AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #1 Del Skrevet 9. april 2017 Vi bor i gammelt hus, og har måttet bite i det sure eplet og innstallert ei varmepumpe. Fint for komforten, men utrolig stygg å se på. Innerdelen er en gulvmodell som er plassert i stua. Interiøret er i tråd med stiulen ellers på det rundt 100 år gamle huset, så man kan trygt si at varmepumpa skiller seg ut.. Har noen en smart idé om hvordan jeg kan kamuflere den litt, uten å miste effekt, og kanskje til og med få noe praktisk ut av det? Jeg har tenkt i retning av hylle montert på et vis over, eller evt. få kjøpt et gammelt bord i passende høyde, og dele i to og plassere over, slik at bordplata står inntil veggen med skjærekanten hvis dere skjønner, men det er utrolig vanskelig å finne et passende bord, passende hylle... Jeg har lett på nettet (inkludert pinterest), men hittil ikke funnet noe særlig, bortsett fra dette, som ligner bittelitt på det jeg har sett for meg: http://www.huseierne.no/globalassets/hus-og-bolig-temabilder/bolig/varmepumpe-innebygd-foto-barbro-fauske-steinde.jpg Finnes det noen som har løst dette på en glup måte? Anonymkode: 11f3e...1e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #2 Del Skrevet 9. april 2017 Må legge til at varmepumpe er plassert under et vindu! TS Anonymkode: 11f3e...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #3 Del Skrevet 9. april 2017 Kanskje du søker feil på Pinterest??? Prøv og søk "airconditioner" "cover" "indoor" etc. Du er heldig som har den plassert under vindu kontra over. Regner med det er på stua? Hva med å bygge den helt inn, sett på skuffefronter (for syns skyld), slik at det ligner på en kommode? Evt helt kledd igjen og bruk det som konsollbord evt benk...? Kan du prøve å forklare hvordan du hadde sett for deg? Er mange gode grupper på Facebook du sikkert får mer respons på. Prøv hekta på interiør, DIY grupper. Du kan også sjekke opp Ana White (?), der ligger det masse bra. Anonymkode: b6dec...378 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #4 Del Skrevet 9. april 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du søker feil på Pinterest??? Prøv og søk "airconditioner" "cover" "indoor" etc. Du er heldig som har den plassert under vindu kontra over. Regner med det er på stua? Hva med å bygge den helt inn, sett på skuffefronter (for syns skyld), slik at det ligner på en kommode? Evt helt kledd igjen og bruk det som konsollbord evt benk...? Kan du prøve å forklare hvordan du hadde sett for deg? Er mange gode grupper på Facebook du sikkert får mer respons på. Prøv hekta på interiør, DIY grupper. Du kan også sjekke opp Ana White (?), der ligger det masse bra. Anonymkode: b6dec...378 Jeg har søkt det du foreslår, samt heat pump, intetior, hide, diy osv. Jeg kan ikke kle den igjen slik du foreslår, for da vil den miste effekt. Den må være helt åpen i front. Har sjekket ut diy-grupper på fb, og ikke funnet noe. Ana White har jeg ikke hørt om før, skal sjekke, så takk for tips om dét. Anonymkode: 11f3e...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Kilmister Skrevet 9. april 2017 #5 Del Skrevet 9. april 2017 Jeg er gammel varmepumpe montør. De skal ikke dekkes til ifh til effekt og sikkerhet. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blå politibil Skrevet 9. april 2017 #6 Del Skrevet 9. april 2017 Hva med noe ala det engelskmennene har foran radiatorene? Det har jo lufting nok vil jeg tro. Viktig at det er enkelt å komme til for service og renhold da. Samt at man bygger den slik at den blir dyp nok og at det ikke bygges kliss inntil inndelen av pumpa. https://www.google.no/search?q=radiator+cover&client=ms-android-samsung&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjRhsKavJfTAhUKI8AKHYPVCC4Q_AUIBygB&biw=360&bih=560&dpr=4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #7 Del Skrevet 9. april 2017 1 time siden, Hemmingroad skrev: Jeg er gammel varmepumpe montør. De skal ikke dekkes til ifh til effekt og sikkerhet. Det er jeg klar over, men en hylle eller et bord over, med minst 10 cm avstand ned til toppen av varmepumpa, og ingenting som dekker i front. 1 time siden, Blå politibil skrev: Hva med noe ala det engelskmennene har foran radiatorene? Det har jo lufting nok vil jeg tro. Viktig at det er enkelt å komme til for service og renhold da. Samt at man bygger den slik at den blir dyp nok og at det ikke bygges kliss inntil inndelen av pumpa. https://www.google.no/search?q=radiator+cover&client=ms-android-samsung&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjRhsKavJfTAhUKI8AKHYPVCC4Q_AUIBygB&biw=360&bih=560&dpr=4 Nei, de der dekker for mye, dessverre. Effekten av varmepumpa blir for dårlig. Anonymkode: 11f3e...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #8 Del Skrevet 9. april 2017 Varmepumper skal ha luft rundt seg, eller blir de brannfarlige. Les bruksanvisningen. Anonymkode: 6fe23...976 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #9 Del Skrevet 9. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Varmepumper skal ha luft rundt seg, eller blir de brannfarlige. Les bruksanvisningen. Anonymkode: 6fe23...976 Men Herregud, er det mulig å lese hva jeg skriver, eller? Det er ikke snakk om å bygge den inn på noen måte, men å ha en hylle eller halvparten av et bord over, minimum ti cm over pumpa. Ingenting foran eller på sidene, og ingenting som hindrer luftstrømmen. Hylla/bordplata vil ikke komme nærmere pumpa enn taket er på den veggmonterte vi har i gangen (satt opp av montør), så brannfare er ikke et tema! Anonymkode: 11f3e...1e7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 9. april 2017 #10 Del Skrevet 9. april 2017 Vi har varmepumpe på samme området som deg, og joda den er relativt der i rommet, men det er ikke noe jeg legger merke til.. etter å ha satt opp en krakk med en svær potteplante (pengetre), tomatplanter vedsiden av og spisebordet relativt nærme slik at det tar mer av oppmerksomheten. For min del hjelper det å ha friske blomster rundt i området eller noen andre møbler som kan med glede stjele litt av oppmerksomheten. Prøver dog å se for meg en hylle over varmepumpen her nå, og sliter med å se hvordan det skal gå, men vår er også plassert ti cm under et vindu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #11 Del Skrevet 9. april 2017 Hvordan klarer blomstene seg rundt varmepumpa? Når jeg slår på vår blir lufta veldig tørr og jeg må vanne dobbelt så mye. Anonymkode: c6bb1...c83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #12 Del Skrevet 10. april 2017 Hvis du er så optatt av stilen burde du kanskje installert en annen varmekilde enn varmepumpe? Eller tenkt på en annen plassering eller en annen design på pumpa? Anonymkode: 6f944...587 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 10. april 2017 #13 Del Skrevet 10. april 2017 På 9.4.2017 den 21.19, AnonymBruker skrev: Hvordan klarer blomstene seg rundt varmepumpa? Når jeg slår på vår blir lufta veldig tørr og jeg må vanne dobbelt så mye. Anonymkode: c6bb1...c83 Tomatplantene var halveis døde når vi kom hjem etter osloturer, men ellers holder det seg helt fint. Passer på å ikke sette plantene i direkte luftstrøm. Vanner som vanlig og ingenting har dødd enda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #14 Del Skrevet 11. april 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er så optatt av stilen burde du kanskje installert en annen varmekilde enn varmepumpe? Eller tenkt på en annen plassering eller en annen design på pumpa? Anonymkode: 6f944...587 Så hyggelig og "hjelpsom" du var da. Har man et gammelt hus må man gjerne spare penger på oppvarming der man kan, regningene blir høye nok uansett. Plasseringen av en varmepumpes innerdel er viktig for effektiviteten, det er ikke bare å gjemme den bort på et lite synlig sted. Og hvor mange varmepumper har du sett som har et design som passer inn i et 100 år gammelt hus? Link gjerne til noen som ser bedre ut, jeg tipper TS blir kjempeglad for tips. Men husk at de også må fungere i et norsk vinterklima. Beklager at jeg ikke har noe godt forslag til deg, TS. Jeg har dessverre inntrykk av at bare det å sette en stol i feil vinkel ved siden av varmepumpa reduserer effekten/luftsirkulasjonen her hjemme. Anonymkode: a9caa...f37 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #15 Del Skrevet 11. april 2017 Mulig å spraylakkere den i samme farge som veggen? Evt ha tapet på den? Anonymkode: b0d21...579 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #16 Del Skrevet 11. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mulig å spraylakkere den i samme farge som veggen? Evt ha tapet på den? Anonymkode: b0d21...579 Hm, dette er muligen sdet beste rådet så langt. Vi har faktisk planer om å male stua denne sommeren, så kanskje vi skal sjekke ut om det er tilrådelig å male den. Anonymkode: 11f3e...1e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #17 Del Skrevet 11. april 2017 På Sunday, April 09, 2017 den 19.56, AnonymBruker skrev: Men Herregud, er det mulig å lese hva jeg skriver, eller? Det er ikke snakk om å bygge den inn på noen måte, men å ha en hylle eller halvparten av et bord over, minimum ti cm over pumpa. Ingenting foran eller på sidene, og ingenting som hindrer luftstrømmen. Hylla/bordplata vil ikke komme nærmere pumpa enn taket er på den veggmonterte vi har i gangen (satt opp av montør), så brannfare er ikke et tema! Anonymkode: 11f3e...1e7 Veldig hyggelig å hjelpe når du svarer slik tilbake. Du bygger inn når det er 10 cm med luft over, ergo er planen din brannfarlig. Tapet eller spraylakk er og brannfarlig. Anonymkode: 54474...bf3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #18 Del Skrevet 11. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig hyggelig å hjelpe når du svarer slik tilbake. Du bygger inn når det er 10 cm med luft over, ergo er planen din brannfarlig. Tapet eller spraylakk er og brannfarlig. Anonymkode: 54474...bf3 Den andre varmepumpa vi har, som er veggmontert, og satt opp av montør, har ikke mer enn ti cm opp til taket, så det tvikler jeg på, du. Og hvorfor i all verden skulle maling på ei varmepumpe være brannfarlig? Den blir jo ikke varm! (Tapet er uaktuelt) Anonymkode: 11f3e...1e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pikeliten Skrevet 11. april 2017 #19 Del Skrevet 11. april 2017 Nå vet jeg ikke om det er aktuelt å bruke mange penger, men... Finnes nå varmepumper som serum som bilderammer: http://www.viivilla.no/energi/varmepumpe/vakre-varmepumper/ Bygget inn i veggen: http://byggfaktabolig.no/na-kan-du-skjule-varmepumpen-i-veggen-89596/nyhet.html Bygge inn i boks?: https://www.budstikka.no/helg/design/arkitektur/se-hva-interiorarkitekten-gjorde-i-eget-hjem/s/5-55-72428 Ellers synes jeg de grå og svarte høyglans er stilige og kan være en fin kontrast til malte vegger. Mener jeg har sett varmepumpe i flere farger på TV tidligere? Kommer ikke på hvor, men var sikkert et oppussingsprogram... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #20 Del Skrevet 13. april 2017 På 12.4.2017 den 1.49, Pikeliten skrev: Nå vet jeg ikke om det er aktuelt å bruke mange penger, men... Finnes nå varmepumper som serum som bilderammer: http://www.viivilla.no/energi/varmepumpe/vakre-varmepumper/ Bygget inn i veggen: http://byggfaktabolig.no/na-kan-du-skjule-varmepumpen-i-veggen-89596/nyhet.html Bygge inn i boks?: https://www.budstikka.no/helg/design/arkitektur/se-hva-interiorarkitekten-gjorde-i-eget-hjem/s/5-55-72428 Ellers synes jeg de grå og svarte høyglans er stilige og kan være en fin kontrast til malte vegger. Mener jeg har sett varmepumpe i flere farger på TV tidligere? Kommer ikke på hvor, men var sikkert et oppussingsprogram... Den billedramme-varianten var jo helt genial! Aldri sett før. Den innebygde i den siste linken var jo fiffig, men jeg tenker varmepumpa må miste mye effekt? Det er kun åpning i topp, sånn at varmen blåser kun opp, og akkurat der den står. Varmepumpa vår har lameller som kan styres rett fram eller litt skrått oppover, og her står den alltid rett fram, fordi det er da vi føler vi får utnyttet den varme lufta best, siden varm luft stiger. Meeeen...jeg tenker denne varianten i hvert fall slåt ihjel påstanden om at min idé om en hylle eller et bord et stykke over er brannfarlig. Jeg er helt sikker på at vi kommer til å se mer av varmepumper som er tilpasset ulike stiler/tidsepoker framover. Jeg tror vi kommer til å se mer Anonymkode: 11f3e...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå