Gjest Lea Skrevet 18. desember 2004 #1 Skrevet 18. desember 2004 Jeg har både PC og mobiltelefon med Bluetooth. For øyeblikket har jeg bare lært meg å sende et bilde fra PC til mobil via Bluetooth. Hva annet kan jeg gjøre? Vil jo gjerne ha litt utbytte av denne greia da. Kan jeg f.eks koble meg til nettet via mobilen? Synkronisere kontakter i Outlook? Jeg har null peiling og vil gjerne ha noen tips. :-?
Cronos Skrevet 18. desember 2004 #2 Skrevet 18. desember 2004 Den eneste fornuftige bruken jeg har funnet med bluetooth og pc, er å sende filer til og fra telefonen. Det som er litt artig er at du nå kan hente ringelyder, bakgrunner, bilder (også til MMS) og muligens temaer rett fra nettet og laste de over via bluetooth. Gratis, altså. F.eks. hvis du har en telefon som bruker midi-lyder som ringelyder. Da kan du bare hente midi-filer som en gal over nettet, og legge dem over på telefonen bia bluetooth. Annet (moro) du kan gjøre er å sende tekstmeldinger, ved å skrive inn på data-tastaturet (litt lettere enn multitap). Og du kan også synkronisere kontakter i Outlook. Hvis du har en SE-telefon, vil jeg sterkt anbefale Float's Mobile Agent. Det beste programmet for kommunikasjon med mobilen (mye bedre enn programmet som følger med telefonen) http://fma.sourceforge.net
Gjest Hege Skrevet 19. desember 2004 #3 Skrevet 19. desember 2004 Jeg bruker lap-top og mobiltelefon for å koble til internett når den vanlige linja ligger nede. Har tre muligheter. Kabel mellom pc og mobil, Infrarødt, eller Bluetooth. Bluetooth er best, siden telefonen ikke trenger å være en nærheten av pc-en. Du kan ha den i lomma, i et annet rom, snakke i den. Bare den ikke er lenger borte enn ca. 10 meter. Enkelt å sette opp, men enkelte pc-er har visstnok trøbbel med Bluetooth. Det sies at det problemet er borte etter SP2 (XP). Bare en ting: det er dyrt å overføre data via GPRS. Greit nok for å lese og besvare e-post, men mye surfing og du får et sjokk når regninga kommer.
Gjest Lea Skrevet 19. desember 2004 #4 Skrevet 19. desember 2004 Jeg har nå prøvd i en evighet å få til denne tilkoblingen. Bluetooth fungerer perfekt mellom PC og telefon, men jeg får den ikke til å ringe opp. Jeg har sjekket at alt er lagt inn på riktig måte, fulgt veiledninger på både programvare og på telenors sider. Alt ser riktig ut... Noen som har satt opp en slik tilkobling med telefon (har 6230 med Telenor Mobil Privat+) og PC med integrert bluetooth og XP Home?
Gjest Hege Skrevet 19. desember 2004 #5 Skrevet 19. desember 2004 Har du gått inn på egenskaper for tilkoblingen din og sjekket at det er haket av for å ringe opp med Bluetooth Link? Eller hva det nå står. Til vanlig står det nemlig haket av for din vanlige oppringning. Sånn fungerer det i alle fall for meg som bruker modem. Jeg pleier å gå inn på nettverkstilkoblinger og sjekke dette før jeg ringer opp.
Gjest Hege Skrevet 19. desember 2004 #6 Skrevet 19. desember 2004 Du må også ha et mobilabb. som støtter dette. Tror ikke kontantkortabb. kan brukes, for eksempel. Så må du lage deg en internett-tilkobling via Nettverkstilkoblinger-Opprette ny tilkobling. Jeg bruker NetCom, så min tilkobling heter NetCom GPRS PC. Du trenger ikke passord og brukernavn, tror jeg, men du trenger et oppringningsnummer. Det får du av mobilnett-leverandøren din.
Gjest Lea Skrevet 19. desember 2004 #7 Skrevet 19. desember 2004 Ja, jeg har sjekket det aller meste. Har installert Nokia PC Suite med en sånn liten mobem-dings. Jeg har lagt til telefonen som modem og velger denne når jeg skal konfigurere tilkoblingen. Alt ser Ok ut, helt til jeg skal ringe opp / koble til. Fa åpner den port og tinger nummeret til Telenor. Så får jeg en feilmelding som sier at det er noe feil med modemet. Jeg har fått innstillinger fra Telenor Mobil, som jeg bare må stole på at er riktige. Brannmuren er forresten skrudd av for øyeblikket og SP2 er installert. Har sendt en e-post til kundeservice, da. kanskje det er abonnementet mitt som krangler?
Gjest Lea Skrevet 19. desember 2004 #8 Skrevet 19. desember 2004 Du må også ha et mobilabb. som støtter dette. Tror ikke kontantkortabb. kan brukes' date=' for eksempel. Så må du lage deg en internett-tilkobling via Nettverkstilkoblinger-Opprette ny tilkobling. Jeg bruker NetCom, så min tilkobling heter NetCom GPRS PC. Du trenger ikke passord og brukernavn, tror jeg, men du trenger et oppringningsnummer. Det får du at mobilnett-leverandøren din.[/quote'] På sidene til Telenor står det at de støtter dette. Jeg har ikke kontantkort. Oppringingsnummeret er på plass og jeg har fått passord tilsendt på SMS. Brukernavnet mitt er telefonnummeret.
Gjest Hege Skrevet 19. desember 2004 #9 Skrevet 19. desember 2004 Jeg bruker Bluetooth-adapter på masikinen. En sånn som kobles til USB. Der fikk jeg av og til problemer med en feilmelding som sier at porten allerede er i bruk av annen maskinvare. Løgn og fanteri, men det var den meldingen jeg fikk. I ditt tilfelle tror jeg det er maskinen som tuller på en eller annen måte. Jeg har også fått en slik melding som du fikk, men da var det bare at maskinen ikke hadde fattet at den ikke skulle ringe opp på det vanlige modemet. Det var jo frakoblet.
Gjest Lea Skrevet 19. desember 2004 #10 Skrevet 19. desember 2004 Hmm.. Bluetooth er jo innebygget og fungerer til bla. synkronisering, utveksling av data (bilder, musikk osv.) helt problemfritt. Men det virker nesten som PC-en eller telefonen ikke fatter at det skal ringes opp via mobilen, selv om denne ligger inne som modem, med programvare og alt. Det skjer forresten ikke noe på telefonen når jeg ringer opp. Når jeg kobler til telefonen med Nokia PC Suite, så lyser det og kommer melding om at PC-en er tilkoblet. Dette er vel et tegn på at PC-en ikke skjønner at telefonen er modemet, ja. Det er mulig at Telenor må aktivere et eller annet for meg. Og da er det bare å vente på svar.
Gjest Hege Skrevet 19. desember 2004 #11 Skrevet 19. desember 2004 Det skjer forresten ikke noe på telefonen når jeg ringer opp. Når jeg kobler til telefonen med Nokia PC Suite, så lyser det og kommer melding om at PC-en er tilkoblet. Dette er vel et tegn på at PC-en ikke skjønner at telefonen er modemet, ja. Det stemmer. Mobilen skal "kvittere" på at det er opprettet forbindelse. Jeg tror problemet er lokalt, ikke noe Telenor kan gjøre. Alle innstillinger skal kunne gjøres via nettsiden til mobil-leverandøren din eller nettsiden til for eks. Nokia dersom du bruker en Nokiatelefon. Jeg bruker Ericsson 610 og fikk alle innstillinger sendt som SMS. Dumt spørsmål kommer: har du slått på Bluetooth på mobilen? Står innstillinger på utveksling av data via GPRS? Står de på kun GMS går det ikke.
Gjest Lea Skrevet 19. desember 2004 #12 Skrevet 19. desember 2004 Jada, alt det der er i orden. Instillinger har kommet på SMS (flere ganger faktisk). Og telefonen kvitterer jo når jeg sender data fra PC-en. Vurderer å fjerne alle innstillinger og programmer jeg har installert for å begynne på nytt. Men først skal jeg vente på svar fra Telenor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå