet 10. april 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Når og i hvilke situasjoner har man bruk for dette? Kan en robot gjøre jobben? Anonymkode: 28bdd...3d9 Dette er da fundamental kjemi! Hele den moderne sivilisasjon ville vært utenkelig uten denne kunnskapen. Har roboter noensinne hatt er ny, original tanke? Før de har den evnen er nok utforskningen av verden forbeholdt mennesker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå