Gå til innhold

Hvordan få barnet til å spise noe annet? Fortvilet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 2,5 år og går i barnehage. Siden han begynte å fast føde har jeg hatt problemer med å få han til å spise variert. Han levde det første året kun på havregrøt og glassmat som ble brukt som "saus" blandet med ris, kjøtt i små biter og grønnsaker i små biter. Det andre leveåret gikk det det samme av mat nr 2 men risgrøt istedenfor havregrøt. Nå har han gått over til havregrøt.  Altså han spiser ikke noe annet. Han kan spise brød, bare brød uten noen form for pålegg. Jeg pleier å altid ha havregrøt i matpakka hans i tillegg til en halv brødskive uten noe på og en halv skive med noe pålegg. Noe frukt eller bær ved siden av. Men han rører ingen av delene. Kun havregrøt risgrøten og glemte  å nevne at han også spise yoghurt da. Men poenget mitt er at han nekter å smake på ting. Så side  han nekter å smake så kommer jo han aldrig til å spise det. Jeg  mor helt fortvilet da jeg og samboer spiser veldig sunt og variert og ikke er kresne i matveien i det hele tatt vi spise alt . Hva kan jeg gjøre for å få han til å smake og begynne å like annen type mat. Får høre av barnehagen at han gir bort maten sin til sidemannen, altså brødet og frukten og alt det han nekter å prøve å spise selv. 

Håper noen har noen gode råd til meg. 😐

TS 

Anonymkode: 461d5...a66

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å stresse med det. Fortsett å tilby barnet ulike typer mat og variert mat, men ikke stress eller press. Bruk heller energien på å lage gode matsituasjoner og så løser resten seg etterhvert :)

Anonymkode: 604b4...225

• Liker 11
Skrevet

Vi har brukt en todelt tilnærming.

På den ene siden blandet vi grønnsaker i den maten han allerede liker. Først lite, så økte vi mengden gradvis, slik at smaken endret seg litt.  

Så når han var vant med smaken f.eks. brokkoli, så lokket vi han til å spise brokkoli, og det var jo da en smak han var kjent med og likte, så da var det jo ikke så farlig.

Etter noen runder nå spiser han egentlig det meste, og har lært seg å like de fleste smaker.

Men samtidig er det viktig å ikke fokusere for mye på hva ungene ikke spiser. Ha heller fokus på å ha hyggelige måltid sammen og at de får i seg nok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer etterhvert. Forsett å tilby, men ikke mas. Det ødelegger matgleden.

Anonymkode: 4601a...d9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke orket å stresse med det. Fortsett å tilby barnet ulike typer mat og variert mat, men ikke stress eller press. Bruk heller energien på å lage gode matsituasjoner og så løser resten seg etterhvert :)

Når jeg sitter å tenker på ting han aldri har spist som han bare har så vidt slikket på, blir jeg litt uvel. Da jeg synes det er altfor få matvarer han har spist i løpet av disse 2 årene.  Han spiser ikke fisk, ikke pasta, egg, avikado, ingen type frukt ingen type pålegg, ikke juice, heldigvis ikke søtsaker, en digestive kjekks i ny og ne, ingen grønnsaker, hvis det ikke er gjemt i det glassmat blandingen jeg nevnte over. Når vi er bortreist, ferie, eller f.eks danskebåten, leos lekeland osv må vi ha med havregrøt drar vi på restaurant må vi ha med havregrøt (hvis de ikke har pommes frites) og han spiser ikke alle slags pomes frites hvis det ikke ligner så veldig på mc donalds pomes frites. 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger! Har en på 4 som er akkurat lik og vi ser dessverre ingen bedring enda 😟 Han nekter å smake på nye ting og prøver vi en ny variant av smoothies (blande inn grønnsaker), så kjenner han det med en gang. Vi er litt rådville.. 

Anonymkode: d568f...dfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg sitter å tenker på ting han aldri har spist som han bare har så vidt slikket på, blir jeg litt uvel. Da jeg synes det er altfor få matvarer han har spist i løpet av disse 2 årene.  Han spiser ikke fisk, ikke pasta, egg, avikado, ingen type frukt ingen type pålegg, ikke juice, heldigvis ikke søtsaker, en digestive kjekks i ny og ne, ingen grønnsaker, hvis det ikke er gjemt i det glassmat blandingen jeg nevnte over. Når vi er bortreist, ferie, eller f.eks danskebåten, leos lekeland osv må vi ha med havregrøt drar vi på restaurant må vi ha med havregrøt (hvis de ikke har pommes frites) og han spiser ikke alle slags pomes frites hvis det ikke ligner så veldig på mc donalds pomes frites. 

Ts 

Barnet er bare 2 år. Ingen grunn til å stresse selv om jeg forstår at det kan være tungvindt for dere foreldre at barnet ikke spiser variert mat.

Barnet har MANGE år igjen der han kan smake på og spise annen mat :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger! Har en på 4 som er akkurat lik og vi ser dessverre ingen bedring enda 😟 Han nekter å smake på nye ting og prøver vi en ny variant av smoothies (blande inn grønnsaker), så kjenner han det med en gang. Vi er litt rådville.. 

Anonymkode: d568f...dfc

Haha ja det er det. Jeg bandet inn banan i havregrøten den dagen hadde han ikke spist noen ting på barnehage  fordi han merket at det var noe annet med havregrøten. En annen gang han spiste litt sent sånn ca rundt kl 7 rett før han skulle legge seg kom jeg på en "dum" ide og delte en skive brød i små smuler og blanda i havregrøten og da nektet han å spise og det ble hyling og skriking fordi han merket at det var noe annerledes. 😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror eneste løsning er å fortsette å tilby variert mat, la han gjerne være med å lage mat selv om han ikke vil smake på noe. Prøv å blande bitte små mengder frukt og grønt inn i det han allerede spiser, bare for å snikinnføre litt vitaminer. La mengdene være såpass små at han ikke merker det til å begynne med og så øke gradvis. Vis stor matglede ved måltidene, men ikke mas eller ha fokus på hva han spiser. Antagelig har han kommet inn i en vond sirkel hvor han foretrekker "trygg" mat som han er vant til med smak og konsistens, så det er viktig å forsøke å vekke nysgjerrigheten hans for annen mat. Har sett flere fine dokumentarer om matkresne barn med gode tips, du finner sikkert noe om du googler litt :) 

Lykke til! 

Anonymkode: 08703...e5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror eneste løsning er å fortsette å tilby variert mat, la han gjerne være med å lage mat selv om han ikke vil smake på noe. Prøv å blande bitte små mengder frukt og grønt inn i det han allerede spiser, bare for å snikinnføre litt vitaminer. La mengdene være såpass små at han ikke merker det til å begynne med og så øke gradvis. Vis stor matglede ved måltidene, men ikke mas eller ha fokus på hva han spiser. Antagelig har han kommet inn i en vond sirkel hvor han foretrekker "trygg" mat som han er vant til med smak og konsistens, så det er viktig å forsøke å vekke nysgjerrigheten hans for annen mat. Har sett flere fine dokumentarer om matkresne barn med gode tips, du finner sikkert noe om du googler litt :) 

Lykke til! 

Anonymkode: 08703...e5c

Ja for meg så virker det som at han holder seg til mat som ikke smaker så mye. Altså som er milde i smak. Havregrøt, risgrøt, havrekjeks og brød uten pålegg er jo kanskje plaine i smak.

Ts 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Du sier han spiser middagsglass? 

Denne oppskriften har funket så det jomer:

300 gr svinefilet

1 søtpotet

5 Gulerøtter

En boks mais

En boks erter

6 Ryvita knekkebrød(rød pakke)

Brun ris

Kokosmelk Light

Jeg dampkoker alt av kjøtt og grønt.

Sleng alt oppi foodprosessor til en fin mos. 

Vår brakk seg lenge av klumper og ville ikke spise noe, men dette slukte han både til lunsj og middag. Han får alt han trenger og så byttet vi ut ingredienser etterhvert og gjorde det gradvis grovere. Denne er deilig kremet og smak sødme i så de fleste barn vil spise dette :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør sørge for at gutten får i seg variert mat. Det gjør du ved å la han bli sulten NOK til å spise det dere f eks har til middag. Han må ikke få andre alternativer. 

Anonymkode: 1f4f2...c76

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri gitt ungene mine blandet mat. Maten hsr alltid blitt servert oppkuttet, de har begge likt å sitte å plukke og spise forskjellig. De er kanskje de ungene jeg vet im som er mest glad i grønnsaker og variert mat. 

Anonymkode: f7782...3f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare kutte ut å ta grøt i matboksen og kunn skive og grønnsaker/frukt som du pleier å gi ved siden av? 

Jeg har troen på at om de er sulten og ikke pleier å få velge selv spiser de det de får.. 

Anonymkode: 8f2e0...ac6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri gitt ungene mine blandet mat. Maten hsr alltid blitt servert oppkuttet, de har begge likt å sitte å plukke og spise forskjellig. De er kanskje de ungene jeg vet im som er mest glad i grønnsaker og variert mat. 

Anonymkode: f7782...3f1

Tenker meg at dette hadde vert den beste metoden å bruke helt fra begynnelsen. Å drive å gi most mat og blanda gjør bare at de blir så vant til det. Da blir det så vanskelig sånn som nå å sitte ved middagsbordet og at han spiser det samme som oss. Det går liksom ikke uten å kutte opp og blande. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare kutte ut å ta grøt i matboksen og kunn skive og grønnsaker/frukt som du pleier å gi ved siden av? 

Jeg har troen på at om de er sulten og ikke pleier å få velge selv spiser de det de får.. 

Anonymkode: 8f2e0...ac6

😂 jeg er nok litt hønemor der og tenker at han komme til å gå hele dagen uten mat hvis han ikke får noe i matpakka som jeg vet han spiser. Men jeg skjønner poenget ditt. Kanskje jeg bare må "ta meg sammen" og prøve det ut.  

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker meg at dette hadde vert den beste metoden å bruke helt fra begynnelsen. Å drive å gi most mat og blanda gjør bare at de blir så vant til det. Da blir det så vanskelig sånn som nå å sitte ved middagsbordet og at han spiser det samme som oss. Det går liksom ikke uten å kutte opp og blande. 

Ts 

Og til og med da spiser han det ikke fordi han spiser ikke alt, bare noen få matvarer. 

Ts

Skrevet

Det er ikke noe bedre med brød enn havregrøt. Havregrøt er næringsrikt og bra til frokost og lunsj. Til middag er det bare å tilby og tilby. Fyll matboksen med bær/frukt/grønt slik at han kan smake på andre ting i tillegg. 

Kanskje han synes det er spennende med små bokser leverpostei eller babybel-ost i matpakken eller mens  dere spiser middag?

Stress og press er sjelden løsningen :)

Følger selv gruppen bare bra barnemat på Facebook. Drives av to flinke ernæringsfysiologer med småbarn. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å ha havregrøt som et alternativ. Om han ikke er syk spiser han måt han er sulten nok, ikke farlig å  bli litt sulten. Jeg selv er utrolig kresen, som liten fikk jeg servert akkurat det jeg ville ha derfor ungen grunn til å smake annet. Per dags dato er jeg kresen,  og irriterer meg over at jeg aldri måtte smake. Har vært veldig opptatt av at guttungen her skal prøve nye ting, alltid laget mat selv og ikke servert de glassene som alle smaker likt. Nå spiser han det han får servert og smaker på nye ting om ham får beskjed om å,prøve. Liker han ikke slipper han selvfølgelig å spise. 

Anonymkode: f9e9d...9b5

AnonymBruker
Skrevet

Du gi han jo bare havregrøt hele tiden!  Slutt å gi han det slik at han blir sulten nok å prøve noe annet. Gud bedre, de kommer ikke til å sulte i hjel - de spiser andre ting når de blir sulten nok.  

Anonymkode: 865ac...119

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...