AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 Vi må plutselig til Sverige fra torsdag-lørdag, å ble litt usikre på om vi kan ta med hunden. Leste på Mattilsynet sine sider, men forstod ikke helt om han må innom veterinæren før vi reiser hjem til Norge igjen. Han har pass, så det er jo denne ormekuren da. Noen som vet 100% sikkert? Anonymkode: 18d4c...186
Hjärtat Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 Hvis han ikke er på 28-dagerskur mot dvergbendelorm, må han innom veterinær i Sverige senest 24 timer før innreise til Norge (må ha stempel i passet fra vet.) Men pilla holder fra ett til fem døgn, så han kan også få pilla tidligere, f.eks. tirsdag eller onsdag her hjemme i Norge dersom dere skal hjem igjen på lørdag. Det jeg derimot har hørt, er at det nå er slutt på sånne engangskurer. At de kunne stempler de som går på kur over lengre tid, men dette er jeg litt usikker på.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 Oisann:( Veterinærtur på påskeaften kan kanskje bli en utfordring. Han har ikke fått ormekur siden i sommer, så må la gutten min være hjemme da.😞 Anonymkode: 18d4c...186
Thyra Skrevet 8. april 2017 #4 Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, Hjärtat skrev: Hvis han ikke er på 28-dagerskur mot dvergbendelorm, må han innom veterinær i Sverige senest 24 timer før innreise til Norge (må ha stempel i passet fra vet.) Men pilla holder fra ett til fem døgn, så han kan også få pilla tidligere, f.eks. tirsdag eller onsdag her hjemme i Norge dersom dere skal hjem igjen på lørdag. Det jeg derimot har hørt, er at det nå er slutt på sånne engangskurer. At de kunne stempler de som går på kur over lengre tid, men dette er jeg litt usikker på. Du kan IKKE lenger ta engangskur i Norge før du drar. Kun i Sverige (i dette tilfellet) FØR innreise til Norge. Hunder som får regelmessige kurer med max 28 dagers mellomrom attestert i passet fra veterinær kan reise fram og tilbake. Men hunden må ha TO kurer FØR den kan begynne å reise. Hvis ikke MÅ den innom veterinær i Sverige for å fa markkur før den kommer til Norge. Det begynner å bli dårlig tid for ts å få markkuren i orden før torsdag. Men snakk med dyrlegen. Man må ikke vente 28 dager mellom de to første kurene, men husker ikke om det var minst 1,2 eller 5 dager eller hva det var som var minimum. Det er ikke sikkert dere blir sjekket på grensen, men IKKE ta sjansen.
Thyra Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oisann:( Veterinærtur på påskeaften kan kanskje bli en utfordring. Han har ikke fått ormekur siden i sommer, så må la gutten min være hjemme da.😞 Anonymkode: 18d4c...186 Han måtte i så fall hatt TO veterinærturer før dere reiser. Hvis du har mulighet til å la den være hjemme vil jeg absolutt anbefale det.
Hjärtat Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, Thyra skrev: Du kan IKKE lenger ta engangskur i Norge før du drar. Kun i Sverige (i dette tilfellet) FØR innreise til Norge. Endelig en som kan svare på det her! Har lurt på hva man skal gjøre dersom man ikke er på kur. I forhold til å få til den 28-dagerskuren så er det sånn at man først tar en pille og så venter én til fem dager før man tar pille nummer to.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 Dønn uaktuelt å ta noen sjanser. Og det er forresten uansett godt mulig det er ekstra grensekontroll etter gårsdagens hendelse. Anonymkode: 18d4c...186 1
Thyra Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 4 minutter siden, Thyra skrev: Han måtte i så fall hatt TO veterinærturer før dere reiser. Hvis du har mulighet til å la den være hjemme vil jeg absolutt anbefale det. Minst en dag i mellom altså. Vi har nylig tatt kur nr. to på vår hund, men vi hadde litt bedre tid. Tror det ble ca 1-2 uker i mellom, så husket ikke helt hvor kort intervall som var lov. I så fall rekker jo ts å få det i orden før torsdag. Jeg regner med veterinæren holder åpent på hverdagene i påsken?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 Den ene i nærheten er ikke åpen på lørdager:( Anonymkode: 18d4c...186
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den ene i nærheten er ikke åpen på lørdager:( Anonymkode: 18d4c...186 Og vi skal være der fra onsdag-lørdag. Anonymkode: 18d4c...186
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå