AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 ok så jeg skal på jentetur til London 25. - 30. juli. Alt er betalt (hotell, flybilletter) og jeg gleder meg kjempemye. Men nå er det sånn at jeg har fått sommerjobb på tusenfryd (ja vet at det ikke akkurat er drømmejobben, men jaja.) Under jobbsøkningen spurte de om når jeg ville ha fri, og siden et sto de ville prioritere søkere som ikke ønsket fri i slutten av juli (da det er mest folk der) skrev jeg ikke noe om londonturen, tenkte bare det ville ordne seg. Nå har jeg signert kontrakt og alt mulig, og fått beskjed om at jeg ikke kan ta fri i slutten av juli... Men alt er jo betalt og sånn :\ Så hva gjør jeg? Hvis jeg ikke er syk noen andre dager, kan jeg bare si at jeg er syk de 5 dagene? Altså hva vil konsekvensene av å gjøre det være? Takk or svar! Anonymkode: 21350...242
LiljaMarie Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 Fy! Ta ansvar og dra på jobb! Ikke deres problem at du lyger. Håper dette er tull. 40
The Kitten Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 Håper i så fall arbeidsgiver bestrider egenmeldingen. 19
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #4 Skrevet 8. april 2017 Håper de bestrider "sykemeldingen" din. Anonymkode: 25483...b6e 11
Cata Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 Selvsagt "kan du ikke bare si at du er syk" de dagene bare fordi du ikke har vært syk ellers. Hva konsekvensene vil være avhenger av arbeidsplassen, men sjansen for at du blir sagt opp er vel rimelig stor (kommer nok an på hvor desperate de er etter folk akkurat da). Og du får garantert ikke jobb der senere. 13
Pinkee Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 For det første, for å være vekk i 5 dager trenger du sykmelding, egenmelding er 3 dager. Konsekvensen blir at du får en meget dårlig attest/referanse. Så du bør være rimelig sikker på at du ikke har behov for slikt derfra. Sist, men ikke minst, du har skrevet kontrakt, da holder du den. Så, nei, ingen Londontur på deg. 10
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 5 dager er for lenge å ta ut egenmelding, så da må du i så fall ha sykemelding fra lege. Du finner (forhåpentligvis...) ingen leger som vil sykemelde deg på dette grunnlaget, og hvis du finner en kan arbeidsgiver bestride denne da han/hun vet om planene dine. Hvis du likevel drar og er borte fra jobb uten sykemelding vil det regnes som ugyldig fravær, som er grunnlag for oppsigelse. Da får du sannsynligvis ikke med deg en særlig god attest heller. Forhåpentligvis har du lært at du ikke bare kan regne med at ting ordner seg. Arbeidsgiver har jo ansatt deg fordi du kunne jobbe i denne perioden. Anonymkode: b077a...ed4 12
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 Skam deg! De kan bestride sykemeldingen din. Du kan også få problemer hvis de finner ut av hva du faktisk har gjort de dagene du liksom var syk. Du vil ikke få jobb der senere, de skjønner jo hvorfor du er "syk" når de garantert har oversikt over hvem som ønsker seg fri da og da. Anonymkode: 31a4a...ab3 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 Be om å bytte vakter med noen. Du kan ikke ha egenmelding og må sykemeldes dersom du skulle bli syk. Ferietur er ikke sykdom. Anonymkode: 0e21f...96a 6
The Kitten Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, Cata skrev: Selvsagt "kan du ikke bare si at du er syk" de dagene bare fordi du ikke har vært syk ellers. Hva konsekvensene vil være avhenger av arbeidsplassen, men sjansen for at du blir sagt opp er vel rimelig stor (kommer nok an på hvor desperate de er etter folk akkurat da). Og du får garantert ikke jobb der senere. Ei heller en god referanse / attest. 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #11 Skrevet 8. april 2017 Hva er det du skal jobbe med der da, og hvor vanskelig er det for deg å bytte akkurat de vaktene? Anonymkode: 25483...b6e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #12 Skrevet 8. april 2017 Man har vel ikke lov til å dra til utlandet på ferietur når man er sykemeldt (ettersom egenmelding ikke strekker)? Det er også meget suspekt å være borte fra jobben visstnok på grunn av sykdom i den perioden du har bedt om fri. For å ikke snakke om sleipt som sier at du kan jobbe i en periode med visshet om at du skal være borte. Enten får du være ærlig i starten, eller så bør du få deg litt arbeidsmoral. Anonymkode: df17c...543 17
Spiteful Skrevet 8. april 2017 #13 Skrevet 8. april 2017 Herregud så råttent gjort av deg. Håper arbeidsgiver avslører deg hvis du lyver om at du er syk iogså reiser. Ta ansvar for avgjørelsene du tar, og lær av konsekvensene. Du aner ikke hvor heldig du er som har fått jobb, og på Tusenfryd, må jo være en utrolig gøy sommerjobb! 8
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #15 Skrevet 8. april 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: ok så jeg skal på jentetur til London 25. - 30. juli. Alt er betalt (hotell, flybilletter) og jeg gleder meg kjempemye. Men nå er det sånn at jeg har fått sommerjobb på tusenfryd (ja vet at det ikke akkurat er drømmejobben, men jaja.) Under jobbsøkningen spurte de om når jeg ville ha fri, og siden et sto de ville prioritere søkere som ikke ønsket fri i slutten av juli (da det er mest folk der) skrev jeg ikke noe om londonturen, tenkte bare det ville ordne seg. Nå har jeg signert kontrakt og alt mulig, og fått beskjed om at jeg ikke kan ta fri i slutten av juli... Men alt er jo betalt og sånn :\ Så hva gjør jeg? Hvis jeg ikke er syk noen andre dager, kan jeg bare si at jeg er syk de 5 dagene? Altså hva vil konsekvensene av å gjøre det være? Takk or svar! Anonymkode: 21350...242 Du kan risikere at en av sjefene leser dette! Anonymkode: 4f163...31d 15
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #16 Skrevet 8. april 2017 Hva faen skjedde med arbeidsmoral og ikke minst respekt for kollegene dine? Ta ansvar og forstå at verden kretser ikke rundt deg. Anonymkode: 66869...500 13
QQbaby Skrevet 8. april 2017 #17 Skrevet 8. april 2017 (endret) Skulle kanskje tenkt på det når du skrev søknaden. De ga deg muligheten om si når du trengte fri, du skrev at du ikke trengte fri. Er det ikke litt sent å kreve fri etter du da har skrevet kontrakt? Men du kan sikkert be om sparken hvis du MÅ ha fri. Endret 8. april 2017 av QQbaby 3
Ginny Skrevet 8. april 2017 #18 Skrevet 8. april 2017 Dette må du fikse på forhånd, ellers kan du ikke ta jobben. Be noe andre som jobber om å bytte vakter med deg, slik at du får fri akkurat da. Og så lærer du til neste gang at du sier fra at du har bestilt tur da og da. Hvis du er redd for at det vil gjøre deg mindre attraktiv, så gjør du deg selv mer attraktiv på et annet område. Og ja, sånn er det å bli voksen 😛 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #19 Skrevet 8. april 2017 Når du er i den situasjonen at du må søke sommerjobb hvert år, så kan du simpelthen ikke bestille ferie før du har fått jobb. I tillegg er jo juli den travleste måneden, så jeg skjønner ikke helt hva du har tenkt her? Veldig lite klokt. Anonymkode: a5810...8a4 17
applestories Skrevet 8. april 2017 #20 Skrevet 8. april 2017 (endret) Har vært i andre enden av denne saken, og endt opp med avbrutte ferier både som barn og voksen fordi ferievikarer plutselig skulle ha ferie midt i perioden vedkommende var innleid for. Jeg kan love deg at den som enventuelt må avbryte ferien sin for å komme tilbake for å vikariere for sin egen vikar kommer til å hate deg litt i uoverskuelig fremtid. Nå er det kanskje lettere å finne noen til å ta tilfeldige vakter på Tusenfryd, men uansett - sånt gjør man bare ikke. Spesielt ikke midt i fellesferien når du vet at du sannsynligvis fikk jobben fremfor de som var ærlige, mens du med god samvittighet lyver i søknaden. Skjønner at det er kjipt å ha bestilt tur og håper du får byttet vakter. Men du høres ikke ut som du er i desperat nød for de pengene, som mange gjerne er om sommeren, så be gjerne arbeidsgiver om kontaktinfo til andre som skal arbeide, og prøv nå å få gitt fra et vaktene. Endret 8. april 2017 av applestories 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå