Gjest Den Lille Heksa Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 Sitter og leser Ambjørnsens Ut av Ilden, der han skriver om en kvinnedominert bokbransje, og kommer på at på bibliotekene er det jo mest kvinnelige bibliotekarer også (noen flere menn blant fullmektigene på bibliotekene), tar og googler det og finner ut at kvinner leser mest bøker. Hvorfor er det slik?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 Fordi menn er idioter Anonymkode: e7340...f5b 2
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi menn er idioter Anonymkode: e7340...f5b Saklig
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #4 Skrevet 8. april 2017 Man leser hele tiden her inne at skolen er tilpasset jenter fordi gutter er mer rastløse og trenger sterkere rammer. Kan ha noe med det å gjøre. Om de ikke blir "tvunget" gidder de ikke gjøre det. Klart det er unntak så det er sagt. Anonymkode: cde8f...3ef
SesameStreet Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 (endret) De som jeg har kjent opp igjennom så er det menn som har lest flest bøker og de leser hovedsakelig saksprosa. Jeg måtte google nå for å titte og har bladd meg gjennom noen artikler nå. Det dras opp blant annet miljø og arv som faktorer for at kvinner leser mest, men også at lesing er noe som blir sett på som en hobby for nerder blant yngre. Nå er vell mer av kiosklitteraturen tilpasset for kvinner Endret 8. april 2017 av SesameStreet
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 Andre interesser? Mens kvinner leser bøker så leser menn gjerne artikler. Det er også selvsagt mange unntak. Anonymkode: c47e9...e92
JackIost Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi menn er idioter Anonymkode: e7340...f5b Det er nok fordi kvinner har mest fritid Selv har jeg aldri tid til å lese bøker omtrent, men "leser" likevel bøker gjennom å lytte til lydbok når jeg trener, reiser til/fra jobb eller når jeg er på arbeidsreise med fly, hvilket er ganske ofte
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 Med mindre man gjør noe kontant fra det sekund man står opp til det sekund man legger seg så har man tid til og lese bøker. For min del er tidsklemma bare en unnskylding folk bruker. Det finnes ingen tidsklemma akkurat som det ikke finnes noe grunnlag og si at kvinner leser mer en menn.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 Det er nok fordi menn har liten evne til å leve seg inn i andre menneskers indre liv. I litteraturens verden må man jo forholde seg til noe utenfor en selv, og det er ikke noe menn har interesse og heller ikke særlig evne til for Anonymkode: 0a87f...02b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 Kvinner leser, menn skriver. Anonymkode: 57a09...3aa 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #11 Skrevet 8. april 2017 Det er gjerne ikke så kult og stas å være en sm leser når man er barn. Og det er gjerne i barndommen man blir formet. Jenter har da lettere for å ta opp og lese bøker. Kjenner et par menn som ikke rørte bøker som ungdom fordi det ikke var kult, men som nå leser krim på høykant. (Kjærestene deres var lesere, så det var der de fikk interessen fra) Gutter er litt mer å skal tøffe og hevde seg når de er unge. Spille sport, småslåss, spille voldelige spill Anonymkode: d0d6b...d55 1
GratefulOctopus Skrevet 8. april 2017 #12 Skrevet 8. april 2017 Godt spørsmål. Jeg har alltid lest veldig mye (hovedsaklig skjønnlitteratur), og jeg har omtrent aldri kunnet snakke med andre gutter om bøker, nettopp fordi de sjelden leser noe særlig (unntak finnes selvfølgelig), så skal jeg snakke om litteratur, snakker jeg med jenter/kvinner. Det sies jo at kvinner generelt har mer empati enn menn, så det har vel kanskje (hvis det stemmer) noe med det å gjøre? Evnen til å leve seg inn i andres liv og måte å tenke på osv er større hos kvinner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå