Gå til innhold

Er hvitløk sunt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forkjøla nå og går på antibiotika, men for å få litt ekstra "futt", så hiver jeg i meg te med honning, og hvitøkstableter (da jeg ikke liker hvitløk)...

men er det noen her som har erfaring med at hvitløk faktisk hjelper mot forkjølelse, eller er det bare overtro?

Anonymkode: 666f7...691

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her stiller du to vidt forskjellige spørsmål. 

Er hvitløk sunt? Ja, det er det absolutt.

Hjelper hvitløk mot forkjølelse? Det er vel litt mer usikkert, i alle fall som "kur" når du allerede har blitt syk. Det ser ut som hvitløk kan virke forebyggende, men det er relativt lite pålitelig forskning på området. 

Anonymkode: 0dfa7...9cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen eldre mennesker mener at å spise rå hvitløksfedd hjelper for å forebygge forkjølelse. 

Selv har jeg god erfaring med å spise f.eks. indisk mat med masse chill og ingefær. 

Anonymkode: c9203...848

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forkjøla nå og går på antibiotika, men for å få litt ekstra "futt", så hiver jeg i meg te med honning, og hvitøkstableter (da jeg ikke liker hvitløk)...

men er det noen her som har erfaring med at hvitløk faktisk hjelper mot forkjølelse, eller er det bare overtro?

Men det er vel noe mer enn forkjølelse på gang om du har fått antibiotika? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er vel noe mer enn forkjølelse på gang om du har fått antibiotika? 

halsbetennelse i tillegg

Skrevet (endret)

Ja hvitløk er sunt, kanskje den hjelper mot forkjølelse og men det vet jeg ikke

Endret av Naturgutten 95
  • Liker 1
Skrevet

Lag ingefærte med sitron og litt honning, det er gull. Eller ta en teskje honning morgen og kveld og ingefærte uten honning.

Når det gjelder hvitløk vet jeg noen spiser mye av det, rå hvitløk vel og merke, for å forebygge. Usunt er det ikke, men om det hjelper vet jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Alle disse kjerringrådene kan hjelpe forebyggende, altså før du blir syk. De har ingen effekt når du allerede er blitt syk. 

Anonymkode: 1984a...02d

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å spise et fedd rå hvitløk hvis jeg begynner å bli forkjølet, og det funker hver gang! Vet ikke om tabletter fungerer like godt, og jeg vet heller ikke om effekten er like god når du allerede er syk

Skrevet

Hvitløk er sunt og godt, men det er ikke medisin. Og erstatter heller ikke medisin. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tror sterkt nok på det, så er alt sunt. (det tror jeg sterkt på)

Anonymkode: 54645...975

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvitløk dreper bakterier (vitenskapelig bevist) så ja det hjelper mot forkjølelse, og også halsbetennelse. Skal du spise honning så pass på at den er rå. Vann med ferskpresset sitron, revet ingefær og gurkemeie og rå honning er noe av det beste du kan få i deg for forkjølelse. 

Anonymkode: afa94...00c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...