Gjest gjest1 Skrevet 19. desember 2004 #1 Skrevet 19. desember 2004 Vet jeg har spurt før, og rota bort.. men vær så snill og hjelp meg en eller annen? Gubben er vandt med pinne kjøtt, så vi har begge deler, men jeg har ingen god oppskrift på kålrotsappe. Fikk en av søstra hans i fjor og den var veldig æsj...
Gjest Gjesta Skrevet 19. desember 2004 #2 Skrevet 19. desember 2004 Vi bruker å koke rabbe og 1 gulerot. (Aner dessverre ikke hvor mye rabbe, vil tippe på 1 stor) Når det er kokt moser vi det sammen med stavmixer, heller i litt fløte (0,5-1dl), og så pepprer og salter vi den til vi er fornøyde med smaken.
Octavia Skrevet 19. desember 2004 #3 Skrevet 19. desember 2004 Kokt kålrabi og 1-2 poteter. Moses med håndkraft, ikke for glatt. En smørklatt og kraft fra pinnekjøtt. Salt og pepper. Absolutt ikke fløte!
Gjest Leola Skrevet 19. desember 2004 #4 Skrevet 19. desember 2004 Jeg bruker følgende oppskrift: 1 stor og 1 liten kålrabi skjæres i biter og kokes møre. Hell av vannet og sett gryten tilbake på platen. Mos kålrabien og tilsett ett par ss. smør men du moser til smøret er smeltet. Tilsett 1 ss. hvetemel og kok opp - spe med bittelitt melk eller fløte og la det småkoke ca. 10 min. Smak til med salt og pepper :-) Da får du en mild og god kålrabistappe som passer veldig godt til pinnekjøtt. Jeg bruker den oppskriften hver gang jeg lager kålrabistappe.
Saeria Skrevet 19. desember 2004 #5 Skrevet 19. desember 2004 Kokt kålrabi og 1-2 poteter. Moses med håndkraft, ikke for glatt. En smørklatt og kraft fra pinnekjøtt. Salt og pepper. Absolutt ikke fløte! Signerer denne, jeg. Denne stappen er kjempegod. :D
Arwen Skrevet 19. desember 2004 #6 Skrevet 19. desember 2004 Bruker bare kålrot og gulerøtter jeg, liker ikke når den blir så mild.
rutti Skrevet 19. desember 2004 #7 Skrevet 19. desember 2004 mamme bruker et par poteter i sin stappe , den er kjempe god-Å så lager hun hvit saus og har i. Knallgod
Gjest tulle Skrevet 19. desember 2004 #8 Skrevet 19. desember 2004 jeg for min del sverger til toro sin!!!
Saeria Skrevet 19. desember 2004 #10 Skrevet 19. desember 2004 Toro sin er ikke så verst den, og absolutt ikke bare for den som forventer å få alt servert på et fat.
Titti Skrevet 20. desember 2004 #11 Skrevet 20. desember 2004 TIPS: Når man har kokt opp kålrabi, hell ut vannet og kok opp på nytt med nytt vann! Dette fordi veldig mange blir plaget av halsbrann/oppstøt av kålrabi. Ved å skifte vann blir noe av den syra borte, men smaken akkurat like god!!
Kråkemor Skrevet 20. desember 2004 #12 Skrevet 20. desember 2004 Denne er bare best; blir alltid kjempeskuffa når jeg får kålrotstappe ute - den smaker aldri "godt nok". Dette er mormors oppskrift, inneholder mye godt, men så blir smaken deretter også: Mormors Kålrabistappe: Skjær ønsket mengde kålrot i terninger - da kokes de mye raskere. Hell av vannet og tilsett " en god kladeis" smør. Mos kålroten med en stauker. Tilsett melk til du får ønsket konsistens. Krydre med salt om sort pepper. Rør inn en dæsj rømme til slutt. Garantert kjempegodt!
Gjest Espera Skrevet 20. desember 2004 #13 Skrevet 20. desember 2004 1 stor kålrot 1-2 poteter - skrelles, skjæres i biter, kokes møre. Stappes så for håndkraft sammen med en god klump smør (1-2 ss). Fløte røres i til ønsket konsistens, salt og pepper etter smak. Vi bruker stappen til pinnekjøtt og vil ha den mild, nettopp pga at pinnekjøttet er såpass salt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå