AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 En av de viktigste tingene når en kommer ut i arbeidslivet og tjener egne penger er skatt, likevel lærer vi ingenting om det på skolen, så da er jeg nødt til å spørre her. Har prøvd å lete og lese på Google, men jeg syns det er vanskelig å forstå. Jeg lurer på hvor mye skatt en må gi av lønna, evt. hvordan man regner det ut? (Vet jo at det kommer an på lønna hvor mye en må gi). Si for eksempel at en tjener 350 000kr, 400 000kr eller 450 000kr i året. Hvor mye skatt må man betale da? Anonymkode: febae...07d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 https://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/ Anonymkode: 7e891...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 Hvor mye du skatter kommer an på hvor mye gjeld du har, om du har andre fradrag på skatten din. Umulig å si hvor mye skatt du skal betale på en bestemt sum uten å vite alle fradragene. Har du gjeld så får du 28% fradrag på gjeldsrentene dine http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Lan-formue-og-aksjer/Fradrag-for-gjeldsrenter-rentefradrag/ Men mener som tommelfinger-regel at at man kan bruke 32% skatt i beregninger for å få ca skattebeløp Anonymkode: 5644c...8bc
applestories Skrevet 8. april 2017 #4 Skrevet 8. april 2017 Kalkulatoren hos Skatteetaten stemmer veldig godt. Du høres ung ut, så jeg regner med du ikke har så mange fradrag, men kun inntekt, litt sparepenger, kanskje litt gjeld. Da bare legger du inn tallene og ser hva som dukker opp. Husk at jo høyere inntekt, jo høyere skatteprosent.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 7 minutter siden, applestories skrev: Kalkulatoren hos Skatteetaten stemmer veldig godt. Du høres ung ut, så jeg regner med du ikke har så mange fradrag, men kun inntekt, litt sparepenger, kanskje litt gjeld. Da bare legger du inn tallene og ser hva som dukker opp. Husk at jo høyere inntekt, jo høyere skatteprosent. Jeg er 17, så derfor jeg spør! Jeg har ikke særlig til sparepenger, men forventer å få omtrent 250 000kr i gjeld fra lånekassen etter å ha studert Bachelor. Takk for svar alle sammen! Anonymkode: febae...07d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye du skatter kommer an på hvor mye gjeld du har, om du har andre fradrag på skatten din. Umulig å si hvor mye skatt du skal betale på en bestemt sum uten å vite alle fradragene. Har du gjeld så får du 28% fradrag på gjeldsrentene dine http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Lan-formue-og-aksjer/Fradrag-for-gjeldsrenter-rentefradrag/ Men mener som tommelfinger-regel at at man kan bruke 32% skatt i beregninger for å få ca skattebeløp Anonymkode: 5644c...8bc Fradraget er på 24% Anonymkode: 09614...672
applestories Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 17, så derfor jeg spør! Jeg har ikke særlig til sparepenger, men forventer å få omtrent 250 000kr i gjeld fra lånekassen etter å ha studert Bachelor. Takk for svar alle sammen! Anonymkode: febae...07d Det med alder var ingen kritikk - veldig positivt at du tenker på skatt og slikt allerede nå! Men siden du er ung og ikke har formue, aksjer, bankinnskudd, reisefradrag, eiendom og alt det er, så gjør det det mye enklere å beregne skatten. Jeg bruker selv kalkulatoren til Skatteetaten, den har vært nede i over et år men nå er den oppe og fungerer fint. Jeg bruker den både på meg selv og andre jeg hjelper med økonomien, både på jobb og privat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå