Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jente på 29 år her og som tittelen sier, vurderer jus i en alder av 29 år. Har fullført en annen utdanning, men på grunn av elendig arbeidsmarket og dårlige fremtidsutsikter med tanke på lønn, vurderer jeg jus. Men, jeg vil jo da være 34 år når jeg er ferdigutdannet og student i en periode de fleste venner begynner å etablere seg. Videre får jeg veldig mye studielån og jeg er usikker på hva fremtidige arbeidsgiver tenker rundt en "vinglepetrine" som har byttet studie og er ferdig sent. Noen som har tanker eller erfaringer med lignende? På forhånd takk :) 

Anonymkode: 8c1b7...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at du bare får støtte av lånekassen i 8 år, så dersom du har en bachelor fra før vil du måtte finansere 1-2 år av egen lomme. 

Jeg er i 20-årene selv, så kan ikke uttale meg om hvorvidt man er for gammel til å begynne på jus som 29-åring, men jeg tenker hvertfall at du ikke er det. Gitt at du går av med pensjon når du 60 år, så har du faktisk 26 yrkesaktive år foran deg etter endt jus-studie. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Skal bli bedre arbeidsmarked for jurister om noen år :) og hvis du bare har en bachelor fra før, så kan du ta en master og uten å betale fra egen lomme.

Anonymkode: b97df...74f

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av målet ditt videre. Du kommer ikke til å få toppjobber etter endt utdanning. 

Anonymkode: 5ac04...fc6

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger av målet ditt videre. Du kommer ikke til å få toppjobber etter endt utdanning. 

Toppjobber går til de som har topp resultater, og det er det ikke så mange av på jussen, gitt. 

Anonymkode: 36963...a28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har lyst til å studere jus, så studer jus. Det er mange voksne som studerer jus, og det er alltid rom for hardt arbeidende mennesker i arbeidsmarkedet. Det er et stort arbeidsmarked, og det at du har et studie bak deg, samt litt livserfaring, er bare et pluss for deg når du begynner på jusstudiet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke ts få toppjobber?

• Liker 2
Skrevet

Hvilken utdanning har trådstarter per i dag, da?

Med mindre du er svært ressurssterk, så ville jeg ikke vurdert å studere juss. Har du ikke mulighet til å bygge på eksisterende bachelor/mastrer, slik at du faktisk får jobb? Studerer du juss, vil du etter endt utdanning ha 5 år ekstra med studielån, samt fem år med tapt arbeidsinntekt. La oss si at du i dag ligger helt medio ift.  inntekt: 500.000. Da har du "tapt" 2,5 mill + 500k i studielån= 3 mill. Med mindre du får toppjobb hos en av de store advokatfirmaene, så er jeg usikker på om dette lønner seg, rent økonomisk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som er jussutdannet som ikke jobber innenfor det (de var ferdige noen år siden) og det er fordi de ikke har fått jobb i det..Med mindre du vil bli advokat, er det ikke mulig å legge noe til utdannelsen du har for bedre jobbmuligheter? 

Anonymkode: db5cb...efc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også kvinne, 29 år, og skal begynne på jus. Til våren, da. I mine øyne er det bedre å velge noe man interesserer seg for, og kan se for seg en jobb i, enn å tenke utelukkende på å komme raskest mulig i jobb. Det er jo ikke en ideell situasjon, men jeg er usikker på om alternativene er så veldig mye bedre. Dette gitt at du interesserer deg for jus da? Ellers er det nok like greit å velge en kortere, billigere og enklere utdanning. 

Kjør på til oss, sier jeg😁

Anonymkode: cd048...e98

AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg kan det, men jobbmarkedet er tøft i min bransje. Vurderer master i stedet altså, ser poenget ditt :) Trodde ikke det var vanskelig å få jobb som jurist, men jeg tar kanskje feil?

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg kan det, men jobbmarkedet er tøft i min bransje. Vurderer master i stedet altså, ser poenget ditt :) Trodde ikke det var vanskelig å få jobb som jurist, men jeg tar kanskje feil?

Det er ikke vanskelig å få jobb, og det blir enda lettere å få jobb som jurist i fremtiden, etter reformen som stengte ute privatistene. 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så vanskelig, men det blir lettere å få en god jobb jo bedre karakterer du har! 

Jeg var ferdig som 34-åring og dersom dette er noe du vil synes jeg du bør gjøre det. Jeg anbefaler aldri noen å følge hjertet ukritisk i utdanningsvalg, fordi du blir ikke lykkelig av å utdanne deg til arbeidsløshet og frustrasjon, men jus er et trygt valg. Du skal jobbe i mange år, så dersom utdanningen gir jobber deg verdt det, selv om det ikke er verdt det økonomisk. Livet er så mye mer enn penger.

Anonymkode: db7d5...e6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir 31 i år og har nå i vår startet på jussen i Oslo. Har ikke angret et sekund! Flere eldre studenter og generelt veldig bra folk i alle aldre. 

Anonymkode: 2f3bd...77b

• Liker 1
Skrevet
På 7.4.2017 den 20.41, bobleplast_ skrev:

Husk at du bare får støtte av lånekassen i 8 år, så dersom du har en bachelor fra før vil du måtte finansere 1-2 år av egen lomme. 

Jeg er i 20-årene selv, så kan ikke uttale meg om hvorvidt man er for gammel til å begynne på jus som 29-åring, men jeg tenker hvertfall at du ikke er det. Gitt at du går av med pensjon når du 60 år, så har du faktisk 26 yrkesaktive år foran deg etter endt jus-studie. :)

:klo: Bachelor= 3 år. TS vil ta jussutdanning som er hun ferdig med når hun er 34 år. Hun er 29 år. Så regner i grunn med at det er 5 års utdanning. 5 + 3 = 8 år. Så hvorfor skal hun finansiere 1-2 år av egen lomme? :P
Så vidt jeg vet sier ikke TS at hun har brukt mer enn 3 år på bacheloren hun har?

Ts, kjør på. Det er viktig å drive med noe man liker og som gir trygg jobbutsikt. Jeg er 26 år og studerer fortsatt. Jeg er litt eldre enn de fleste jeg studerer med nå, men det går fint. Blir uansett tatt for å være jevngammel, så folk behandler ikke meg som jeg er eldgammel. Det eneste som kan være litt frustrerende er dersom man havner på gruppearbeid med helt nye studenter som hverken kan eller gidder å sette seg inn i kildekritikk og som er mer opptatt av å prate om andre ting enn det man skal jobbe med. Men på studiet mitt har jeg heldigvis havnet med noen andre som også er litt eldre og som har studert før, og vi er helt på bølgelengde. Det som er fint nå er at jeg har erfaring som student og dette drar jeg en fordel av, i tillegg til at jeg er mer motivert. Jeg blir jo flau av hvor dårlige oppgaver jeg skrev første året som student. Nå er jeg i praksis førsteårsstudent, men mentalt er jeg ikke det. Pga. sykdom i høst fikk jeg litt dårlig oppkjøring til eksamen og jeg følte at det gikk skikkelig dårlig. Særlig det ene faget hadde jeg knapt lest noe særlig på før eksamen, bare vært på forelesinger, gjennomført arbeidskrav og skummet gjennom boken før eksamen. Trodde det kom til å gå skikkelig dårlig. Men fikk så en case på eksamen som jeg bare reflekterte litt rundt og generelt passet på å svare konkret og formulere svaret på en gode måte. Resultat: Jeg var en av 9 av godt over 100 som fikk A. Har aldri fått en så god karakter så lett, men jeg knakk nok bare koden på det faget pga erfaring. Så jeg vil tro du har en fordel :)

Skrevet
28 minutter siden, lillsunshine skrev:

:klo: Bachelor= 3 år. TS vil ta jussutdanning som er hun ferdig med når hun er 34 år. Hun er 29 år. Så regner i grunn med at det er 5 års utdanning. 5 + 3 = 8 år. Så hvorfor skal hun finansiere 1-2 år av egen lomme? :P
Så vidt jeg vet sier ikke TS at hun har brukt mer enn 3 år på bacheloren hun har?

Stemmer det. Blandet det med profesjonsstudiene. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på sier jeg også. Hvis du virkelig vil dette så er det jo bare å gjøre det? 😄👍  virker som det er  blitt flere som er eldre som tar utdanning nå. Jeg er 30 år og ferdig med bachelor nå. 

Anonymkode: 266b0...9e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2017 den 20.41, bobleplast_ skrev:

Du er klar over at pensjonsalderen her i landet er 67? Og det er i dag, da TS kommer så langt er den trolig høyere. 

Anonymkode: 84433...d17

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at pensjonsalderen her i landet er 67? Og det er i dag, da TS kommer så langt er den trolig høyere. 

Anonymkode: 84433...d17

Poenget var da å påpeke at hun har mange år som yrkesaktiv etter endt utdanning. 

Skrevet

Jeg sier kun 3 ting! GO FOR IT!

Livet er kort, og man har ALL grunn til å gjøre akkurat det man vil uten at folk skal komme med innvendinger. Hvorfor jobbe med noe man mistrives med?? Det overrasker meg at det er såpass mange negative kommentarer her. Unner dere ikke mennesket ved siden av dere lykke/glede til å følge drømmen(?) Tap økonomisk eller ei (som noen kommer med her), det viktigste er at man kan trives med jobben. :)

P.S. 29 år og vil studere jus er da ikke noe å tenke på. Kjenner en del som tar opp studiene senere i livet, og da også når de er 40+. Så det er null problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...