Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er slik at jeg jobber i en en matvarebutikk. Her har jeg jobbet i 1 år nå, å alt har gått veldig bra. Men!

I november i fjor startet en ny ansatt her, som visstnok har 5 års erfaring fra butikk tidligere. Det som er så mye stress er at han jobber så ekstremt fort. Han er usedvanlig effektiv og det er ingenting og klage på sånt sett. Men det som er greia er at han får oss andre ansatte til og virke late (om dere forstår?). 

Butikksjefen tok en medarbeidersamtale med meg forrige uke, der ble det blant annet nevnt at jeg var for treg, og lite effektiv med tanke på prioriteringer av arbeidsoppgaver osv. Fikk beskjed at jeg kunne hat en del og lære av vår nye medarbeider.. Hva faen liksom?  

Jeg prøvd og jobbe i hans tempo, men jeg har ikke kjangs i havet med og holde følget.

Etter at han begynte her syns jeg alt har gått i nedoverbakke. Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: 71489...4fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde begynne å jobbe mer effektivt enn du gjør i dag. Du kan spørre kollegaen din om tips, men du kan jo ikke forvente at du skal være på hans nivå over natten.

• Liker 37
Skrevet

Problemet er jo ikke at han gjør en for god jobb, men at jobben du gjør ikke er god nok. 

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Det som er litt rart, er at jeg aldri har hørt noe om dette fra butikksjefen tidligere. Mine kollegier har selv sagt at dem syns jeg gjør en bra jobb. Men selv dem har fortalt at dem blir stresset/utslitt de dagene dem jobber med han.

Ja han gjør en utmerket jobb. Men sjefen kan ikke forvente at alle klarer og jobbe på samme måte som han?

Kan jo høre om tips osv, men har ikke kjangs til og jobbe i samme tempo som han.  

Anonymkode: 71489...4fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tempo kommer med erfaring, og alt kan ikke gjøres like kjapt fra dag en til to. Men ikke skyld på kollegaen din for at du jobber treigt, få heller tips av han om hvordan du kan effektivisere arbeidet bedre. Først oppgave a, så b, så c osv, og vips er du en bedre medarbeider. Sjefen kan ikke forvente at alle gjør alt like fort, men sjefen kan forvente at du jobber for å forbedre deg både i rutiner og tempo. Når du blir irritert fordi noen er bedre enn deg og gir deg noe å strekke seg etter, så sier det vel en del om at du må jobbe med holdningene dine.

Anonymkode: c8d84...fcf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke butikksjefen leie inn roboter?

Anonymkode: c3fc0...f39

• Liker 2
Skrevet

Det er jo du som føler deg 'lat'. Du kan ikke legge skylda på han som er rask for at du føler det slik?

Det er ikke han som får dere til å virke late.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du setter jo helt tydelig begrensninger for deg selv. "Kan ikke" jobbe på tilsvarende nivå som han. Hvorfor kan du ikke det da? Effektivitet kommer av å være arbeidssom og av erfaring. Jeg ser ikke hvorfor du bare setter deg ned og sutrer over den nye medarbeideren fordi det får deg til å se dårlig ut. Hva med å strebe etter å bli bedre? Det er ikke slik at du er fastlåst i den posisjonen du er nå, men det er jo klart at du ikke kommer lenger med den innstillingen der. Enten får du fortsette slik og fortsette å få tilsnakk fra arbeidsgiver, eller så får du legge inn en innsats i å jobbe mer effektivt. 

Anonymkode: 87e10...3dc

• Liker 4
Skrevet

Å skylde på kollegaen din når du får kritikk for egen jobb er jo helt bak mål.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv møtt en slik type, det var tydelig at han var veldig intelligent og klarte tenke seg fram til løsninger og prioriteringer på en bedre måte enn andre. De fleste klarte ikke følge nivået hans, og sånn var det bare. Han hadde evner vi andre ikke hadde, og kunne jobbe på et gjennomsnittlig høyere nivå fordi han var smartere enn resten av oss. Han tenkte kjappere og kunne raskere omstille seg om det skjedde endringer i planene (dette var en uforutsigbart og hektisk jobb). Det er litt som når en person er bedre i fotball enn resten. Selv om man kan trene seg til å bli god i fotball, vil alltid de med talent gjøre en bedre jobb. 

Det at du blir irettesatt av sjefen burde ikke gå utover kollegaen din. Jeg syns heller du eller en annen burde ta opp med sjefen at kollegaen deres kanskje bare har mer talent og at han ikke kan forvente like mye av dere andre. Kanskje han til og med kan få litt høyere lønn enn dere siden han jobber bedre. Da burde det vel være i orden? 

Anonymkode: 57d74...fa4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville faktisk begynt å se meg etter en annen jobb. Hvis man til stadighet blir kritisert på grunn sjefen, så er det tegn på at det foregår endringer som ikke er fordelaktig for en selv.

Ser mange her at man bare skal effektivisere og jobbe raskere. Selvfølgelig skal man ta sikte på å alltid forbedre seg selv, men det er en grense. I noen tilfeller så hender det at man får en ny kollega som jobber ekstremt raskt, men på en måte som ikke er bærekraftig over tid. Min erfaring er at dette gjerne gjøres av personer som kanskje bare skal jobbe der en kort periode, kanskje en vikar eller en som ikke ser for seg å jobbe der veldig lenge uansett. At folk som bare bruker jobben som et springbrett setter en ny normal for arbeidstempo er ikke bare en fordel for arbeidsplassen men kan føre til sykdom og utbrenthet over tid. Har sett eksempler på det selv i egen branse (IKT relatert bransje) der man har har fått taktskifte...Litt flere parallelle prosjekter (f. eks. fra 5 til 10 store prosjekter på en gang), raskere tempo, mindre pauser, og mindre ferie (helt til man ikke har ferie i det hele tatt). Det tok noen år, så var det flere som ble utbrente. 

Så nei, dersom en kollega setter meg i et dårlig lys (når jeg ellers har fått gode tilbakemeldinger selvsagt) så kommer jeg til å svare på tiltale og sanskjonere mot kollega. Da skal h*n mobbes ut av bedriften. 

Anonymkode: ceb33...2c8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

At ikke alle har samme arbeidskapasitet/jobber like raskt, er helt naturlig. Men kritikken fra lederen din tyder på at du bør effektivisere arbeidet ditt og jobbe med å øke arbeidstempoet en god del. Det kan da umulig være fryktelig vanskelig å øke arbeidstempo betydelig, TS, da det er en butikkjobb, ikke hjernekirurgi. 

Anonymkode: f7189...13b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville faktisk begynt å se meg etter en annen jobb. Hvis man til stadighet blir kritisert på grunn sjefen, så er det tegn på at det foregår endringer som ikke er fordelaktig for en selv.

Ser mange her at man bare skal effektivisere og jobbe raskere. Selvfølgelig skal man ta sikte på å alltid forbedre seg selv, men det er en grense. I noen tilfeller så hender det at man får en ny kollega som jobber ekstremt raskt, men på en måte som ikke er bærekraftig over tid. Min erfaring er at dette gjerne gjøres av personer som kanskje bare skal jobbe der en kort periode, kanskje en vikar eller en som ikke ser for seg å jobbe der veldig lenge uansett. At folk som bare bruker jobben som et springbrett setter en ny normal for arbeidstempo er ikke bare en fordel for arbeidsplassen men kan føre til sykdom og utbrenthet over tid. Har sett eksempler på det selv i egen branse (IKT relatert bransje) der man har har fått taktskifte...Litt flere parallelle prosjekter (f. eks. fra 5 til 10 store prosjekter på en gang), raskere tempo, mindre pauser, og mindre ferie (helt til man ikke har ferie i det hele tatt). Det tok noen år, så var det flere som ble utbrente. 

Så nei, dersom en kollega setter meg i et dårlig lys (når jeg ellers har fått gode tilbakemeldinger selvsagt) så kommer jeg til å svare på tiltale og sanskjonere mot kollega. Da skal h*n mobbes ut av bedriften. 

enig

Anonymkode: a8ad4...95e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

enig

utenom det siste.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv møtt en slik type, det var tydelig at han var veldig intelligent og klarte tenke seg fram til løsninger og prioriteringer på en bedre måte enn andre. De fleste klarte ikke følge nivået hans, og sånn var det bare. Han hadde evner vi andre ikke hadde, og kunne jobbe på et gjennomsnittlig høyere nivå fordi han var smartere enn resten av oss. Han tenkte kjappere og kunne raskere omstille seg om det skjedde endringer i planene (dette var en uforutsigbart og hektisk jobb). Det er litt som når en person er bedre i fotball enn resten. Selv om man kan trene seg til å bli god i fotball, vil alltid de med talent gjøre en bedre jobb. 

Det at du blir irettesatt av sjefen burde ikke gå utover kollegaen din. Jeg syns heller du eller en annen burde ta opp med sjefen at kollegaen deres kanskje bare har mer talent og at han ikke kan forvente like mye av dere andre. Kanskje han til og med kan få litt høyere lønn enn dere siden han jobber bedre. Da burde det vel være i orden? 

Talent er en seiglivet myte, det finnes ingen vitenskapelig belegg for å hevde at det eksisterer overhodet. Og "talent" for å jobbe i butikk? virkelig? Sikker på at ikke ordet heller er motivasjon?

Den andre setningen jeg har uthevet er fullstendig ansvarsfraskrivelse og sjefen vil mest sannsynlig tenke at her er det en umotivert ansatt som ikke ønsker å gjøre en innsats for å blir mer effektiv - og dermed mindre interessert i jobben enn han som gir jernet 100%. Gjett hvem som får flest vakter av de to.

TS: Ta deg en prat med den nye kollegaen din da vel! Snakk med ham, finn ut hva som gjør ham mer effektiv enn deg, har han bedre rutiner? Kaster du bort unødig tid på å gjøre ting tungvint uten at du er klar over det? Ta ansvar for din egen jobb og gjør en innsats for å bli mer effektiv du også - ikke irriter deg over fyren, men bruk ham som en ressurs og, som sjefen din foreslår, lær av ham. Dersom du ikke har planer om å bli i den jobben for all fremtid så kommer det fort en dag hvor du trenger en god referanse, og da er det lite å hente fra en sjef som ikke er imponert over holdningene dine.

Anonymkode: d7460...8d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din - spesielt hvis sjefen var fornøyd helt til den nye personen startet i jobben. Jeg syns egentlig ikke det er greit at sjefen din sammenligner deg med en person som har 4 år mer erfaring. Det er ikke en rettferdig sammenligning. Dette med effektivitet kommer gjerne med tiden - når man er kjent med systemet, får ekstra selvtillitt og har vært i samme situasjon mange ganger. 

Anonymkode: c4646...287

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Talent er en seiglivet myte, det finnes ingen vitenskapelig belegg for å hevde at det eksisterer overhodet. Og "talent" for å jobbe i butikk? virkelig? Sikker på at ikke ordet heller er motivasjon?

Anonymkode: d7460...8d1

Dersom man tenker logisk i 5 sekund, så er det åpenbart at talent MÅ eksistere. Hjernene til mennesker er ulike, og det er da selvsagt ulike begresninger og evner de kan ha. Noen vil alltid ha høyere IQ fordi hjernen deres kan prosessere mer informasjon mer effektivt. Dette er da talentet deres. Du kan ikke si at en person med IQ 70 kan bli et geni om han bare forsøker. Alle mennesker har begresninger, og selv når du tar to mennesker som jobber like mye, så vil alltid den med bedre evner gjøre det bedre. Men i de fleste tilfeller er mennesker mer like når det gjelder evner, så det er ikke nødvendigvis så merkbart i alle situasjoner. 

Og ja, intelligens funker i de fleste jobber, for man vil alltid være bedre enn de andre på å finne ut raskt hvordan jobbe best mulig. Er nok ikke alle som bruker evnen slik som kolleagen til TS, men det er fult mulig. Man tenker på et "høyere" nivå og vanskeligere avgjørelser og prioriteringer er automatisk enklere. Akkurat slik i matte så må noen bruker mer tid og jobb for å løse oppgavene, mens andre er ferdig med dem på 5 minutt. Man kan ikke kreve at alle ansatte løser oppgaven på 5 minutt, for det har de ikke evnene til. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man tenker logisk i 5 sekund, så er det åpenbart at talent MÅ eksistere. Hjernene til mennesker er ulike, og det er da selvsagt ulike begresninger og evner de kan ha. Noen vil alltid ha høyere IQ fordi hjernen deres kan prosessere mer informasjon mer effektivt. Dette er da talentet deres. Du kan ikke si at en person med IQ 70 kan bli et geni om han bare forsøker. Alle mennesker har begresninger, og selv når du tar to mennesker som jobber like mye, så vil alltid den med bedre evner gjøre det bedre. Men i de fleste tilfeller er mennesker mer like når det gjelder evner, så det er ikke nødvendigvis så merkbart i alle situasjoner. 

Og ja, intelligens funker i de fleste jobber, for man vil alltid være bedre enn de andre på å finne ut raskt hvordan jobbe best mulig. Er nok ikke alle som bruker evnen slik som kolleagen til TS, men det er fult mulig. Man tenker på et "høyere" nivå og vanskeligere avgjørelser og prioriteringer er automatisk enklere. Akkurat slik i matte så må noen bruker mer tid og jobb for å løse oppgavene, mens andre er ferdig med dem på 5 minutt. Man kan ikke kreve at alle ansatte løser oppgaven på 5 minutt, for det har de ikke evnene til. 

Å arbeide i matbutikk er automatiserte arbeidsoppgaver som ikke krever annet enn god arbeidsmoral (og et smil).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi man blir tatt inn til 1 - en - samtale med sjefen sin så blir man til stadighet kritisert av sjefen? Fordi sjefen prøver å komme med konstruktiv kritikk så er det "lite fordelaktige endringer" og man burde slutte? Hva er galt med dagens mennesker sin arbeidsmoral...

Anonymkode: 5927b...f97

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å arbeide i matbutikk er automatiserte arbeidsoppgaver som ikke krever annet enn god arbeidsmoral (og et smil).

Det er lett å undervurdere det å arbeide i matbutikk, men det byr nok helt sikkert på sine utfordringer; problemer med kassa, vite når det er hensiktsmessig å logge seg inn på en ny kasse kontra fylle opp varer, logistikk i forhold til det å fylle opp varer, osv. 

Å skrelle bananer er en automatisert arbeidsoppgave. Jeg mener at det å jobbe i en matbutikk stiller i en annen kategori. 

Anonymkode: c4646...287

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...