AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #1 Skrevet 9. april 2017 Hei, trenger litt råd fra folk som snakker "Lånekassisk" siden jeg ikke finner mitt scenario på hjemmesidene deres. Jeg tar mastergrad i utlandet. De siste fire månedene av studiet ble jeg alvorlig syk og måtte ta en pause. Utsatte to fag på til sammen 40 studiepoeng til høsten 2016, og lærestedet bekreftet at jeg hadde bestått de andre studiepoengene i graden så det var kun de to fagene igjen. Jeg fikk stipend og lån (+sykestipend) for høstsemesteret slik at jeg kunne ta igjen forsinkelsen, og skulle være ferdig 31.januar. Fullførte og besto det ene faget (30 studiepoeng) i desember, men så fikk jeg tilbakefall og måtte på sykehus før eksamen på det andre faget og ble deretter sykmeldt frem til 1.mars, så nå har jeg da altså ett fag igjen, på 10 studiepoeng. Da legen bekreftet at jeg kunne starte på studiene igjen som planlagt i mars søkte jeg om stipend/lån for vårsemesteret, og den søknaden er nå inne til behandling. Legen min har fylt ut sykestipendskjemaet, så det fremgår tydelig at forsinkelsen er pga sykdom, og det har lånekassen bekreftet at de har registrert. De ba også om karakterutskrift, noe jeg ikke får fra universitetet før alt er bestått, men studentkontoret skrev et formelt brev hvor alle fagene med karakterer og antall studiepoeng står klart beskrevet, og det bekreftes også hvor mange studiepoeng graden inneholder totalt, og når ny start- og sluttdato er for det siste faget mitt, så jeg håper det er nok. Jeg har ingen forsinkelser fra tidligere år, og har fortsatt flere år igjen med mulig støtte, men er bare litt bekymra for at jeg ikke kan få støtte når jeg utsetter et fag for andre gang, hvis dere skjønner. Er det sannsynlig at jeg får støtte? Det tar ukesvis å få svar på mail fra lånekassen, og det er så dyrt å ringe fra utlandet, så tenkte jeg skulle spørre her om noen har vært i samme situasjon Anonymkode: 48ab6...82a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #2 Skrevet 9. april 2017 Du kommer til å få støtte. De er ikke tjent med å stanse deg her. De vil jo ha tilbake pengene sine. Anonymkode: 82079...9ca
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #3 Skrevet 9. april 2017 I utgangspunktet får man ikke støtte for mindre enn 15 studiepoeng, men mulig det stiller seg annerledes når du he vært syk. Anonymkode: d4a8e...0de
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #4 Skrevet 9. april 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer til å få støtte. De er ikke tjent med å stanse deg her. De vil jo ha tilbake pengene sine. Anonymkode: 82079...9ca Lånet jeg allerede har må jeg jo betale tilbake uansett om jeg fullfører graden eller ikke, så det tviler jeg på har noe å si. 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet får man ikke støtte for mindre enn 15 studiepoeng, men mulig det stiller seg annerledes når du he vært syk. Anonymkode: d4a8e...0de Lurer på om det stiller seg annerledes når det er utlandet også? Det står på sidene at man kan få støtte til forsinkelse inntil ett år utover normert tid (og potensielt lenger hvis det er pga sykdom). Veldig bekymret for at det ikke er nok studiepoeng Jeg har absolutt null sjans til å bli her og fullføre om jeg ikke får støtte, så da må jeg isåfall avbryte helt og reise hjem med en gang. Har også bekreftelse fra lege på at jeg er ute av stand til å ha jobb ved siden av studiene pga sykdommen (skjemaet for ekstrastipend), så jeg kan ikke bare skaffe meg en jobb heller. Anonymkode: 48ab6...82a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #5 Skrevet 9. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lånet jeg allerede har må jeg jo betale tilbake uansett om jeg fullfører graden eller ikke, så det tviler jeg på har noe å si. Anonymkode: 48ab6...82a Jo, fordi hvis de stanser deg med bare 10 poeng fra master, har du et stort lån og lite muligheter for jobb..som du trenger for å tilbakebetale. De kommer ikke til å være vanskelige her. Anonymkode: 82079...9ca
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #6 Skrevet 9. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, fordi hvis de stanser deg med bare 10 poeng fra master, har du et stort lån og lite muligheter for jobb..som du trenger for å tilbakebetale. De kommer ikke til å være vanskelige her. Anonymkode: 82079...9ca Er de så sympatiske altså? (jeg tenker jo mitt om at de kan veldig enkelte bare si "ditt problem, vi sender til inkasso") Jeg håper jo såklart at de er greie, er ikke sånn ment bare veldig redd nå huff, nesten så jeg skulle ønske jeg hadde utsatt det store faget istedet, og det er jo hvertfall teit å tenke sånn, men om jeg får avslag fordi faget jeg tar nå er for lite så er jo det nesten straff for at jeg gjorde en innsats selv om jeg ikke kom helt i mål pga ting jeg ikke kan noe for. Anonymkode: 48ab6...82a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #7 Skrevet 9. april 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er de så sympatiske altså? (jeg tenker jo mitt om at de kan veldig enkelte bare si "ditt problem, vi sender til inkasso") Jeg håper jo såklart at de er greie, er ikke sånn ment bare veldig redd nå huff, nesten så jeg skulle ønske jeg hadde utsatt det store faget istedet, og det er jo hvertfall teit å tenke sånn, men om jeg får avslag fordi faget jeg tar nå er for lite så er jo det nesten straff for at jeg gjorde en innsats selv om jeg ikke kom helt i mål pga ting jeg ikke kan noe for. Anonymkode: 48ab6...82a De krever ingenting før 7mnd med permisjon, pause eller etter avsluttet grad uansett. Og de er eneste lånegiver som faktisk pleier å være grei og ville lånetaker vel. Så om noen gang: tror jeg det kan ordne seg her. Anonymkode: 82079...9ca
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #8 Skrevet 9. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: De krever ingenting før 7mnd med permisjon, pause eller etter avsluttet grad uansett. Og de er eneste lånegiver som faktisk pleier å være grei og ville lånetaker vel. Så om noen gang: tror jeg det kan ordne seg her. Anonymkode: 82079...9ca Det er jo sant Huff, dette er så stressende, og nå er det jo snart påskeferie også så får sikkert ikke svar før om over en uke. Det står at søknaden min skal være ferdigbehandlet den 16.april men det er jo midt i ferien så tviler på at det skjer noe da. Sitter og saumfarer alle vilkårene og tror jeg har lest hele nettsiden deres nå, men finner ingenting om det jeg lurer på. Spesifikt for utlandsstudier står det at man kan få støtte til forsinkelse inntil 60 studiepoeng med ett år, men ingen nedre grense såklart. Eneste jeg finner på google er tilfeller hvor folk har fått avslag fordi de er for mye forsinket, ikke for lite. Står at regelen om over 60 stp forsinket ikke gjelder når det er forsinkelse pga sykdom, så det er jo åpenbart spesielle regler, men så irriterende at de ikke kan skrive noe om hva som er minimum stp i utlandet når man er forsinket pga sykdom! Siden faget jeg mangler inneholder en praksisperiode kan jeg ikke bare levere eksamensoppgave heller, jeg må gjennom praksisen og det er 11 uker med obligatorisk oppmøte og null mulighet for tilrettelegging. Håper bare at de hensynstar det at jeg ikke kan ha jobb og at jeg dermed ikke har noen annen mulighet til å finansiere studiene Anonymkode: 48ab6...82a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #9 Skrevet 9. april 2017 Du kan ikke være forsinket ved utenlandsstudier. Punktum. Årsak fullstendig likegyldig. Så du får ikke mer støtte fra Lånekassen før du er 100% a jour med studiepoeng i forhold til forventet progresjon. Anonymkode: e0cac...9e2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #10 Skrevet 9. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke være forsinket ved utenlandsstudier. Punktum. Årsak fullstendig likegyldig. Så du får ikke mer støtte fra Lånekassen før du er 100% a jour med studiepoeng i forhold til forventet progresjon. Anonymkode: e0cac...9e2 Jovisst kan man det, og jeg fikk som nevnt i hovedinnlegget støtte til forsinkelse for forrige semester. Man kan få støtte inntil ett år så lenge forsinkelsen ikke er mer enn 60 studiepoeng står det i vedtektene, men hvis forsinkelsen skyldes sykdom eller funksjonshemming kan man få videre støtte for forsinkelse opptil 120 studiepoeng (og flere år med støtte enn den vanlige maksgrensen på 8 år). Jeg har finlest alle vedtektene, problemet mitt er at jeg ikke finner svar på det jeg lurer på fordi det ikke står noe om det. Anonymkode: 48ab6...82a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #11 Skrevet 9. april 2017 Ja, det stiller seg annerledes når du studerer i utlandet, men igjen stiller dette seg annerledes ved sykdom. Jeg synes du bør forholde deg til det Lånekassen forteller deg og vedtar. I slike tråder med en litt kompleks problemstilling blir det meste bare synsing og antakelser, selv om de fleste mener godt. Anonymkode: 454fa...8f0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #12 Skrevet 9. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det stiller seg annerledes når du studerer i utlandet, men igjen stiller dette seg annerledes ved sykdom. Jeg synes du bør forholde deg til det Lånekassen forteller deg og vedtar. I slike tråder med en litt kompleks problemstilling blir det meste bare synsing og antakelser, selv om de fleste mener godt. Anonymkode: 454fa...8f0 Tror du har helt rett i det, med mindre det er noen her som har vært i akkurat samme situasjon så er det nok mest hva som evt virker logisk - og det er jo ikke alltid alt er så logisk med lånekassen De gir så lite informasjon før de har fattet et vedtak, så det blir endel venting i usikkerhet, og da blir det så fort gjort å ty til KG Anonymkode: 48ab6...82a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #13 Skrevet 9. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror du har helt rett i det, med mindre det er noen her som har vært i akkurat samme situasjon så er det nok mest hva som evt virker logisk - og det er jo ikke alltid alt er så logisk med lånekassen De gir så lite informasjon før de har fattet et vedtak, så det blir endel venting i usikkerhet, og da blir det så fort gjort å ty til KG Anonymkode: 48ab6...82a Jeg er helt enig med deg, og noen i Lånekassen sier noe mens andre sier noe annet. Det er ganske frustrerende, så jeg forstår deg godt. Håper det ender godt hvertfall. Anonymkode: 454fa...8f0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #14 Skrevet 9. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg, og noen i Lånekassen sier noe mens andre sier noe annet. Det er ganske frustrerende, så jeg forstår deg godt. Håper det ender godt hvertfall. Anonymkode: 454fa...8f0 Tusen takk, det håper jeg også Anonymkode: 48ab6...82a
kathrinerr Skrevet 10. april 2017 #15 Skrevet 10. april 2017 Jeg vil nok tro at du enten vil få full støtte, eller 50%. Jeg vurderte om jeg kun skulle ta 15 poeng et semester pga litt personlige problemer, men leste da at man ville få halv støtte da. Vet ikke hvordan det er med utenlandsstudier eller støtte ved så poeng har endret seg siden da
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #16 Skrevet 17. april 2017 Har fortsatt ikke hørt noe fra lånekassen og behandlingsfristen de har satt har passert, er det vanlig at de ikke behandler søknader innen sine egne frister? De har godkjent sykestipendet, men det er jo bare sletting av lån, ikke noe jeg får utbetalt så det hjelper ikke stort. Så rart at de ikke gjør ferdig hele søknaden på en gang, synes jeg. Anonymkode: 48ab6...82a
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #17 Skrevet 17. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har fortsatt ikke hørt noe fra lånekassen og behandlingsfristen de har satt har passert, er det vanlig at de ikke behandler søknader innen sine egne frister? De har godkjent sykestipendet, men det er jo bare sletting av lån, ikke noe jeg får utbetalt så det hjelper ikke stort. Så rart at de ikke gjør ferdig hele søknaden på en gang, synes jeg. Anonymkode: 48ab6...82a Det er definitivt ikke uvanlig at de går over fristen. Send de en melding og purr på det. Anonymkode: ffb6b...248
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #18 Skrevet 17. april 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fortsatt ikke hørt noe fra lånekassen og behandlingsfristen de har satt har passert, er det vanlig at de ikke behandler søknader innen sine egne frister? De har godkjent sykestipendet, men det er jo bare sletting av lån, ikke noe jeg får utbetalt så det hjelper ikke stort. Så rart at de ikke gjør ferdig hele søknaden på en gang, synes jeg. Anonymkode: 48ab6...82a Veldig vanlig! Med Lånekassen må man være veldig tålmodig dessverre. Anonymkode: 454fa...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå