Gå til innhold

Er han psykisk utviklingshemma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dater en fyr med CP, føler hanå virker normal men litt vanskelig med uttale ord. På nett står der at CP er en "hjerneskade" er det sant? Fortell om det.

Anonymkode: 811ea...ac4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:)

• Liker 1
Skrevet

CP er såvidt jeg har forstått en hjerneskade. Hjernen består av mange deler, med vidt forskjellige oppgaver, så en hjerneskade betyr ikke at du er psykisk utviklingshemmet. Å uttale ord har heller ingen direkte sammenheng med psy. utv. Hjernen har egne deler for språk. 

Søk på google. Jeg tror at om du har psykisk utviklingshemming så må du ha noen problemer med fungering ifht dagligdagse gjøremål.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Ambador skrev:

CP er såvidt jeg har forstått en hjerneskade. Hjernen består av mange deler, med vidt forskjellige oppgaver, så en hjerneskade betyr ikke at du er psykisk utviklingshemmet. Å uttale ord har heller ingen direkte sammenheng med psy. utv. Hjernen har egne deler for språk. 

Søk på google. Jeg tror at om du har psykisk utviklingshemming så må du ha noen problemer med fungering ifht dagligdagse gjøremål.

Betyr det at en person  med CP har lav iq.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at en person  med CP har lav iq.

Nei, det betyr det ikke.

CP er en hjerneskade, men det er ikke det samme som å være psykisk utviklingshemmet.

CP utarter seg på forskjellig vis fra person til person. Min personlige erfaring er en person som slet med muskelkramper (alt fra at hånden låste seg i en knyttneve, til så store kramper i beina at personen måtte bruke rullestol). H*n var dritsmart, og generelt et fullstendig oppegående menneske. H*n hadde ADHD som for det meste viste seg i konsentrasjonsproblemer. Husker h*n var skikkelig flink til å skrive dikt.

Her kan du lese mer: https://nhi.no/sykdommer/barn/nervesystemet/cerebral-parese/

Klippet fra siden:

Sitat

Virkningene av cerebral parese varierer fra individ til individ. Milde tilfeller gir bare litt underlige bevegelser og håndkontoll. De hardest rammede vil ha nesten ingen muskelkontroll, noe som påvirker både bevegelse og tale i stor grad.

Hvilket bilde tilstanden gir, er også avhengig av hvilken del av hjernen som er skadet. Ett eller flere av disse symptomene er vanlige:

• Stramme muskler og muskelspasmer (muskelstramninger)
  • Ufrivillige bevegelser
  • Problemer med de grovmotoriske ferdighetene (f.eks. å gå og springe)
  • Problemer med finmotorikk (f.eks. å skrive og snakke)
  • Unormal oppfattelse og bearbeiding av sanseinntrykk
  • Problemer med romforståelse og øye-hånd koordinasjon
  • Innlæringsvansker og vansker med å sette i gang aktivitet på egen hånd viser seg tydeligere i skolealder

Avhengig av hjerneskadens omfang kan CP også være knyttet til andre problemer som epileptiske anfall og forsinket utvikling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dater en fyr med CP, føler hanå virker normal men litt vanskelig med uttale ord. På nett står der at CP er en "hjerneskade" er det sant? Fortell om det.

Hjernen er ekstremt kompleks og ulike deler av hjernen kan ha ulike oppgaver. Du kan for eks ha skade i språkområdet og være dårlig på språk MEN du har fortsatt normal intelligens. Du kan ha skade i synsområdet og være blind, men det betyr ikke at du er mindre intelligent. Hjerneskade betyr ikke at hele hjernen din er ødelagt. 

Anonymkode: bffaf...ffc

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Dessverre for mange CP-rammede blir de undervurdert fordi de ser "rare ut". Jeg råder deg til å bli kjent med personen ordentlig. Vær ærlig og spør vedkommende om hva du lurer på.

Skrevet

På CP-rammede sine vegne, blir jeg glad for å lese denne tråden her. Folk forstår virkelig at hjerneskade ikke betyr lav iq. Nok av fordommer der ute, godt å lese informerte innlegg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om dumskap skylles psyiske eller fysiologiske årsaker gjør en ikke mindre dust.

Anonymkode: c9083...226

AnonymBruker
Skrevet

Min far hadde CP, han var ikke mindre intelligent.

Anonymkode: fb0e7...134

Gjest Blondie65
Skrevet
5 timer siden, Ambador skrev:

På CP-rammede sine vegne, blir jeg glad for å lese denne tråden her. Folk forstår virkelig at hjerneskade ikke betyr lav iq. Nok av fordommer der ute, godt å lese informerte innlegg.

Jeg har dessverre lært på den harde måten - men til mitt forsvar skal det sies at jeg ble fortalt at vedkommende var mindre begavet. Stor var da overraskelsen da jeg kom i prat med vedkommende og jeg lærte noe om fordommer den dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...