Gå til innhold

Kontroll av hygiene i barnehager.

Anbefalte innlegg

Gjest Far til 2
Skrevet

I en barnehage i nærheten opplever nå foreldrene at mer eller mindre alle (i det minste flertallet) av barna er syke. Dette sprer seg vidre til resten av familiene som blir mer eller mindre totalt utslått nå i førjulsrushet.

Når barnehagen består av avdelinger med nesten 80 barn sier det seg selv at det blir mange som blir berørt om vi tar med familiene til disse barna.

Også de ansatte i barnehagen får nå gjennomgå denne sykdommen.

Når smittsomme sykdommer oppstår i barnehagemiljø er det liten tvil om at også andre barn (og voksne) blir svært utsatt.

Jeg er inneforstått med at det er vanskelig (nesten umulig) å forhindre at sykdom sprer seg i slike tilfeller. Men jeg setter spørsmålstegn ved hygiene kravene når slike ting oppstår og om det er rom for vesentlige forbedringer.

Kø, og enkelttilfeller med høy aktivitet på toalettene, skaper begrenset mulighet til å følge opp 100% av hygiene behovet. Drikkeglass, kansje hengt opp på toalettet er noe annet. Aktive, men syke ?, barn som skal delta i å dele ut maten er også en mulig problemstilling. Slik kan en sikkert ramse opp massevis av punkter som kan skape smitteproblemer.

Det finnes i dag en akseptabel kontroll av hygiene i matvareforretninger og innen restaurantbransjen.

Barnehagene går ikke inn under noen av disse tiltross for at det både oppbevares mat og tilberedes mat på disse institusjonene.

Jeg har derfor forsøkt å finne ut hvem som er ansvarlig, og sitter med inntrykk av at kommunene overtok ansvaret for hygienen i barnehagene fra ifjor. Men jeg kan ikke se at kommuner flest har noe apparat eller kompetanse til å følge opp slike krav.

Resultatet blir store samfunnsutgifter fordi så mange barn og foreldre/ansatte med familie blir berørt av samme sykdomsbilde.

Er det noen av dere som jobber i barnehage, eller som sitter med informasjon om hvem som er ansvarlig for evt kontroll, som kan informere meg om dette ?

Far til 2

Videoannonse
Annonse
Gjest gotthard
Skrevet

det går en epedemi nå.

du kan vaske så mye du vill uten at det hjelper har jeg forstått.

men.de siste årene er det ibbført noen små ting som skal forhindre smitte osv, før hadde barna hondkler nå tørker de seg med papir.

leker blir regelmesig vasket.

komunen skal foreta innspeksjoner men gjevne mellomrom (blir vel sjelden praktisert trur jeg).

du må huske at du har barn i en barnehage , da blir de syke samme hvor mye du prøver og gardere deg.

luftbåren smitte kan du ikke vaske bort og barn tar på hverandre , de tar i de samme lekene og noen suger på de samme lekene, ikke holder de seg for munnen heller når de hoster.

så det er bare og beklage men fakta er at barn blir syke selv om det er jul og ingen kan holdes ansvarlig for det.

om du mistenker urenslige forhold i din barnehage foreslår jeg at du ringer komunen og forhører deg lit.

lykke til og god jul

Gjest Far til 2
Skrevet

Jeg er inneforstått med at de ansatte i barnehagene gjør sitt ytterste for å hindre smitte. Det vil de jo ha glede av selv også.

Det settes stadig større krav til yrkesgrupper som arbeider innefor feltet. Men det er vanvittig om vi også skulle kreve at de hadde inngående kompetanse på hygiene. Derfor tror jeg det trengs et tverrfaglig samarbeid.

Jeg har også forståelse for at barn i barnehage er mer utsatt enn andre og at det er vanskelig å legge til rette for samme grad av smittebegrensninger som det er i andre miljøer.

Derimot setter jeg en del spørsmålstegn ved kommunenes kompetanse, og ikke minst vilje/økonomi til å følge opp hygienekravene/kontrollene. Å legge til rette for mindre smitterisiko er sansynligvis langt mer krevende enn det kommunene hadde tenkt. Og med den begrensede økonomien en del kommuner sliter med vil jeg tro at hygiene blir et nedprioritert område.

Hvor mye kursing får de barnehageansatte ? Hvem kurser dem ? Hvilke økonomiske resurser råder de over ? Hvilken etat innefor kommunene er det som er ansvarlig for dette området ? Hvilke spesifikke tiltak gjøres (ref ditt innlegg) ? Hvor kan jeg lese mer om hvilke tiltak kommunene er pålagt å gjennomføre ? etc, etc.

Far til 2

Gjest gotthard
Skrevet

alt jeg vet ang komunen er at det var noen fra komunen og målte kjøleskap og fryser,så etter støv og div får ca 2 år siden.

vi har ikke noe mer innføring i hygiene enn andre har, rein folke viten er det vi arbeider ut i fra.

vet egentlig ikke om det ville julpet med kursing heller , vet ikke de fleste voksne hvordan man holder seg selv og andre reine da?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er sykdom som herjer i hele Norge for tiden. Folk er slått ut og mange a oss kan forvente å bli slått ut i julen av mageonde. Så går det en forkølelse som også slår ut folk.

Antagelig har ikke smitten oppstått i bh, men dradd inn derfra fra en annen plass.

De fleste bh har et normalt renhold. Det er ikke til å unngå at smitten sprer seg fort i en bh med så mye folk samlet. smitten skjer igjennom luften.

Det sker på skoler,butikker og alle andre plasser hvor det ferdes folk.

Skrevet

Det hjelper ikke å vaske lokaler, hender og leker når det er barn eller voksne som er syke.

Hva som må gjøres?

Syke barn må holdes hjemme, i stedet for å sendes i barnehagen. Ansatte må bli hjemme i stedet for å troppe opp syke på jobb.

Men de fleste får jo et bedre immunforsvar etter å ha gått i barnehage en stund (dette gjelder også ansatte). De fleste barn er vel konstant syke det første halvåret de går i barnehage.

Jeg tror at det er tilfredstillenge hygiene i norske barnehager. Og det blir tatt stikkprøver, på samme måte som på serveringssteder. Hvis de har noe å sette fingeren på, så blir barnehagen pålagt å utbedre.

Gjest gotthard
Skrevet

men det er ikke alle som holder syke barn hjemme , barna får en stikkpille så de er feberfrie ved annkomst også får vi restene.

unger som har hostet hele natten sendes i bhg,oppkast i går kveld og ungene sendes til barnehagen...vi oppdager som regel syke barn for seint , da har foreldrene dratt på jobb..og når vi oppdager det så bruker de utrolig lang tid på og hente noen ganger.

sykt personal er ofte et problem , forige uke måtte vi stenge kl 3 hver dag , vi var 3-4 stk til og passe på 30 unger fra 1-6 år.

det er og tøye loven veldig langt,langt i fra forsvarlig bemmaning.

alt dette for att foreldrene skulle kunne dra på jobb og barna skulle kunne ha det fint hos oss..men hva skjer da...jo foreldrene klager jaggu da også..vi bryter loven og driver på grensen til forsvarlig og foreldrene er fremdeles ikke fornøyd.(dette var svar til thea ang syke barn/voksne)

men,,vi har vask hver dag etter stenge tid,,vasker leker regelmessig,,vi maser hele dagen om finger vask osv.

samme hvordan du forbereder deg så er det smitte i store folkemengder, epedemier kommer samme hva og det kan hverken du , komunen eller jeg gjøre noe med.

Skrevet

Jeg vet så altfor godt om de tingene du nevner skidrow. Dette er en av grunnene til at jeg sluttet å jobbe i barnehage.

Barn med lungebetennelse ble sendt i barnehagen med løfte om at h*n var heeelt frisk. For foreldrene måtte jo på jobb.

Selv om vi ansatte var halvsyke, så gikk vi på jobb. Hvis ikke måtte barnehagen stenge avdelinger. Vikarer var det nesten umulig å få tak i. Og om vi hadde vikarer på listen, så var det ikke økonomi til å betale dem.

Slik er hverdagen i en barnehage. Det er konstant ting som går. Øyekatarr, omgangssyke, influensa osv. Hvis foreldrene ikke holder de syke barna hjemme og de ansatte går på jobb halvsyke, så er man sjakk matt.

Gjest Far til 2
Skrevet
...

...

alt dette for att foreldrene skulle kunne dra på jobb og barna skulle kunne ha det fint hos oss..men hva skjer da...jo foreldrene klager jaggu da også..vi bryter loven og driver på grensen til forsvarlig og foreldrene er fremdeles ikke fornøyd.(dette var svar til thea ang syke barn/voksne)

men,,vi har vask hver dag etter stenge tid,,vasker leker regelmessig,,vi maser hele dagen om finger vask osv.

samme hvordan du forbereder deg så er det smitte i store folkemengder, epedemier kommer samme hva og det kan hverken du , komunen eller jeg gjøre noe med.

Kansje problemene ikke ligger i hygiene slik jeg først antok, men hos foreldrene som ikke ser hvilke problemer deres manglende forståelse for problemet medfører.

Uansett er det kommunen som til syvende og sist er ansvarlig for smitten som skjer i barnehagene. Kansje et oppfølgingsbrev til foreldrene med beskrivels hva som har skjedd mht smitte de siste 3 mnd i div komunale barnehager kunne forbedret foreldrenes fokus på problemstillingen. Og at foreldrene selv må ta sin del av ansvaret for at ikke avdelinger må stenge.

Bare noen tanker rundt problemstillingen.

Far til 2

Gjest gotthard
Skrevet

vi fikk brev fra komunelegen her , vi kopierte det til foreldrene, der sto det att det er viktig att barn/voksne som får omgangssyken nå er hime 48 timer etter siste gang de kastet opp.....det blei fulgt av noen men langt i fra alle.

så foreldrene er innformert men det virker som om enkelte synes deres jobb er viktigere enn barnas velvær og andre barn sin helse...(gjelder heldigvis ikke alle foreldre)

Skrevet

Jeg tror ikke at noen har "skyld" i dette.

Problemet ligger i at ordningene ikke er bra nok. Barnehagene får ikke nok støtte og det er vanskelig for foreldrene å ta seg fri fra jobb pga barnas sykdom.

Det er jo ikke bare barn som blir smittet. På arbeidsplasser blir man utsatt for de samme sykdommene og på kjøpesenteret, i vennegjengen osv.

Det er helt normalt at smitten kommer til barnehagen også.

Hadde det vært mer penger i barnehagene, så kunne de ansatte blitt hjemme når de ikke følte seg bra og vikarer kunne settes inn.

Og om det hadde vært enklere for foreldre å bli hjemme med syke barn, så hadde det kanskje hjulpet en god del.

Men jeg har sett mange eksempler på at foreldre leverer barna i barnehagen med feber eller øyekatarr. De har ventet en evighet med å hente etter en telefon med melding om oppkast. Og dagene etter er det flere barn som blir levert med de samme symptomene.

Barn kan vaske seg konstant uten at det hjelper. Når den hoster, så står det som regel et annet barn i nærheten. De putter fingrene sine i munnen på hverandre, spiser andres brædskorper osv. Alt dette helt normalt. Slik er det bare.

Men jeg tror ikke at skylden kan legges på barnehagene eller hygienen.

Gjest GamlemorTex
Skrevet

Dersom foreldrene hadde tatt barnas symptomer på sykdom alvorlig, holdt dem hjemme til de i det minste var feberfrie, hørt på personalet når de sier "Jonas har faktisk ikke hatt det så bra i dag, vi lurer på om han brygger på noe" og ikke minst kom og hentet ungene med en gang de ble ringt etter......

Da skal jeg si deg at sykeutbruddene hadde blitt færre både blandt barn og voksne :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi sendte hjem et barn med oppkast på fredag. Da mor kom sa hun " ja jeg ventet på det, h*n kastet opp to ganger i natt også...." :o

Det er ikke rart at barna blir syke i barnehagen :evil:

Gjest StoreSky
Skrevet
Vi sendte hjem et barn med oppkast på fredag. Da mor kom sa hun " ja jeg ventet på det, h*n kastet opp to ganger i natt også...." :o

Det er ikke rart at barna blir syke i barnehagen :evil:

...eller: "han hadde feber og øreverk, men tenkte det går sikkert bra.", eller "han hadde feber, men barnet vil så gjerne i barnehagen vet du!" :roll:

Skrevet

Og når man har sendt barna hjem på mandag og det samme skjer tirsdag; "han virket i fin form da vi kom hjem.."

Det er klart at er barn som brygger på noe blir litt mer pigg når de kommer hjem. Det er slitsomt for både barn og voksne å være i barnehagen. Det skjer noe hele tiden.

Gjest GamlemorTex
Skrevet

Det verste er egentlig helsesøstre og leger rundtomkring, som sier "joda, h*n kan fint gå i barnehagen, det skjer jo ikke så mye der og jeg skjønner at du må på jobb" og "så lenge h*n ikke har feber så kan h*n fint gå i barnehagen, de ringer deg jo sikkert hvis det er noe......" :evil:

Av og til.......................

Skrevet

Hei!

Jeg er enig med flere her om at foreldrene må bli flinkere til å holde barna sine hjemme til de er blitt helt friske! Ang. personalet sine hygiene-kunnskaper, kan jeg bekrefte at jeg har fått opplæring i hygiene (har barne- og ungd.arb.utd.). Men samtidig ser jeg at personalet av og til sliter med å rekke over støvtørking, klesvask, sengetøyvask, vask av leker osv. osv. i tillegg til den daglige omsorgen av barna. For dette er faktisk slikt som må gjøres mens barna er i barnehagen! Når det gjelder matlaging må man kunne stole på at de som holder på med dette faktisk har en normal hygiene, og da kan jeg ikke skjønne at det skal være så smittefarlig... Vi lager jo mat hjemme, og dessuten har de vel oppvaskmaskiner med temp. på over 60 grader, som er det som må til for å ta knekken på bakterier.

Men det er klart at det å ha syke barn som igjen smitter søsken og foreldre, kan ta på i en ellers stresset hverdag! Jeg bruker å stille meg spørsmålet om jeg hadde likt at mitt barn lekte med barn som var så syke som mitt er, når jeg er i tvil om jeg skal holde det hjemme... Snu situasjonen på hodet, liksom... Passer det for meg med syke barn akkurat nå??? (Ikke det at det bruker å passe noen gang men.. :ler: )

Men er du i tvil om barnehagen holder mål, så kontakt kommunen. Det er i så fall de som må ordne opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...