Gå til innhold

Det og tilegne folk meninger de ikke har

Anbefalte innlegg

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Hva er grunnen til at noen gjør dette ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hersketeknikk, ønsketenkning, dumhet(misforståelser). Sånne ting da.

Anonymkode: 7d7b1...d4d

AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke kan svare på et spørsmål bruker man denne feige teknikken. 

Anonymkode: 91b58...2ec

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles "stråmannsargumentasjon". Men det er også et uttrykk som misbrukes mye av mennesker som ikke klarer å se de logiske følgene av sine resonnementer.  

Eksempel:

"Jeg er for retten til selvbestemt abort. Min kropp, mitt valg!"

"Jasså, så du er motstander av sexkjøpsloven, og mener narkotika burde være lovlig å bruke?" <--- ikke en stråmann

"Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har!" <--- falsk beskyldning

Anonymkode: b0838...3e4

Skrevet (endret)
På 8.4.2017 den 11.29, AnonymBruker skrev:

Hersketeknikk, ønsketenkning, dumhet(misforståelser). Sånne ting da.

Anonymkode: 7d7b1...d4d

Det kan nok ofte være misforståelser, for det er ikke noen god grunn til å gjøre det. Vedkommende mener (...) Også stemmer det ikke. :P Da er det jo personen som mener det som mener sånt (enkelt og greit) som rett og slett ikke står for det de mener. Dette ble litt smør på flesk, men... Poenget mitt er at folk kan ikke vite hva folk tenker og mener. Da hadde det vært lett å fange forbrytere, osv... 

Endret av fuglekvitter__
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er viktigere å ha rett og "ta" andre mennesker på deres meninger.

Så ved å tilegne de meninger og knuse de gjør at en holder definisjonsmakten, og dermed overtaket.

Anonymkode: cda7e...7f0

Skrevet

Gjøres ofte med mennesker som ikke ønsker å mene noe selv, de bare kritiserer alt hva motparten sier. Da er det ganske naturlig at vedkommende får tillagt en mening, selv disse menneskene sjelden er glade i å stå for noe selv, da det er enklere å angripe alle andre for deres meninger.

Gjest Froning
Skrevet

Det er fordi dette er kvinneguiden...

"Forumet som består av flinke soldater som tar kampene andre ikke ville brydd seg om å ta. Forumet!... der drama og intriger har blitt selve fundamentet som holder det stående. FORUMET! Det er ingen fornærmelse er grove nok for.så lenge man får frem hvor udugelige kvinner og menn er."

Og sånn PS: Sitter nå med tårer i øynene etter min egen inspirerende tale. Siden (drama)tikk var virkemiddelet forventer jeg intet mindre enn 20 poeng. 

Click me on!

Gjest antbug
Skrevet

Noen sikkert for å vri seg unna å svare ordentlig, andre misforstår fordi du har ordlagt deg uklart, andre igjen misforstår fordi det du sier legges sammen med annet du har sagt tidligere og danner et bilde du kanskje ikke hadde ment å skape men som de ser, og noen misforstår alt og alle med vilje bare for å lage bråk.

Skrevet

Tror det i stor grad har med evner og forståelse å gjøre, samtidig som moderatorene overhodet ikke slår ned på dette, og fraværet av pyramidesitering gjør at konteksten ofte forsvinner. Dermed ser vi veldig mange "god dag mann økseskaft"-svar. 

Det mest komiske oppi det hele er at mange av disse innleggene får mye positiv respons når konteksten forsvinner. Dermed svarer mange på saklige og konkrete poeng, med vage og følelsesladde klisjeer som i liten grad besvarer motpartens argumenter, men som til gjengjeld blir sett som et uttrykk for gode holdninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...