AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 Sønnen min klager at han ikke får være med venner den helgen han er hos faren. Han er veldig sosial og liker å være med venner. Av og til inviterer de han på pizza, spillekveld eller kino og han blir veldig lei seg pga han ikke får lov. Han er 12 år. Er det vanlig? Anonymkode: 9fecd...b65
Gjest GoldenLioness Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 Det er jo på en måte forståelig når han kun ser sønnen sin annenhver helg, men samtidig så må en også se det fra sønnen sin side. Det er naturlig at han vil bruke helgene med vennene sine og ikke bare være sammen med far. Det vil komme en periode nå der sønnen vil løsrive seg mer og mer fra dere begge og det er helt naturlig. Å nekte han blir dumt da han nå er gammel nok til å være med å bestemme selv hvor han vil være så far kan risikere at sønnen vil slutte å dra til faren. Dette forekommer ofte og det er verre for å far om sønnen nekter å dra til far i det hele tat fordi far nekter å han å henge med vennene sine.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 Må han være hos faren annenhver helg da? Hør med gutten hva han selv ønsker. Samvær er til for barna, og ikke for foreldrenes skyld. Blir bare så irritert på slike fedre altså.... Anonymkode: 3c961...c00 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #4 Skrevet 8. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må han være hos faren annenhver helg da? Hør med gutten hva han selv ønsker. Samvær er til for barna, og ikke for foreldrenes skyld. Blir bare så irritert på slike fedre altså.... Anonymkode: 3c961...c00 "Slike fedre"? Du mener fedre som har et ønske om å tilbringe tid med barna sine? Skjønner at det er kjipt for gutten, og han burde få gjøre andre ting i helgene enn å sitte hjemme hos faren selv om det er der han bor de dagene, men jeg synes man også kan ha forståelse for at dette også er vanskelig for far. Anonymkode: 0a4fb...c1f 4
Ulrikke Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 Bor far så langt unna at han ikke kan være med på sånt selv om han er der?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 Han er i en alder hvor samvær bør endres. Får må høre på sønnen sin. Venner blir veldig viktig i tenårene. Her sluttet den ene tenåringen med fast samvær annenhver helg. Far forbanne på meg fordi jeg hørte på tenåringen. Far så ikke at jeg hver helg måtte stå standby for å følge opp tenåringen, hente når nødvendig. Et glass vin eller noe sosialt på kvelden i helgene utgikk. Samværet ble når tenåringen ønsket. Noen timer, en overnatting og ytterst sjelden en helg. De mistet aldri kontakten. Jeg mener at far må tilrettelegge sånn at sønn får truffet venner og ha hans venner på overnatting. Se og skjønne at sønnen er på vei inn i en annen fase i livet. Anonymkode: 4f2fc...c57 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 Ja det er vanlig. Anonymkode: 1dbd0...9ba
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Slike fedre"? Du mener fedre som har et ønske om å tilbringe tid med barna sine? Skjønner at det er kjipt for gutten, og han burde få gjøre andre ting i helgene enn å sitte hjemme hos faren selv om det er der han bor de dagene, men jeg synes man også kan ha forståelse for at dette også er vanskelig for far. Anonymkode: 0a4fb...c1f Mener jo selvsagt slike fedre som ikke lar barna treffe vennene sine, og ja det er mange "slike fedre" Anonymkode: 3c961...c00
Zienna Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mener jo selvsagt slike fedre som ikke lar barna treffe vennene sine, og ja det er mange "slike fedre" Anonymkode: 3c961...c00 Det finnes da virkelig mange mødre som er livredde for at barnet deres skal foretrekke samvær med far framfor dem selv. Mitt barnebarn trives hos begge foreldrene (de har 50/50). Nå er hun blitt tenåring, og det viktigste er ikke lenger mor og far, men samvær med venner. Hun vil være der det er mest praktisk å være sammen med vennene. Det er hos far. Skulle da far lagt press på mor for at datteren skulle bo hos ham fast? Frata moren samvær? Nei, det er utenkelig. I stedet avtales det, hentes og bringes. Foreldrene samarbeider godt, og det vet jeg at hun setter stor pris på. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #10 Skrevet 10. april 2017 Jeg vil si det er veldig vanlig. Som noen nevner over her så er vennskap veldig viktig i tenårene og det er som regel det man vil prioritere. Jeg hadde samme ordning med min far, men han hadde aldri noe problemer med at vi ville være med på andre ting de helgene. Han sa uansett aldri nei så lenge vi fikk ordnet med overnatting eller om jeg bare dro frem/tilbake i løpet av dagen. Nå bodde pappa ca 40 minutter med buss og tog fra der mine venner bodde. Kan skjønne at sønnen din heller vil være med sine venner. Det er kjedelig å gå glipp av ting og bare høre at venner snakker om det som skjedde i helgen på skolen etterpå. Selv om det selvfølgelig er viktig at han har kvalitetstid med far i ny og ned også. Anonymkode: 5ef3f...b0e 1
Sunnfjording Skrevet 10. april 2017 #11 Skrevet 10. april 2017 På 8.4.2017 den 20.29, AnonymBruker skrev: Må han være hos faren annenhver helg da? Hør med gutten hva han selv ønsker. Samvær er til for barna, og ikke for foreldrenes skyld. Blir bare så irritert på slike fedre altså.... Anonymkode: 3c961...c00 Bør printes ut, rammes inn, og henges opp på alle familievernkontor i landet. Lol. 1
Zienna Skrevet 10. april 2017 #12 Skrevet 10. april 2017 2 minutter siden, Sunnfjording skrev: Bør printes ut, rammes inn, og henges opp på alle familievernkontor i landet. Lol. Så da mener du at en 14-åring skal pålegges det ansvar å velge mellom mor og far? Ser du ikke konsekvensen? Jeg tror det er godt for barn at det er de voksne som beslutter. Barn skal høres på, men beslutningen er de voksnes. Barn skal slippe den belastningen det er å måtte velge mellom mor og far.
Sunnfjording Skrevet 10. april 2017 #13 Skrevet 10. april 2017 Jeg mener åpenbart at barn selvsagt har best av å beholde tilknytningen til begge foreldre også gjennom puberteten. Innser at det er et kontroversielt standpunkt. 2
Zienna Skrevet 10. april 2017 #14 Skrevet 10. april 2017 1 minutt siden, Sunnfjording skrev: Jeg mener åpenbart at barn selvsagt har best av å beholde tilknytningen til begge foreldre også gjennom puberteten. Innser at det er et kontroversielt standpunkt. Enig! På lengre sikt er det det beste.
Rotemor Skrevet 10. april 2017 #15 Skrevet 10. april 2017 Man er nødt til å endre samvær når barna vokser til og endrer seg. Man får bytte litt på helger, besøke de ekstra i uken eller lignende. Det er ikke vanlig å gå glipp av alt sosialliv annenhver helg - det er jeg helt uenig i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå