Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte litt på dere som har erfaringer med å ha diagnosen cøliaki og det å bli gravid. Har hørt snakk om at de med cøliaki sliter med bare det å bli gravid og SA. Nå tenker jeg på dere som allerede holder dere unna gluten, altså behandlet cøliaki :) Har cøliaki selv og er litt redd for at jeg kommer til å slite med å bli gravid.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Jentepå25 skrev:

Jeg lurte litt på dere som har erfaringer med å ha diagnosen cøliaki og det å bli gravid. Har hørt snakk om at de med cøliaki sliter med bare det å bli gravid og SA. Nå tenker jeg på dere som allerede holder dere unna gluten, altså behandlet cøliaki :) Har cøliaki selv og er litt redd for at jeg kommer til å slite med å bli gravid.

Dem ene jeg kjenner med cøliaki ble gravid på første forsøk og hadde et helt normalt svangerskap. 

Anonymkode: b0aaf...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen sammenheng mellom cøliaki og kjønnsorganene. Jeg har i alle fall bare cøliaki i tarmen og ikke i livmora ;) 

Tror du kan ta det helt med ro. 

Anonymkode: 4e2b0...7e1

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen sammenheng mellom cøliaki og kjønnsorganene. Jeg har i alle fall bare cøliaki i tarmen og ikke i livmora ;) 

Cøliaki er så mye mer enn bare tarmen :) Det er jo antistoffer som blir laget og mye mangelsykdommer i tillegg ofte :) Men takk for svar!

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt lettet! :D For legen snakket om at det var vanskelig å bli gravid med cøliaki

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jentepå25 skrev:

Litt lettet! :D For legen snakket om at det var vanskelig å bli gravid med cøliaki

Cøliaki er en autoimun sykdom. Dermed påvirker den hele kroppen. Har man først en autoimun sykdom får man lettere flere autoimune sykdommer, uten at det betyr at alle får flere autoimune sykdommer. 

Så lenge du er godt kostholdsregulert, ikke har mangelsykdommer som følge av glutenfritt kosthold, så er dine muligheter for graviditet og et friskt foster lik alle andre med andre autoimune sykdommer. 

Jeg ville bekymret meg langt mer for et svangerskap dersom jeg var deg og hadde kuttet ut gluten uten lege påvist reaksjon på gluten. Legen din er obs på at du har din sykdom, og vet hvordan han skal følge deg opp, det er det viktigste.  

Anonymkode: 0293c...444

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cøliaki er en autoimun sykdom. Dermed påvirker den hele kroppen. Har man først en autoimun sykdom får man lettere flere autoimune sykdommer, uten at det betyr at alle får flere autoimune sykdommer. 

Så lenge du er godt kostholdsregulert, ikke har mangelsykdommer som følge av glutenfritt kosthold, så er dine muligheter for graviditet og et friskt foster lik alle andre med andre autoimune sykdommer. 

Jeg ville bekymret meg langt mer for et svangerskap dersom jeg var deg og hadde kuttet ut gluten uten lege påvist reaksjon på gluten. Legen din er obs på at du har din sykdom, og vet hvordan han skal følge deg opp, det er det viktigste.  

Anonymkode: 0293c...444

Ja vet godt at cøliaki er en autoimmun sykdom, har hatt den i en del år nå. Jeg lever glutenfritt men har ofte mye plager allikevel :) Men satser på at det ordner seg!

AnonymBruker
Skrevet

Sålenge du lever glutenfritt så skal det ikke påvirke fertiliteten :)

Jeg og flere kjente med cøliaki hadde ikke noe problem med å bli gravid/få barn, og legen min som selv har cøliaki nevnte ikke at det kunne være et tema engang.

Men om man går ubehandlet og har diverse mangler osv pga dette så ville det naturlig nok kunne påvirke andre ting.

Anonymkode: 2d312...5f2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt cøliaki i ni år nå, og har hele tiden levd helt glutenfritt. Bommer sjeldent, og er lite plaget av cøliakien. Er nå gravid i uke 9, og den satt etter kort tid :) 

Har ikke hørt at cøliaki kan bidra til sa eller problemer med å bli gravid.. Da spiser man kanskje ikke helt som man burde?

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om dette. Ble selv gravid på første forsøk. Så lenge du spiser glutenfritt og blodprøvene dine er fine, så har du ikke "aktiv" cøliaki og er per definisjon frisk. Det er en helt annen sak for de som evt. skulle gå uvitende rundt med ubehandlet cøliaki, da kan jeg skjønne det påvirker mtp næringsopptak og mangelsykdommer. Selv var folatnivåene mine veldig lave, og jeg er utrolig glad for at jeg fikk diagnosen og har fått normale blodnivåer før jeg ble gravid.

Anonymkode: 0c8a3...73a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også glutenallergi. Da skal man spise amarantmel og quinoa og bokhvetemel

Anonymkode: 0c14b...96e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...