Gå til innhold

Burde alle sjåfører ta med seg nøkkelen for å forhindre terror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lys av de siste terrorangrepene, hvor terrorister kaprer lastebiler etc, burde det innføres et system hvor det ikke er lov å gå fra nøklene i bilen hvis man forlater den?

Rar problemstilling å forholde seg til i 2017, men kanskje må det innføres for å redde menneskeliv..

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt så bruker de egen lastebil eller kidnapper sjåføren.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker sjåføren gir fra seg nøkkelen dersom han får en pistol rettet mot hodet.. 

Anonymkode: 38211...f4c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om biltyven er terrorist eller ikke så blir det trøbbel med forsikringen dersom bilen stjeles fordi nøklene står i ;)

Så ja, alle sjåfører bør ta med nøklene sine! Alltid!

Anonymkode: 286f7...f29

• Liker 8
Skrevet

Nei. Jeg syntes ikke det. Hvis vi begynner å lage nye regler, noe som går imot grunnleggende nordiske prinsipper om å stole på hverandre, så er vi på vei i gal retning. Jeg nekter å la dem vinne med å skremme oss. Jeg tror uansett ikke det hadde ført til noe som helst annet enn at de hadde funnet nye metoder for å spre hat og onskap.

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Callisto83 skrev:

I lys av de siste terrorangrepene, hvor terrorister kaprer lastebiler etc, burde det innføres et system hvor det ikke er lov å gå fra nøklene i bilen hvis man forlater den?

Rar problemstilling å forholde seg til i 2017, men kanskje må det innføres for å redde menneskeliv..

Ja! Forbud mot å sette fra seg bilen med nøklene i hadde stoppet masse tullete tomgangskjøring og dermed bidratt til å redusere luftforurensningen. Et slikt forbud hadde sannsynligvis reddet tusenvis av liv i året som følge av redusert luftforurensning. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville forøvrig vært mer bekymret for at et barn skadet seg eller andre med bilen om jeg satte den fra meg med motoren i gang. Totalt uansvarlig ting å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Nei, terrorister får uansett tak i det de vil, om de virkelig vil ha et kjøretøy truer de kjøretøyet til seg med skytevåpen eller andre ting

• Liker 2
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Det er mulig og starte en bil\lastebil uten nøkler.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det har ingen hensikt, vil terroristene ha en bil, får de en bil.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, altflyter skrev:

Nei. Jeg syntes ikke det. Hvis vi begynner å lage nye regler, noe som går imot grunnleggende nordiske prinsipper om å stole på hverandre, så er vi på vei i gal retning.

Låser du døra når ikke du er hjemme?

Anonymkode: ff998...078

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da begynner de å true/drepe/kidnappe sjåføren også. 

Anonymkode: 12e2b...88c

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker sjåføren gir fra seg nøkkelen dersom han får en pistol rettet mot hodet..

Da må de først skaffe pistol. Det er mye vanskeligere, spesielt hvis de allerede har gjort noe som har gitt oppmerksomhet fra overvåkningsmyndighetene. Selv kriminelle er forsiktige med å selge våpen til noen som virker som de kommer til å bruke det til terror. Det er mye mer sannsynlig med kniv, men det er også langt mindre effektivt.

I dette tilfellet skulle det ikke forundre meg om terroristen ikke engang hadde tenkt å bli terrorist da han stod opp om morgenen, men grep sjansen da det plutselig stod en lett tilgjengelig bil rett foran ham.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må de først skaffe pistol. Det er mye vanskeligere, spesielt hvis de allerede har gjort noe som har gitt oppmerksomhet fra overvåkningsmyndighetene. Selv kriminelle er forsiktige med å selge våpen til noen som virker som de kommer til å bruke det til terror. Det er mye mer sannsynlig med kniv, men det er også langt mindre effektivt.

I dette tilfellet skulle det ikke forundre meg om terroristen ikke engang hadde tenkt å bli terrorist da han stod opp om morgenen, men grep sjansen da det plutselig stod en lett tilgjengelig bil rett foran ham.

Det siste tviler jeg på, det siste er vel at det er funnet en sprengladning i lastebilen. 

Anonymkode: 5b4c5...e6f

AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2017 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Uansett om biltyven er terrorist eller ikke så blir det trøbbel med forsikringen dersom bilen stjeles fordi nøklene står i ;)

Så ja, alle sjåfører bør ta med nøklene sine! Alltid!

Anonymkode: 286f7...f29

Ja, sjåføren må dømmes som medskyldig her. Forsikring dekker neppe skadene bilen forårsaket, så dette vil nok bli økonomisk katastrofe for sjåføren.

Anonymkode: 22c22...a8d

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje innføre kodelås?

Anonymkode: 2d98f...449

AnonymBruker
Skrevet

Dersom en sjåfør går fra bilen med nøkler i / motor i gang, så bør vedkommende dømmes til uaktsomhet dersom bilen blir brukt til noe den ikke skal, barn får kjørt avgårde med den etc. Det er mye biler som står på tomgang uten sjåfør i huset. Noen ganger inne i bygg og. 

Teknologi for å gjøre det vanskeligere å stikke av med en bil finnes. Men vil de ha en lastebil, får de tak i den. 

Anonymkode: 3692b...192

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...