Gå til innhold

Hva gjør man på påskeaften?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere? Noen tradisjoner? 

Eller er det en helt vanlig lørdag der lørdagsgodteriet til barna ligger i ett påskeegg som man bare gir barna før barnetvn? 

Anonymkode: a29c6...e8a

Videoannonse
Annonse
Gjest aceydazey
Skrevet

Jakt på påskeegg, skirenn, male egg og lammestek til middag.

Skrevet

Da jeg var yngre var vi alltid på fjellet, hele uken. Påskeaften dreide seg om påskeegg, pinnekjøtt og raketter (hehe). Det er dog ingen fasit på hvordan den skal feires, alle har sine tradisjoner...

Skrevet

Jobber. Er ikke på noen måte interessert i å feire, så jeg gjør ikke noe spesielt.

Skrevet

sove lenge, god frokost, så lammelår og akevitt på ettermiddagen, etterfulgt av brettspill og øl, og Doctor Who sesongpremiere! 

Skrevet

Jeg har aldri gjort noe spesielt på påskeaften. Jo, et år fødte jeg et barn på selveste påskeaften da, hehe :-)

Men jeg er altså ikke vokst opp med noe spesielt som skjer da, kan heller ikke huske noen spesiell middag den dagen. Vi fikk vel kanskje påskeegg til godteriet vårt den lørdagen da, men det var det hele.

Da sønnen min var liten, pleide vi å gi han smågodt og sånn i et påskeegg, men det døde fort ut, og etterhvert gadd vi ikke det heller. Vi er ikke kristne, så vi ser ingen grunn til å markere den dagen eller de helligdagene i grunnen.

Gjest Axl Rose
Skrevet

Familien er samlet hele uka, barna får jakte etter påskeegg på påskeaften, ellers får de litt snop skjærtorsdag, langefredag, påskeaften, 1.påskedag og 2.påskedag. Selv spiser jeg sjokolade, chips og drikker whiskey eller rom. Passer på å trene hver dag i påsken også. Ikke påskehelga. Da gir jeg meg selv fri. Kommer også til å savne dama, selv om vi skal møtes av og til. Hun skal hjem til sin familie. Får finne på mye moro sammen med barna. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Påskeaften er en helt vanlig lørdag, for meg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere? Noen tradisjoner? 

Eller er det en helt vanlig lørdag der lørdagsgodteriet til barna ligger i ett påskeegg som man bare gir barna før barnetvn? 

Påskeharen kommer i løpet av natten og legger igjen et påskeegg fylt med mye godt. Følger med et skattekart, så hun må finne den :fnise: Så får hun gomle i seg det som er i egget når som helst, helt til det er tomt i egget :) Ellers en helt vanlig dag :) 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og tips 🙌 

Da får vi se om vi legger eggene ute i skogen bak huset, slik at vi får satt i gang en jakt til barna ihvertfall 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Mamma pleide å gjemme påskeeggene våres så vi måtte lete etter dem. Ellers hadde vi en ekstra god middag med kylling eller lam og ellers påskegodt, påskenøtter på tv og krimserier da vi ble eldre. Ikke så mye gjemming av påskeegg etter vi ble tenåringer akkurat men.

Anonymkode: 59d18...cbc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg feirer ikke påske, så jeg gjør akkurat det samme som ellers i året. 

Er det ingen av dere som går i kirken? 

Anonymkode: 79b57...192

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2017 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Jeg feirer ikke påske, så jeg gjør akkurat det samme som ellers i året. 

Er det ingen av dere som går i kirken? 

Jo da. Etter å ha fulgt lidelseshistorien fra palmesøndag via skjærtorsdag til langfredag, blir høymessen første påskedag alltid en stor opplevelse.

Anonymkode: 2f16c...3cd

Skrevet (endret)

Vi fikk (og får, tror jeg) påskeeggene på skjærtorsdag fordi foreldrene syntes det ble dumt å utsette det til påskeferien var nesten over.

Påskeaften regner jeg med at det er eggtil frokost, eller julebrød med tunge og hjemmelaget syltaflesk og rulle. Middag er alltid "julemiddag" med to sorter ribbe, pølser og alt som hører med. Kanskje brettspill eller påskekrim om kvelden.

I år tror jeg er første gang hele familien ikke er samlet i påsken. Jeg bor et sted det ofte kommer mange påsketurister, de som har flyttet vekk kommer hjem, og enda flere kommer for å stå på ski - derfor er det sjelden folk reiser andre steder. Men påske er mer "fri fra skole" enn noe annet, og når man har jobbet de siste påskene, og folk ikke kommer hjem, så blir det jo ikke helt det samme.

Men noen vanlig lørdag, det er det ikke :kaklehone:

Endret av applestories
Skrevet

På morgenen er det jakt etter påskeegget. Natt til påskeaften kommer påskeharen med skattekart og rebus som må løses for å finne egget. Så er det god frokost og ut på tur. Er været fint drar vi på skitur med appelsinrenn og er det dårlig vær lager vi appelsinrenn i bakken rett her borte. Den som fanger flest appelsiner og vinner rennet får en premie :)

Før middag er det brettspill og etter middag ser vi en film eller noe.

Skrevet

Det er for det meste en vanlig lørdag ja. Barna våkner til at Påskeharen har vært på besøk og gjemt små sjokoladeegg rundt om i huset og lagt igjen velfylte påskeegg. Så leter de rundt etter sjokoladeeggene, spiser litt av det de fikk i det store egget og resten spares til lørdagsgodt. Ellers er dagen rolig og ganske vanlig. Vi går aldri i kirken. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo da. Etter å ha fulgt lidelseshistorien fra palmesøndag via skjærtorsdag til langfredag, blir høymessen første påskedag alltid en stor opplevelse.

Anonymkode: 2f16c...3cd

Er dette ment som en spøk? Jeg er ateist så jeg feirer hverken påske eller jul, men trodde det var vanlig for kristne å gå i kirken i høytidene. Påsken er vel en viktig høytid for kristne og jøder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...