Sunshine Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 Pga en misforståelse har naboen skjært med alle trærne mellom tomtene være. Noen få stod på deres tomt, resten stod på vår. Disse trærne var det som gjorde at jeg elsket hagen vår så nå er jeg fryktelig lei meg. De gav skjerming mot lyd og vind, skjerming mot innsyn fra naboen, skygge til barna som lekte og blomster jeg har plantet. De var en flott landingsplass for småfuglene og de gav en deilig skjermet ro i et travelt boligområdet. Nå føler jeg meg på utstilling, og jeg misliker hagen. Det er ingen vits i å kjefte på naboen eller dra de rettens vei for det er ikke deres skyld. Jeg vet jeg må plante noe nytt. Noe som ikke blir for høyt (maks 2-3 meter) siden det var årsaken til at de tok det. Tidligere har de bare stusset toppene, så det var sjokkerende å komme hjem til ingenting. Problemet er at det er en steinete skråning med dårlige jordforhold og mye røtter. De fine løvtrærne som stod der var en blanding av 20-30 år gamle seljer og et åpar-tre blomstrende trær. Jeg hadde begynt å plante mer innimellom for å tette helt, men dette vil ta tid før det vokser opp. Hva kan jeg plante der som vokser raskt men ikke høyt? Det er ikke lett å gjøre noe med bakken der.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 Hvorfor var det ikke naboens skyld at de sagde ned trærne? Har de ikke oversikt over hvor sin egen tomt slutter? Anonymkode: 5f8cf...291 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 Norge gror igjen, vær glad noen tar grep! Altfor mye trær i bebyggelse og blitt nesten håpløst å få gjort noe med. Anonymkode: ee5e4...67d
Sunshine Skrevet 8. april 2017 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2017 Noen steder er det kanskje gjengrodd, men ikke her. De har tatt ned nesten alt som er i området her, og de trærne var den eneste skjermingen vi hadde mot naboen. De trodde av ulike grunner at det var greit de tok alt. Det var som sagt basert på en misforståelse. Uansett ønsker jeg ikke angripe naboen pga dette, de er gode naboer. 1
Atea Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 1 time siden, Sunshine skrev: Noen steder er det kanskje gjengrodd, men ikke her. De har tatt ned nesten alt som er i området her, og de trærne var den eneste skjermingen vi hadde mot naboen. De trodde av ulike grunner at det var greit de tok alt. Det var som sagt basert på en misforståelse. Uansett ønsker jeg ikke angripe naboen pga dette, de er gode naboer. Ville også blitt lei meg. Tuja vokser raskt, men vet ikke om de klarer seg i en skrinn bakke. Ikke er de så fine heller etter min smak. Furu går bra, men de vokser ikke raskt. Tror jeg ville kontaktet en gartnerskole og spurt om råd. Du kan evt. plante tuja og andre trær, og fjerne tuja etter noen år, hvis ikke du er fornøyd. Forstår deg godt. Hva med å sette opp en skigard, dele den litt opp evt. ?
Atea Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 Men jeg vet ikke om furu kan beskjæres siden du sa at trærne ikke må bli for høye, men tror det. Spør en lærer på en landbruks- eller gartnerskole.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Norge gror igjen, vær glad noen tar grep! Altfor mye trær i bebyggelse og blitt nesten håpløst å få gjort noe med. Anonymkode: ee5e4...67d Tror ikke at noen trær i hagen er årsaken til at Norge gror igjen. Anonymkode: 39589...9e0 8
Atea Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke at noen trær i hagen er årsaken til at Norge gror igjen. Anonymkode: 39589...9e0 Nettopp! Jeg må innrømme at jeg elsker trær og får nesten et personlig forhold til dem, nesten. Hvis det var en misforståelse synes jeg naboen skal være med og bekoste innkjøp av de nye trærne. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 Innsyn og skygge er ditt minste problem. Nedbør og vann på avveie når trærne ikke står og suger opp vann blir ditt neste problem. Du får få naboen til å plante, på nytt. Eller flytte. Anonymkode: 59162...733 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 20 minutter siden, Atea skrev: Nettopp! Jeg må innrømme at jeg elsker trær og får nesten et personlig forhold til dem, nesten. Hvis det var en misforståelse synes jeg naboen skal være med og bekoste innkjøp av de nye trærne. Jeg liker også trær, høye mektige trær på 30-40 meter eller mer, har dessverre ikke det i hagen, men bak huset. Grodd igjen. Ikke pent. gran som må fjernes. Anonymkode: 39589...9e0 1
Atea Skrevet 8. april 2017 #11 Skrevet 8. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker også trær, høye mektige trær på 30-40 meter eller mer, har dessverre ikke det i hagen, men bak huset. Grodd igjen. Ikke pent. gran som må fjernes. Anonymkode: 39589...9e0 Gran er en uting som egentlig ikke hører hjemme i norsk natur. Fjerner, skygger og hindrer andre vekster som er lavere, suger næring av jorda pga at røttene ikke går dypt, men mer i overflaten. Gran ble innført til Norge. Profitt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #12 Skrevet 8. april 2017 4 timer siden, Sunshine skrev: Noen steder er det kanskje gjengrodd, men ikke her. De har tatt ned nesten alt som er i området her, og de trærne var den eneste skjermingen vi hadde mot naboen. De trodde av ulike grunner at det var greit de tok alt. Det var som sagt basert på en misforståelse. Uansett ønsker jeg ikke angripe naboen pga dette, de er gode naboer. Det skjønner jeg godt. Et godt naboforhold er verdt ganske mye. Men jeg synes godt du kan spørre om de har mulighet til å bidra til nyplantingen med litt penger og/eller arbeid. Angående plantevalg: Hva med noen sibirrognspirea? De er nøysomme, og blir bare 2,5-3 m høye. Pene er de også. Dessuten tåler de godt beskjæring om de skulle vise seg å bli høyere enn oppgitt. Anonymkode: c403e...c8a 2
Sunshine Skrevet 8. april 2017 Forfatter #13 Skrevet 8. april 2017 Tuja er uaktuelt, ikke tror jeg de ville vokst der eller. Bartrær ønsker jeg heller ikke for jeg ønsker å få tilbake småfuglene. Takk for tips siste AB! Det er en type vi kan vurdere. Vet du om andre løvtrær med samme egenskaper?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #14 Skrevet 9. april 2017 11 timer siden, Sunshine skrev: Tuja er uaktuelt, ikke tror jeg de ville vokst der eller. Bartrær ønsker jeg heller ikke for jeg ønsker å få tilbake småfuglene. Takk for tips siste AB! Det er en type vi kan vurdere. Vet du om andre løvtrær med samme egenskaper? Bare hyggelig! Kanskje bærsøtmispel kan brukes? Vi har noen busker av junisøtmispel rundt på tomta, og disse to er relativt like, men junisøtmispelen blir en del høyere. Fuglene elsker søtmispelen vår hele året, både som sitteplass og skjul på vinter, vår og sommer og som matkilde på høsten. Ett år var det til og med noen som bygde rede i den, rett utenfor stuevinduet. En annen som passer i størrelsen og er veldig fuglevennlig er svartsurbær, men den liker næringsrik jord. Snøbær er også en mulighet, men sorten 'Arvid' blir nok for lav for ditt bruk, og jeg vet ikke hva som er makshøyde på andre sorter. Dessuten sprer de seg med rotskudd, en egenskap jeg ikke er spesielt glad i etter å ha kjempet mot et snøbærkratt i årevis. Men småfuglene her elsker krattet vårt, og humler og bier vil også sette pris på valget. Anonymkode: c403e...c8a
onyx Skrevet 9. april 2017 #15 Skrevet 9. april 2017 Hva med Rogn? De kan bli høye, men det er mulig å beskjære så den ikke bare blir stygg også. Hassel? Syrin? 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #16 Skrevet 10. april 2017 Sett opp en skjermvegg eller en mur. Sett opp noen fuglehus med mat, så ordner det seg. Anonymkode: 1b189...833
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #17 Skrevet 11. april 2017 Det samme skjedde meg i fjor. Naboen fjernet absolutt alt i min skråning, også påskeliljer og stauder jeg hadde plantet. Han påsto de skygget for solen. Resultatet var jordras i skråningen da det ikke lenger var røtter til å holde jordmassene på plass. Hele greia er bare trist å se på, og jeg orker ikke være i hagen. Tør ikke gå i skråningen for å plante da det stadig er små jordras. Har dessverre ingen gode råd til deg. Anonymkode: fdf70...9bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå