Gå til innhold

Liten leilighet og oppbevaring/interiørløsninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som bor i liten leilighet, som har tips til oppbevaring og interiørløsninger? 

Anonymkode: e8a3c...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid

Før du tenker på oppbevaring så gå gjennom alt du har, sorter, kast, gi bort og selg unna. Gjør det jevnlig slik at du eier de tingene du faktisk trenger og liker. De fleste av oss har for mye. Det er frigjørende, deilig og avslappende. Downsize det du har, litt hele tiden, da kommer du i mål over tid.

Jeg bruker pinterest til å finne gode og smarte løsninger. Søk på tiny apartment, tiny living osv osv.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bygg i høyden. Vi har skap og bokhyller helt til taket der vi kan.

Har også skap over senga og seng med fire store skuffer. Det hjelper godt.

Hvis du har en bod kan du rydde bort yttertøy og sko etter sesong.

Ellers er Pinterest glimrende for å få ideer.

Anonymkode: b1b78...749

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Coolaid skrev:

Før du tenker på oppbevaring så gå gjennom alt du har, sorter, kast, gi bort og selg unna. Gjør det jevnlig slik at du eier de tingene du faktisk trenger og liker. De fleste av oss har for mye. Det er frigjørende, deilig og avslappende. Downsize det du har, litt hele tiden, da kommer du i mål over tid.

Jeg bruker pinterest til å finne gode og smarte løsninger. Søk på tiny apartment, tiny living osv osv.... 

Enig med deg. Det aller beste er å få nye øyne på hva man egentlig har og hva som er unødvendig å beholde.

Selv bor jeg på ca 20 kvm og jobber med å kvitte meg med enda mer unødvendig stæsj. Målet er å kun eie det jeg virkelig bruker og liker. På veien har det vært nyttig å se på bilder av små leiligheter for å se hvilken stil som tiltaler meg mest, pluss låne bøker på biblioteker om simple living, minimalistic living osv.

Siste inspirasjon er Fumio Sasaki, ekstrem minimalisten fra Japan. 

For en interiørelsker som meg har det gitt noen utfordringer, men nå er innhold i boden hvertfall halvert i forhold til tidligere og jeg har kvitta meg med mye stæsj jeg aldri brukte.

TS: Følg din egen stemme, se på hva du faktisk bruker. Ofte trenger man ikke mer av oppbevaringsløsninger, tvertimot mindre. Etter oppryddingen i entreen gikk jeg fra å ha ett stort skap som fylte all plass til å erstatte skapet med et mindre skap som ga mer luft og bedre oppbevaring til det jeg ønsket å beholde. At skapet er mindre er et bevisst valg for å ikke samle opp masse klær og ting igjen. Pluss at jeg fikk penger til å kjøpe et mindre skap av å selge det store.

Jeg har også sluttet med å følge mange interiørfokuserte instagrammer. Slike som har store hus og bytter ut møbler og ting ofte. Av samme grunn har jeg sluttet med å kjøpe interiørblader. I hvert eneste blad legges det opp til at du må ha den og den tingen for å være kul eller følge med på interiør. At livet er bedre med den og den tingen, eller de skoene og jakkene. Skal du følge "trendene" blir du aldri fornøyd og du vil alltid ha alt for mye av alt mulig.

Selv ønsker jeg en veldig sparsommelig stil etterhvert. Kanskje ikke like ekstremt som F Sasaki, men en middelting. 

Det kule oppi det hele er at når ting nærmer seg målet ditt, vil du ha mer penger til ivers til andre opplevelser. Fordi hele prosessen påvirker kostholdet ditt, penger du har brukt på å kjøpe vaser, kurver, møbler og alt mulig annet. Når du ikke lenger deltar i den karusellen er du fri til å bruke tid og penger på helt andre ting.

Hilsen snart minimalist.

Anonymkode: 61ad9...576

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 9.4.2017 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Det aller beste er å få nye øyne på hva man egentlig har og hva som er unødvendig å beholde.

Selv bor jeg på ca 20 kvm og jobber med å kvitte meg med enda mer unødvendig stæsj. Målet er å kun eie det jeg virkelig bruker og liker. På veien har det vært nyttig å se på bilder av små leiligheter for å se hvilken stil som tiltaler meg mest, pluss låne bøker på biblioteker om simple living, minimalistic living osv.

Siste inspirasjon er Fumio Sasaki, ekstrem minimalisten fra Japan. 

For en interiørelsker som meg har det gitt noen utfordringer, men nå er innhold i boden hvertfall halvert i forhold til tidligere og jeg har kvitta meg med mye stæsj jeg aldri brukte.

TS: Følg din egen stemme, se på hva du faktisk bruker. Ofte trenger man ikke mer av oppbevaringsløsninger, tvertimot mindre. Etter oppryddingen i entreen gikk jeg fra å ha ett stort skap som fylte all plass til å erstatte skapet med et mindre skap som ga mer luft og bedre oppbevaring til det jeg ønsket å beholde. At skapet er mindre er et bevisst valg for å ikke samle opp masse klær og ting igjen. Pluss at jeg fikk penger til å kjøpe et mindre skap av å selge det store.

Jeg har også sluttet med å følge mange interiørfokuserte instagrammer. Slike som har store hus og bytter ut møbler og ting ofte. Av samme grunn har jeg sluttet med å kjøpe interiørblader. I hvert eneste blad legges det opp til at du må ha den og den tingen for å være kul eller følge med på interiør. At livet er bedre med den og den tingen, eller de skoene og jakkene. Skal du følge "trendene" blir du aldri fornøyd og du vil alltid ha alt for mye av alt mulig.

Selv ønsker jeg en veldig sparsommelig stil etterhvert. Kanskje ikke like ekstremt som F Sasaki, men en middelting. 

Det kule oppi det hele er at når ting nærmer seg målet ditt, vil du ha mer penger til overs til andre opplevelser. Fordi hele prosessen påvirker kostholdet ditt, penger du har brukt på å kjøpe vaser, kurver, møbler og alt mulig annet. Når du ikke lenger deltar i den karusellen er du fri til å bruke tid og penger på helt andre ting.

Hilsen snart minimalist.

Du skriver noe veldig viktig. "Skal du følge trendene blir du aldri fornøyd".... "trendene" trenger ikke bety spesifikt interiørtrender som du sikter til, det er ulikt for hver enkelt av oss. Jeg tenker på måten vi lever på med forbruk. Det er gitt at vi lever i et samfunn hvor det materielle forteller om vi er vellykket eller ikke. Vi lever i et velstandssamfunn hvor de fleste av oss har mye mer enn det vi trenger, enn det vi er glad for og glad i. Jeg blir ikke mer lykkelig av å eie mange ting, klær, stor bolig osv.. Jeg blir mer lykkelig av mindre og ting jeg er glad i og tar vare på. Alt som er overflødig er et irritasjonsmoment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 11.4.2017 den 9.50, Coolaid skrev:

Du skriver noe veldig viktig. "Skal du følge trendene blir du aldri fornøyd".... "trendene" trenger ikke bety spesifikt interiørtrender som du sikter til, det er ulikt for hver enkelt av oss. Jeg tenker på måten vi lever på med forbruk. Det er gitt at vi lever i et samfunn hvor det materielle forteller om vi er vellykket eller ikke. Vi lever i et velstandssamfunn hvor de fleste av oss har mye mer enn det vi trenger, enn det vi er glad for og glad i. Jeg blir ikke mer lykkelig av å eie mange ting, klær, stor bolig osv.. Jeg blir mer lykkelig av mindre og ting jeg er glad i og tar vare på. Alt som er overflødig er et irritasjonsmoment. 

Nei, men nå var tema tross alt innenfor interiør og oppbevaring i en liten leilighet. 

Temaet minimalisme og lykkefølelsen av å eie lite fortjener egentlig en egen tråd, om den ikke finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytt deg av all dødplass under og bak ting; under sengen, bak og under sofaen. Bruk vakuumposer (de som du støvsuger et vakuum i som da blir veldig flate), de fra IKEA er de beste synes jeg. Plasser støvsuger, langkoster, mopper, osv. bak alle klær i langskap. Vi har en 180cm seng, og vi får alt av vintertøy, sko, bagger, ekstra sengetøy, håndklær, osv. i bokser under sengen. Vi vakuumpakker det vi kan. Og rydd for all del ut av skapene hver sesong. Ikke ha vintertøy liggende om sommeren, f.eks. Da har du også alltid oversikt over hva du har i skapet, slik at du kan kvitte deg med klær du ikke bruker.

Har du litt plass der du kan klemme inn en ekstra kommode, så hadde jeg gått til innkjøp av det. Vær kreativ med skapplassen. Hvis du oppbevarer alt i plastbokser kan du stable det oppå hverandre også inni skapene. Og ikke vær redd for å plassere ting der det er plass, selv om det kanskje ikke er det mest naturlige stedet. Vi har f.eks. stort sett alt av ekstra glass i TV-bordet. Og så har vi en skuff i en kommode på soverommet med verktøy, stearinlys, osv. 

Og 1 ting inn, 2 ting ut er jo en god regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men nå var tema tross alt innenfor interiør og oppbevaring i en liten leilighet. 

Temaet minimalisme og lykkefølelsen av å eie lite fortjener egentlig en egen tråd, om den ikke finnes?

Det henger i hop. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Coolaid skrev:

Det henger i hop. ;)

(Hvorfor ender du alltid opp med å gi meg en blunkesmiley, selv når jeg skriver som ab til deg? 😀)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

(Hvorfor ender du alltid opp med å gi meg en blunkesmiley, selv når jeg skriver som ab til deg? 😀)

Jeg liker deg. ;););) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Coolaid skrev:

Jeg liker deg. ;););) 

Ditto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...