AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #1 Skrevet 7. april 2017 Hei! Dette er en problemstilling som jeg sliter med å finne ut av lovligheten ved, og eventuelt hvilken instans jeg kan gå til for å klage - og forhåpentligvis få en slutt på dette for godt. Det har seg sånn at jeg bor i et veletablert boligfelt, og har bodd her i mange år. Her er det bare eneboliger, med unntak for et slags lokale som ligger midt i deler av feltet - en av mine nærmeste naboer. Dette lokalet leies ut til ymse festligheter og brukes fast av en slags forening, og lokalet ligger på nabotomta. Nå er det fest/konsert der igjen, og jeg sliter med å forstå hvordan det kan være lov at de (det er en slags forening som drifter stedet) får holde på sånn som de gjør. Naboene blir aldri varslet - og vi har heller aldri blitt spurt om vi synes det er greit at de fester der i helgene, noe ingen av oss gjør. Det er mennesker utenfor lokalet (det er bord og stoler der osv.) fra ettermiddag til neste morgen, og disse lager så mye støy at det høres ut som om de sitter rett utenfor vinduene våre. I tillegg til at de nærmeste husene rister pga. bassen i bygget når konsertene starter opp (og videre utover natta). Og de holder gjerne på med konsertene sine til 0200 og senere. Etter dette sitter de verste fyllefantene igjen utenfor og slåss, hyler, rangler og drikker til de stuper eller endelig blir hentet. Dette er vanvittig plagsomt, og selv om jeg ringer politiet hver gang (ja, jeg er "en sånn en") ser det ut som de er temmelig handlingslammet. Jeg vil ha en stopper for denne konsertvirksomheten én gang for alle. Lokalet ligger som nevnt i et veletablert boligfelt hvor det er eneboliger med flere barnefamilier som bor, og da skulle man jo tro at det var regler for støy i boligfelt som gjaldt, dvs. stillhet etter klokken 23.00? Hva kan jeg gjøre med dette? Det går ikke an at de skal ha fester her nede hver helg frem til det begynner å snø igjen. Noen jobber i helgene, og jeg nekter å tro at det er lovlig å ha slike fester med et voldsomt volum både på musikken og gjestene midt inne i et boligfelt. Det verste er at det ligger flere velegnede lokaler utenfor boligfeltene som de kunne ha brukt uten at noen hadde hørt noe som helst. Innspill? Anonymkode: aaa25...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #2 Skrevet 7. april 2017 Det er ikke spesifisert klokken 23:00 i loven, men det er ofte det som brukes. Straffeloven sier at man ikke skal forstyrre omgivelsenes nattero https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-5#§181 Anonymkode: 38121...a57 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #3 Skrevet 7. april 2017 Dette har jeg sett, men politiet sier bare "ja, vi vet det er et arrangement der", og det er liksom det.. Skjønner jo at de har viktigere ting å gjøre natt til lørdag, men jeg hadde håpet at de kunne gjøre NOE med støyen hvis de først tok turen Kan man f.eks. klage til kommunen og be dem inndra sjenkebevilningen til lokalet? I så fall hvordan? Det står ingenting på kommunens nettsider om klagemuligheter, ironisk nok.. Anonymkode: aaa25...fe4
Forundret.. Skrevet 7. april 2017 #4 Skrevet 7. april 2017 Snakk med naboene, slå dere sammen og klag til de som drifter lokalet.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 Det første du bør gjøre er å inngå en dialog med de som eier og drifter lokalet, og forklare hvordan dette er et problem for dere som bor i nærheten. Gå gjerne sammen flere naboer. Er eier den samme som drifter? Hvis ikke kan dere gå videre til eier etterpå. Har lokalet sjenkebevilning? I så fall kan du klage til kommunen. Ellers blir det å ringe politiet hver gang det går ut over nattesøvnen, evt levere anmeldelse dagen etterpå for forstyrring av nattero helt til noen tar tak i det. Og hvis det heller ikke nytter, kontakte lokalavisen. Men da bør dere være flere sammen så ikke du fremstår som grinete Grete i avisen. Anonymkode: af68b...c78 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 Gå til lokalavisen. Og start en klageforening. Anonymkode: 21eb4...54d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 Kommunen din har sikkert noen regler for når det skal være ro og orden, når det er fyllefest på lokalet etter det klokkeslettet hadde jeg ringt eierne av huset. Anonymkode: ae24a...1ee
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 Hva med oss som bor midt i byen? Her festes det jo hver helg til klokken 3 på utesteder. Kan man klage på bråk etter kl 23 da? Dont think so.. Anonymkode: 56969...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med oss som bor midt i byen? Her festes det jo hver helg til klokken 3 på utesteder. Kan man klage på bråk etter kl 23 da? Dont think so.. Anonymkode: 56969...8d4 Ekstra bråk kan du klage på. Flere eksempler på at politet har tatt strømmen på utesteder og konserter kl 23 i Oslo. Anonymkode: 802f5...76e 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med oss som bor midt i byen? Her festes det jo hver helg til klokken 3 på utesteder. Kan man klage på bråk etter kl 23 da? Dont think so.. Anonymkode: 56969...8d4 En annen ting er jo at dere frivillig har bosatt dere midt i byen, og dermed må forvente en del mer støy enn det som er å forvente i et boligfelt. Alt innen rimelighetens grenser, selvsagt, men grensene for akseptabel støy er nok høyere midt i byen enn midt i et boligfelt. Anonymkode: 4391a...463 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå