AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #1 Skrevet 7. april 2017 Hei. Ønsker å ta et nytt etternavn av div grunner. Valget har lenge stått fast ved et mer "internasjonalt". Kjipt nok er dette beskyttet da det er kun 2-3 personer som har dette etternavnet(folkeregisteret). Ved beskyttet navn, er det noen som har erfaring rundt dette med kontaktsmåten; ringt på forhånd om kommende søknad, sendt et direkte skriv til navnhavere, oppsøkt personlig? Eventuelt hvor dypt begrunnet du i skrivet du sendte til navnhavere? Anonymkode: e759e...22e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #2 Skrevet 11. april 2017 Hva med å bare ringe ligningskontoret? Tipper de kan gi deg kjappere svar der, enn her! Anonymkode: a771a...ceb
Honey Dew Skrevet 11. april 2017 #3 Skrevet 11. april 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å bare ringe ligningskontoret? Tipper de kan gi deg kjappere svar der, enn her! Anonymkode: a771a...ceb Det er vel folkeregisteret som er riktig instans her
Kittykat Skrevet 11. april 2017 #4 Skrevet 11. april 2017 Jeg har selv et beskyttet etternavn (kun min familie i Norge som heter det). Først tok jeg kontakt med folkeregisteret og leverte inn søknad. Jeg fikk vite at jeg måtte spørre andre i familien min om det var greit at jeg byttet til det etternavnet. Dette måtte skje skriftlig og så måtte de svare skriftlig til meg, om de samtykket eller ikke. Svarene måtte jeg ha med til folkeregisteret. Jeg fikk byttet, men jeg tror det er enklere å få byttet når man er i slekt med de som har etternavnet man vil bytte til. Min far sine foreldre byttet etternavn, men han gjorde ikke det. Alle mine søsken og jeg byttet til mine besteforeldres etternavn. Min grunn var at jeg ville føre det videre og at eventuelle barn jeg fikk kunne da også hete dette og føre det enda videre. Jeg kom ikke så langt som å legge det til som mellomnavn på barna mine, men det kan jo hende at de selv har lyst til å legge det til senere. Uansett så må du først ta kontakt med folkeregisteret og sende inn søknad. Og så kan du ta det derfra. Kan hende du ikke får byttet til akkurat det navnet du har sett deg ut, så det er jo bedre å ha noen å velge mellom. Jeg ønsker deg lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå