Persephone Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 Jeg tenkte jeg skulle vaske den ene dyna mi. Det er syntet, og på vaskeseddelen står det at den inneholder polyesterfiber. Men slenger jeg den bare i vaskemaskinen og vasker den slik som klær? Jeg kan se for meg at fyllet vil balle seg opp. Noe spesifikt jeg bør gjøre?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 Akkurat nå, Persephone skrev: Jeg tenkte jeg skulle vaske den ene dyna mi. Det er syntet, og på vaskeseddelen står det at den inneholder polyesterfiber. Men slenger jeg den bare i vaskemaskinen og vasker den slik som klær? Jeg kan se for meg at fyllet vil balle seg opp. Noe spesifikt jeg bør gjøre? Har du tørketrommel og tåler dynen det? (står på vaskeseddelen) Hvis ikke må den tørke hengende og det kan være lurt å riste den godt innimellom. Det spørs på kvaliteten om den klumper seg. Har vasket flere og de klumpet seg ikke, men jeg tørket dem i tørketrommel etter vask og sentrifugering. Anonymkode: 533bf...c55
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 Du må ha stor vaskemaskin for å vaske tykke vinterdyner. Dyner fyller segmopp med vann i fyllet og blir svært tunge for en ordinær vaskemaskin. Du risikerer da at opphenget til trommel i vaskemaskinen blir slitt eller i verste fall ryker. Lever dynen inn på et vaskeri, eller alier deg med noen med vaskeri i brl der vaskemaskinene er store. Tørketrommel er en fordel. Finnes spesialmiddel til dyner på Jysk. Anonymkode: f537b...e64
Persephone Skrevet 8. april 2017 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du tørketrommel og tåler dynen det? (står på vaskeseddelen) Hvis ikke må den tørke hengende og det kan være lurt å riste den godt innimellom. Det spørs på kvaliteten om den klumper seg. Har vasket flere og de klumpet seg ikke, men jeg tørket dem i tørketrommel etter vask og sentrifugering. Anonymkode: 533bf...c55 Jeg er litt usikker på om den tåler tørketrommel. Den har tørketrommelsymbolet uten noen prikk inni på vaskeseddelen. Jeg finner ikke ut hva det betyr. Men det står at den kan vaskes på 60 grader da. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ha stor vaskemaskin for å vaske tykke vinterdyner. Dyner fyller segmopp med vann i fyllet og blir svært tunge for en ordinær vaskemaskin. Du risikerer da at opphenget til trommel i vaskemaskinen blir slitt eller i verste fall ryker. Lever dynen inn på et vaskeri, eller alier deg med noen med vaskeri i brl der vaskemaskinene er store. Tørketrommel er en fordel. Finnes spesialmiddel til dyner på Jysk. Anonymkode: f537b...e64 Det er en enkel sommerdyne. Den tar jo fortsatt litt plass da. Men jeg er litt usikker på om maskinen min takler å vaske dyner. Jeg tror jeg heller tar den med til moren min og vasker den der. Hun har større vaskemaskin og tørketrommel, og hun har forhåpentligvis gjort det før. Tusen takk for hjelp begge to!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 2 minutter siden, Persephone skrev: Jeg er litt usikker på om den tåler tørketrommel. Den har tørketrommelsymbolet uten noen prikk inni på vaskeseddelen. Jeg finner ikke ut hva det betyr. Men det står at den kan vaskes på 60 grader da. Det er en enkel sommerdyne. Den tar jo fortsatt litt plass da. Men jeg er litt usikker på om maskinen min takler å vaske dyner. Jeg tror jeg heller tar den med til moren min og vasker den der. Hun har større vaskemaskin og tørketrommel, og hun har forhåpentligvis gjort det før. Tusen takk for hjelp begge to! Bare hyggelig. Det høres ut som du har en bra plan, lykke til! Anonymkode: 533bf...c55 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #6 Skrevet 9. april 2017 9 timer siden, Persephone skrev: Jeg er litt usikker på om den tåler tørketrommel. Den har tørketrommelsymbolet uten noen prikk inni på vaskeseddelen. Jeg finner ikke ut hva det betyr. Men det står at den kan vaskes på 60 grader da. Det er en enkel sommerdyne. Den tar jo fortsatt litt plass da. Men jeg er litt usikker på om maskinen min takler å vaske dyner. Jeg tror jeg heller tar den med til moren min og vasker den der. Hun har større vaskemaskin og tørketrommel, og hun har forhåpentligvis gjort det før. Tusen takk for hjelp begge to! Så lenge det ikke står kryss over symbolet betyr det at den kan tørkes i tørketrommel. Temperaturen skal jeg ikke uttale meg om, men jeg fant bekreftelse her. Anonymkode: 3676c...206
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #7 Skrevet 9. april 2017 Jeg vasker dynene her i huset med jevne mellomrom. Det er ikke noe problem. Innimellom tørker jeg dem i trommelen, noen ganger henger jeg dem opp. Det blir like bra. Anonymkode: 45026...753
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #8 Skrevet 9. april 2017 12 timer siden, Persephone skrev: Jeg tenkte jeg skulle vaske den ene dyna mi. Det er syntet, og på vaskeseddelen står det at den inneholder polyesterfiber. Men slenger jeg den bare i vaskemaskinen og vasker den slik som klær? Jeg kan se for meg at fyllet vil balle seg opp. Noe spesifikt jeg bør gjøre? Jeg har aldri lest vaskeseddelen, men må hive dyna i vaskemaskina titt og ofte, 60 grader! Det er akkurat plass til en dyne i maskina. Den har i alle fall tålt det hittil Tror det er polyesterfiber. Jenta mi driver og tisser seg ut, derfor hyppig vask. Jaja, slipper å bekymre oss for midd :D Anonymkode: f9187...2dc
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #9 Skrevet 9. april 2017 Har lest de anbefaler å ta en tennisball i maskinen sammen med dyna for at det ikke skal klumpe seg opp. Anonymkode: 14511...6a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå