AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #1 Skrevet 7. april 2017 Hei! Jeg skal ha min første fastvakt på sykehuset, som pleiemedhjelper. Har noen av dere vært fastvakt og kan komme med noen råd/tips til arbeidsoppgavene og hvordan gjøre en god jobb? Jeg har forstått det slik at dette ofte er pasienter som er terminale (skal på hjerteavd), da vil jeg tror at de er svært syke og pleietrengende? Man skal være med pasienten hele tiden, slik at det er noen der hele tiden for pasienten slik jeg forstår. Tips/erfaringer til fastvakt? Takker for raske svar Anonymkode: 2fd36...52c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #2 Skrevet 7. april 2017 Fastvakter pleier ikke være nye ansatte. Dette er høyst uvanlig å sette uerfarne til. Anonymkode: b4df1...668 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #3 Skrevet 7. april 2017 Dersom du skal være fastvakt hos en terminal person går det meste i å bare være der, holde i hånda dersom du evt vet om personen har vært komfortabel med det før, registrere om pasienten viser tegn til smete, uro og urolighet. Dersom det er hos en pasient som er svært forvirret, urolig og ukritisk vil det være å trygge personen og prøve få h*n til å slappe av. Anonymkode: d1405...e5d 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #4 Skrevet 7. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dersom du skal være fastvakt hos en terminal person går det meste i å bare være der, holde i hånda dersom du evt vet om personen har vært komfortabel med det før, registrere om pasienten viser tegn til smete, uro og urolighet. Dersom det er hos en pasient som er svært forvirret, urolig og ukritisk vil det være å trygge personen og prøve få h*n til å slappe av. Anonymkode: d1405...e5d Takk for svar:) Bare å komme med flere tips om dere har det takk! Anonymkode: 2fd36...52c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #5 Skrevet 7. april 2017 Terminal vil si at pasienten er døende. Det kan derfor hende at vedkommende dør mens du er der. Din oppgave er å være der hos vedkommende, slik at han/hun ikke dør alene. Du kan holde vedkommende i hånda, prate, fukte munnen, gjøre det mest mulig behagelig for vedkommende. Anonymkode: 5851e...f0e 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #6 Skrevet 7. april 2017 Forsøk å forstå hvordan pasienten tenker og føler, så kommer du langt. Mennesker er veldig ulike og det nytter ikke alltid bruke en formel for pasienter som er døende eller alvorlig syke. Noen takler det bra, andre dårlig. Om man forsøker sette seg inn i hvordan det er for akkurat den pasienten, så kommer man langt, som sagt Anonymkode: 3d447...1e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå