Devana Skrevet 18. desember 2004 #1 Del Skrevet 18. desember 2004 Hvordan gjør gynekologen det? Og ærlig...er det vondt? Tenkte jeg burde få tatt det, har gått på p-piller i et år nå.. Er greit å sjekke litt. Tok Klamydiaprøve for et år siden og gruet meg til det bare, og fikk høre av gynekologen at det var ikke no i forhold til celleprøve (ikke så lurt å si egentlig...) Håper noen vil svare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. desember 2004 #2 Del Skrevet 18. desember 2004 Celleprøve blir tatt ved livmorshalsen. Litt vondt, men går fort over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 19. desember 2004 #3 Del Skrevet 19. desember 2004 Du kjenner det, men det er ikke så veldig vondt. Og så går det fort. Ett bittelite stikk og så er det gjort. Er du skikkelig redd kan du få bedøvelse, men da må du ligge lengre i den stolen... og da vet jeg ikke hva som er værst :-) Siden jeg er en av de som har hatt celleforandringer har jeg blitt kjempe flink på slike prøver :-) Det går så bra så. Og ikke minst viktig at du tar slike prøver med passe mellomrom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 19. desember 2004 #4 Del Skrevet 19. desember 2004 Jeg har ikke syntes det gjorde vondt, mer ubehagelig, vil jeg si. Og som de andre sier, det er fort gjort. Jeg har til og med tatt biopsi (en større prøve) og det var fortsatt bare "rart" og ubehagelig, ikke smertefullt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 19. desember 2004 #5 Del Skrevet 19. desember 2004 Det er ikke vondt i det hele tatt, kanskje ørlite ubehagelig. Og det er raskt gjort, 3-4 minutter så er det over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 19. desember 2004 #6 Del Skrevet 19. desember 2004 Er det det de tar med den trepinnen med spiss( vet ikke hva den heter) ? Den syntes jeg var vond, men jeg vet ikke hva legen brukte den til, annet enn at det var blod på den - hvilket minner meg på at man ikke bør SE på mens legen holder på, for blod får meg til å flippe ut. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 19. desember 2004 #7 Del Skrevet 19. desember 2004 Jeg syntes heller ikke det gjorde vondt. Litt ubehagelig kanskje. Skal snart til gyn.undersøkelse, og gruer meg ikke til celleprøven. Tror ikke du trenger å grue deg. Det går så bra så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devana Skrevet 19. desember 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 19. desember 2004 Takk for svar. men uansett så er det bedre å lide meg igjennom det (om det skulle være noe vondt) enn å lide meg igjennom kreft senere kanskje fordi jeg har vært så dum og ikke sjekket. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #9 Del Skrevet 20. desember 2004 Jeg kjente ingenting... tror det er ganske individuelt. En vanlig celleprøve tas ved at en trepinne strykes over livmorhalsen, evt en liten børste som snurres like innenfor livmorhalsåpningen - altså ingen big deal... Standarden er å ta celleprøve hvert 3. år vanligvis. Lykke til! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 20. desember 2004 #10 Del Skrevet 20. desember 2004 Min gynekolog ber meg alltid om å hoste 3-4 ganger etter hverandre når hun tar selve celleprøven..Da kjenner jeg ingenting faktisk!! Anbefales, for jeg har nemlig kjent mye ubehag før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 20. desember 2004 #11 Del Skrevet 20. desember 2004 Ikke vondt :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anki Skrevet 20. desember 2004 #12 Del Skrevet 20. desember 2004 Synes ikke det er vondt, har gjort det mange ganger. Det er mer tanken på å sitte i den stolen som er pyton! :o Passer alltid på å puste dypt og tenke at det er over innen 5 min! Tar det minst hvert 2. år, testet positivt en gang, og har litt angst for at det skal gå for lang tid. Det gikk over av seg selv, men greit å følge med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 20. desember 2004 #13 Del Skrevet 20. desember 2004 Takk for svar. men uansett så er det bedre å lide meg igjennom det (om det skulle være noe vondt) enn å lide meg igjennom kreft senere kanskje fordi jeg har vært så dum og ikke sjekket. :o Smart tenkt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 20. desember 2004 #14 Del Skrevet 20. desember 2004 Men blødde ikke dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. desember 2004 #15 Del Skrevet 20. desember 2004 Men blødde ikke dere? Jeg har blødd ørlite én gang, men ellers aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 20. desember 2004 #16 Del Skrevet 20. desember 2004 Jeg tror det varierer fra person til person. Jeg syns en Klamydiatest tatt på "riktige" måten er mye mer ubehagelig. Selvfølgelig kjenner man det, men det lille ubehaget er verdt å sikre seg at man eventuelt oppdager celledeling på et tidlig stadium. Jeg har av og til blødd, av og til ikke blødd. Det virker nesten som om det har noe å si hvor man er i syklusen. Men det er bare min egne lille teori. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kate Skrevet 22. desember 2004 #17 Del Skrevet 22. desember 2004 Jeg synes det er stor forskjell fra lege til lege. Har opplevd alt fra moderate smerter, til å ikke kjenne noen ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå