AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #1 Skrevet 9. april 2017 Er det noen her inne som kan hjelpe meg med elektronkonfigurasjonen? Har googlet, sett på videoer på youtube og lest om det i læreboka, men begriper det fremdeles ikke. Finner ikke ut av hvilke underskall de forskjellige elektronene skal plasseres - om det er s, p, d eller f, og hvordan elektronene skal fordeles! Hadde satt stor pris på hjelp! Anonymkode: fdc79...b0b
stan Skrevet 9. april 2017 #2 Skrevet 9. april 2017 1. skall har s orbital. 2. skall har s og p orbitaler. 3. skall har s, p og d orbitaler S orbitalene har plass til 2 elektroner, p har plass til 6 og d har plass til 10. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #3 Skrevet 9. april 2017 1 minutt siden, stan skrev: 1. skall har s orbital. 2. skall har s og p orbitaler. 3. skall har s, p og d orbitaler S orbitalene har plass til 2 elektroner, p har plass til 6 og d har plass til 10. Ja, det har jeg fått med meg Men hvordan vet jeg f.eks hva som er s og p orbital i et underskall? Jeg aner ikke hvordan jeg skal fordele elektronene! Takk for svar! Anonymkode: fdc79...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #4 Skrevet 9. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det har jeg fått med meg Men hvordan vet jeg f.eks hva som er s og p orbital i et underskall (og hvor mange elektroner disse orbitalene skal ha - vet hvor mange de har plass til)? Jeg aner ikke hvordan jeg skal fordele elektronene! Takk for svar! Anonymkode: fdc79...b0b Anonymkode: fdc79...b0b 1
Zenobia Skrevet 9. april 2017 #5 Skrevet 9. april 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvordan vet jeg f.eks hva som er s og p orbital i et underskall? Her sliter jeg litt med å forstå hva du lurer på. Hva mener du med underskall? S-orbitalet er det innerste i hvert skall. Orbitalene har ulik form. Nå begynner det å bli noen år siden jeg holdt på med dette, men mener å huske at de fylles opp innerst først, og at de ikke parres før de enkelte banene er fylt opp. *henter kjemiboka og kommer tilbake* 2
Zenobia Skrevet 9. april 2017 #6 Skrevet 9. april 2017 Er det et konkret grunnstoff du skal fordele elektronene i? Jeg har alle konfigurasjonene, og utifra den tabellen er det enkelt å se hvordan elektrontilveksten skjer oppover i grunnstoffnumrene. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #7 Skrevet 9. april 2017 12 minutter siden, Zenobia skrev: Her sliter jeg litt med å forstå hva du lurer på. Hva mener du med underskall? S-orbitalet er det innerste i hvert skall. Orbitalene har ulik form. Nå begynner det å bli noen år siden jeg holdt på med dette, men mener å huske at de fylles opp innerst først, og at de ikke parres før de enkelte banene er fylt opp. *henter kjemiboka og kommer tilbake* Hovedskallene K, L, M,N har jo underskaller (1-4 eller s,p,d,f ) hvor elektroene skal plasseres. Jeg forstår at i første underskallet, så er det 1s2 (bortsett fra H og He som har 1s1), men jeg sliter med å plassere videre, for hvordan vet jeg ikke hvor mange elektroner som plasseres under p, d, f eller s - hvordan fortsetter jeg etter S-orbitalet? Mulig jeg er dårlig på å forklare, for jeg har ikke peiling på noe her virker det som Anonymkode: fdc79...b0b 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #8 Skrevet 9. april 2017 24 minutter siden, Zenobia skrev: Er det et konkret grunnstoff du skal fordele elektronene i? Jeg har alle konfigurasjonene, og utifra den tabellen er det enkelt å se hvordan elektrontilveksten skjer oppover i grunnstoffnumrene. Nei, skal bare finne ut hvordan jeg skal fordele... Dette er konfigurasjonen til Cu (kobber) 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s1 3d10 Kan du forklare meg kort hvordan dette har blitt fordelt? Anonymkode: fdc79...b0b 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #9 Skrevet 9. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hovedskallene K, L, M,N har jo underskaller (1-4 eller s,p,d,f ) hvor elektroene skal plasseres. Jeg forstår at i første underskallet, så er det 1s2 (bortsett fra H og He som har 1s1), men jeg sliter med å plassere videre, for hvordan vet jeg hvor mange elektroner som plasseres under p, d, f eller s - hvordan fortsetter jeg etter S-orbitalet? Mulig jeg er dårlig på å forklare, for jeg har ikke peiling på noe her virker det som Anonymkode: fdc79...b0b Beklager for skriveleifene som lurer seg inn, har korrigert så det blir litt mer forståelig! Anonymkode: fdc79...b0b 2
stan Skrevet 9. april 2017 #10 Skrevet 9. april 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det har jeg fått med meg Men hvordan vet jeg f.eks hva som er s og p orbital i et underskall? Jeg aner ikke hvordan jeg skal fordele elektronene! Takk for svar! Anonymkode: fdc79...b0b Orbitalene og underskallene er det samme. Ideen om underskall var et forsøk på å utvide Bohrs-modell, men i dag snakker vi heller om orbitaler. F.eks for Cu (kobber) 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s1 3d10 Dette betyr 2 elektroner i første s orbital, 2 elektroner i 2. s orbital osv. Tallet foran indikerer hovedskallet og indeksen hvor mange elektroner det er i orbitalen(e). Du ser også dette fra periode systemet. Periodesystemmet er jo bygget opp over nettopp denne måten å fordele eletronene på. De to første kolonnene tilsvarer s-orbitalene, de 6 siste på høyre side er p-orbitalene. Overgangsmetallene er d-orbitalene. Og de to rekkene som oftes er plassert under er jo f-orbitalene. Så da er det jo bare å sjekke posisjonen til grunnstoffet og fordelingen kan leses ut. 1
stan Skrevet 9. april 2017 #11 Skrevet 9. april 2017 Her er en figur som viser orbitalene i periodesystemet. 1
Zenobia Skrevet 9. april 2017 #12 Skrevet 9. april 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, skal bare finne ut hvordan jeg skal fordele... Dette er konfigurasjonen til Cu (kobber) 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s1 3d10 Kan du forklare meg kort hvordan dette har blitt fordelt? Anonymkode: fdc79...b0b Tror jeg begynner å begripe hva du stusser på. Fra og med tredje skall kommer elektrontilveksten i skallet etter før d-orbitalet fylles opp. Det begynner allerede ved Kalium. Man skulle tro at det ytterste elektronet i K ville kommet i d-orbitalet i 3. skall, men det kommer altså i s-orbitalet i 4. skall! Ser man på Ca, så fylles s-orbitalet i fjerde skall opp (med 2), før d-orbitalet i tredje skall endelig får tilvekst med Sc. Cr og Cu blir litt spesielle, for der har s-orbitalet i 4. skall "mistet" et elektron innover til 3. skallet; derav 4s1 Nå ser jeg at Stan har vært innom med grundig forklaring. Håper dette hjelper Endret 9. april 2017 av Zenobia Presisering 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #13 Skrevet 9. april 2017 5 minutter siden, stan skrev: Orbitalene og underskallene er det samme. Ideen om underskall var et forsøk på å utvide Bohrs-modell, men i dag snakker vi heller om orbitaler. F.eks for Cu (kobber) 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s1 3d10 Dette betyr 2 elektroner i første s orbital, 2 elektroner i 2. s orbital osv. Tallet foran indikerer hovedskallet og indeksen hvor mange elektroner det er i orbitalen(e). Du ser også dette fra periode systemet. Periodesystemmet er jo bygget opp over nettopp denne måten å fordele eletronene på. De to første kolonnene tilsvarer s-orbitalene, de 6 siste på høyre side er p-orbitalene. Overgangsmetallene er d-orbitalene. Og de to rekkene som oftes er plassert under er jo f-orbitalene. Så da er det jo bare å sjekke posisjonen til grunnstoffet og fordelingen kan leses ut. I andre orbital (for Cu) er det plass til 6 elektroner, så hvorfor er det i følge denne konfigurasjonen 8 elektroner i 2 orbitalet? Jeg forstår ikke hvordan dette henger sammen. Får håpe jeg ikke forstår pga. lite søvn, og ikke pga. at jeg er dum..... Anonymkode: fdc79...b0b 1
stan Skrevet 9. april 2017 #14 Skrevet 9. april 2017 Her er en figur som vise oppfyllingen av skall og orbitaler. http://kosmossf.cappelendamm.no/aim/cappelenprod/1/23/48/storage/file.image.jpg/Scale?geometry=300x300 Det blir litt komplisert fra 3. skall, når 4s fylles opp før 3d. Men det skal jo være litt vanskelig for å være gøy 1
Zenobia Skrevet 9. april 2017 #15 Skrevet 9. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I andre orbital (for Cu) er det plass til 6 elektroner, så hvorfor er det i følge denne konfigurasjonen 8 elektroner i 2 orbitalet? Nei, der tror jeg du blingser. I 2. skall er det plass til 8. 2 i s-orbitalet, og 6 i p-orbitalet 2
stan Skrevet 9. april 2017 #16 Skrevet 9. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I andre orbital (for Cu) er det plass til 6 elektroner, så hvorfor er det i følge denne konfigurasjonen 8 elektroner i 2 orbitalet? Jeg forstår ikke hvordan dette henger sammen. Får håpe jeg ikke forstår pga. lite søvn, og ikke pga. at jeg er dum..... Anonymkode: fdc79...b0b Cu (kobber) 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s1 3d10 De røde betyr at det er 1 elektron i 4s og 10 i 3d. For overgangsmetallene er energinivåene så tett at elektronene ikke fylles opp helt systematisk. Sammenlignet med nikkel som har 4s2 3d8 Ikke strev for mye med å finne systemet for overgangsmettalene / d-orbitalene, de er litt sære. Men for s- og p- orbitalene er det mer systematisk. 1
Zenobia Skrevet 9. april 2017 #17 Skrevet 9. april 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får håpe jeg ikke forstår pga. lite søvn, og ikke pga. at jeg er dum..... Anonymkode: fdc79...b0b Hvis det er mange nye begreper å forholde seg til, kan det gå i surr for enhver For ikke å snakke om parring og motsatt spinn! Hvis du holder tunga rett i munnen og skiller skall fra orbitaler, er det mye greiere å forstå. 15 minutter siden, stan skrev: Men det skal jo være litt vanskelig for å være gøy
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #18 Skrevet 9. april 2017 8 minutter siden, Zenobia skrev: Nei, der tror jeg du blingser. I 2. skall er det plass til 8. 2 i s-orbitalet, og 6 i p-orbitalet Jeg tuller litt ser jeg, men da tror jeg at jeg har forstått det litt (håper jeg da)! Blir veldig forvirret av dette av en eller annen grunn.... Så når det ikke er plass til mer enn 6 orbitaler i skall p, så starter andre skallet med 2s2 ? Takk for dere forsøker å forklare dette til meg Anonymkode: fdc79...b0b
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #19 Skrevet 9. april 2017 26 minutter siden, stan skrev: Her er en figur som viser orbitalene i periodesystemet. Har sett den figuren ja, men ble ikke så mye klokere av den. Uff! 19 minutter siden, stan skrev: Her er en figur som vise oppfyllingen av skall og orbitaler. http://kosmossf.cappelendamm.no/aim/cappelenprod/1/23/48/storage/file.image.jpg/Scale?geometry=300x300 Det blir litt komplisert fra 3. skall, når 4s fylles opp før 3d. Men det skal jo være litt vanskelig for å være gøy Takker for hjelpen. Men da ser det ut som jeg har blitt forvirret av hvor mye elektroner det er tillatt i skall og hvor mye det er tillat i orbitalene, har blandet alt i hop. (??) Anonymkode: fdc79...b0b
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #20 Skrevet 9. april 2017 8 minutter siden, Zenobia skrev: Hvis det er mange nye begreper å forholde seg til, kan det gå i surr for enhver For ikke å snakke om parring og motsatt spinn! Hvis du holder tunga rett i munnen og skiller skall fra orbitaler, er det mye greiere å forstå. Lenge siden jeg har følt meg så dum... Satt lenge og funderte på det her, men fikk ikke noe til å stemme. Men, er dette noe jeg bør være stødig i, eller kan jeg jukse og sjekke konfigurasjonene når jeg har behov det? Anonymkode: fdc79...b0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå