Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Må" man være min 50% ufør for å bli gradert uføretrygdet? 

Jeg er fortiden under aap, har vært hos utredning hos psykiater. Den medisinske invaliditeten er satt til 35%.

jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å greie å jobbe 100%, men jeg synst 50% ufør er for mye. Går det an å bli 35% ufør og jobbe 75%? 

Jeg skal etter planen starte å studere høsten 2018. Jeg må utdanne med til en jobb som jeg kan "stå i" over flere år.  Har for tiden ingen utdannelse, noe som gjør at jeg må ta det jeg for selvføgelig. 

Hetter det noe annet når man er så lite ufør? Eller er det ingen støtte ordninger for de under 50% ? :sjokkert:  

(Har lest på nettet, men blir ikke klok. Vil gjerne vite hva jeg har krav på før samtale med nav.) 

Anonymkode: 400c9...a51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen ? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt 40 % uføre som er minimum i følge NAV. Kunne gjøre dette fordi jeg har gått på AAP over lengre tid.

Anonymkode: 843ef...ddc

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke være 35% ufør og jobbe 75% da dette blir 110% til sammen. Men ja, det går an å bli mindre enn 50% ufør, du vil vel og merke ikke få "godene" ved å være ufør (billig kollektivtransport o.l.) om du er under 50% ufør. Vil vel og merke anbefale deg å ta dette med din saksbehandler. 

Anonymkode: e19ea...69d

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Må" man være min 50% ufør for å bli gradert uføretrygdet? 

Jeg er fortiden under aap, har vært hos utredning hos psykiater. Den medisinske invaliditeten er satt til 35%.

jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å greie å jobbe 100%, men jeg synst 50% ufør er for mye. Går det an å bli 35% ufør og jobbe 75%? 

Jeg skal etter planen starte å studere høsten 2018. Jeg må utdanne med til en jobb som jeg kan "stå i" over flere år.  Har for tiden ingen utdannelse, noe som gjør at jeg må ta det jeg for selvføgelig. 

Hetter det noe annet når man er så lite ufør? Eller er det ingen støtte ordninger for de under 50% ? :sjokkert:  

(Har lest på nettet, men blir ikke klok. Vil gjerne vite hva jeg har krav på før samtale med nav.) 

Her blander nåde du og de som har svart deg to begrep. 

Medisinsk uførhet settes etter en tabell utarbeidet av Rikstrygdeverket. Du skal da oppfylle visse medisinske krav, hvor hardt rammet du er, avgjør hvilken medisinsk invaliditet du får. Men du kan ha en høy medisinsk invaliditet og likevel ha en 100 % jobb.

Jobbmuligheter vurderes nemlig etter en ervervsmessig invaliditet. Altså et annet begrep. Disse to begrepene kan henge sammen, men de trenger ikke henge sammen. 

Om du får en 50 % eller høyere alternativt lavere uføretrygd prosent, avgjøres av hvor godt du klarer å fungere i arbeidslivet. 

Medisinsk invaliditet er ofte viktig i erstatningssaker. Fordi andelen % en da får fastsatt avgjør hvor mye i forhold til igjen en tabell en får utbetalt med den aktuelle sykdommen eller skaden. 

Slutt å tenke på problemstillingen. Det ordner seg på en eller annen måte. 

Anonymkode: 1f90d...9b4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...