Gå til innhold

aap og overgangsstønad - Hvordan funker det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som går på aap og mottar overgangsstønad samtidig?

Jeg går på aap og har studert til nå, men skal nå forhåpentligvis begynne i jobb til høsten igjen, driver å søker jobber hver dag nå. Det kan se ut som samboer/barnefar og jeg kanskje går fra hverandre og da lurer jeg på hvordan jeg skal klare meg alene. Jeg skal ha hovedomsorgen for barnet og ha henne fulltid. Har jeg rett på overgangsstønad selv om jeg mottar aap? Kan noen forklare meg hvordan det vil funke da? Hvor mye man får osv? Jeg kunne ventet med å spørre nav til i morra, men vil høre om noen her ute allerede kan svaret :)

Anonymkode: 952e9...b68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dette, men fant følgende på NAV.no

Sitat

Hva kan du få?

Overgangsstønaden utgjør 2,25 ganger grunnbeløpet. Stønaden skattlegges som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. Det utbetales ikke feriepenger av overgangsstønad.

Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en 12 måneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 45 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet.

Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger, sykepenger, stønad ved barns og andre nærståendes sykdom, arbeidsavklaringspenger, svangerskapspenger, foreldrepenger og omsorgslønn. Det har også betydning for overgangsstønaden hvis du mottar andre stønader til livsopphold fra folketrygden eller tilsvarende stønader fra utlandet.

Overgangsstønad utbetales fra og med måneden etter at du fyller vilkårene for stønad.

Det virker som det er mulig å få både AAP og overgangsstønad, men at sistnevnte da blir redusert.

Men du skriver at du har tatt utdanning, vil du da melde deg som arbeidssøker? Husk at du må enten være i 50% jobb eller utdanning eller stå tilmeldt som arbeidssøker for å ha krav på overgangsstønad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...