Gå til innhold

Meal prep uten trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på å begynne med meal prep. For eksempel en halv kyllingfilet med gulrøtter og brokkoli, og at jeg lager dette til frokost og lunsj til hver dag. Så vanlig middag, som er litt variert, og til kveldsmat kunne jeg hatt knekkebrød. Vil jeg legge på meg av dette når jeg ikke trener? Jeg går litt turer i skogen og i fjellet, men ikke regelmessig typ tre ganger i uka. Det varierer veldig. 

Nå spiser jeg stort sett skiver til alle måltider bortsett fra middag, og jeg blir ekstremt oppblåst av brød - og lei av pålegg. Vil gjerne litt ned i vekt, samtidig som jeg lærer meg å spise sunnere, SAMT spise mat jeg holder meg lenge mett av. 

Så, dere som kan dette: Kan jeg spise en halv kyllingfilet med gulrøtter og brokkoli til frokost og lunsj, spise vanlig middag som jeg pleier nå, og to knekkebrød til kvelds? Og eventuell frukt mellom måltidene? Eller vil jeg bare legge på meg mer da?

Er 162 høy og veier ca 60 kilo, hvis det hjelper noe.

Anonymkode: c706f...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meal-prep er da bare et mer fancy ord for matpakke, evt. "gjøre klar mat i forveien", og det er ikke noe revolusjonerende eller spektakulært i det. Om du går opp eller ned i vekt kommer an på hvor mye kroppen din forbenner per dag. Vekten øker ved overskudd og avtar ved undrskudd. 

Jeg bare lurer; men er det ikke fryktelig kjipt å spise kyllingfilet og grønnsaker til frokost? Høres grellt ut, spør du meg. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, bobleplast_ skrev:

Meal-prep er da bare et mer fancy ord for matpakke, evt. "gjøre klar mat i forveien", og det er ikke noe revolusjonerende eller spektakulært i det. Om du går opp eller ned i vekt kommer an på hvor mye kroppen din forbenner per dag. Vekten øker ved overskudd og avtar ved undrskudd. 

Jeg bare lurer; men er det ikke fryktelig kjipt å spise kyllingfilet og grønnsaker til frokost? Høres grellt ut, spør du meg. 

Og som jeg forstod det skal TS fordele denne halve kyllingfileten på frokost og lunsj? Blir ikke det ekstremt lite mat med en kvart kyllingfilet og litt grønnsaker? 

Anonymkode: dadad...ccd

AnonymBruker
Skrevet

En halv kyllingfilet i hver boks
TS

Anonymkode: c706f...e53

Gjest Anthrax
Skrevet

Hvorfor akkurat kylling og brokkoli? Og en kvart filet til frokost og lunsj er altfor lite. Sats på mettende smoothies, havregrøt, knekkebrød med proteinrikt pålegg som ost, egg, skinke, avokado, lag deg wraps med fullkorns- eller speltlomper, salater med jordbær og alt mulig grønt snacks oppi og kylling og nøtter, brød med avokado+salt+pepper+sitron, røkelaks og omelett... 

Et variert og sunt kosthold med nok protein, karbohydrater og fett er viktig for kroppen. Det blir ikke noe sixpack av å gomle bare en kvart kyllingfilet og brokkoli til frokost...! Det vil heller føre til ulvehunger og mangler på nok fett og karbohydrater i det lange løp og gjøre ting verre enn bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så, dere som kan dette: Kan jeg spise en halv kyllingfilet med gulrøtter og brokkoli til frokost og lunsj, spise vanlig middag som jeg pleier nå, og to knekkebrød til kvelds? Og eventuell frukt mellom måltidene? Eller vil jeg bare legge på meg mer da?

Er 162 høy og veier ca 60 kilo, hvis det hjelper noe.

Det er umulig å svare på uten å vite nøyaktig hva du spiser i løpet av dagen og hvor mye kalorier kroppen din trenger. Spiser du mer enn du forbrenner går vekten opp. Spiser du mindre enn du forbrenner går vekten ned. Dette er helt uavhengig av om du har tilberedt maten på forhånd eller ikke. 

Anonymkode: 5cdc2...981

Skrevet

Meal prep er bare et fancy navn for å gjøre i stand mat på forhånd, gjerne på samlebånd. Hvis det er effektivt for deg, så kan du gjøre det uavhengig av om du trener eller ikke. Men "effektivt" betyr ikke bare "arbeidsbesparende". Det er ingen lov som sier at du ikke kan spise kyllingfilet til frokost, men det er heller ingen ting i veien for å spise tradisjonell frokost-, lunsj- og middagsmat. Det er du som bestemmer. Men det betyr at du må ta dine egne valg basert på dine egne behov og preferanser, og det er ikke alltid lurt å slenge seg på en greie uten å tenke seg om. Jeg forstår at det høres gøy ut (jeg ble fascinert selv da jeg hørte om meal prep første gang), men tror du ikke det blir kjedelig? 

Jeg kan love deg at hvis du er lei av pålegg, kommer du fort til å bli lei av kylling med gulrøtter og brokkoli til frokost og lunsj hver dag!

Å spise så ensformig er ikke sunt. Du trenger masse forskjellige matvarer med forskjellige næringsstoffer for kroppen din og forskjellig smak og konsistens og farge for psyken din. Hvis du sliter med sultfølelse - og det ikke bare er påvirkning av reklamen, for det er ingen grunn til at rike nordmenn skal slite med sultfølelse - må du spise mer variert og balansert - det betyr at du trenger å variere kjøttet og grønnsakene, og i tillegg spise forskjellig typer stivelsesholdig mat (ris, pasta, gryn, poteter) og fett. Fisk og frukt og nøtter og meieriprodukter er også bra/viktig.

Du går opp i vekt om du over tid spiser flere kalorier enn du bruker. Akkurat hva du spiser, og hvor mange måltider, spiller isolert sett ingen rolle. Du har en fin vekt for din høyde, og jeg vil advare på det sterkeste mot å prøve å fikse på noe som fungerer. Det er smart å spise på en sånn måte at matlysten samsvarer med ditt behov for mat. Både mat som smaker veldig godt og som er lett å få ned i store mengder, og kjedelig mat som man sliter med å tygge, kan få en person til å ville spise mer. Og når vi vil ha mer, og føler at vi trenger det, eller fortjener det, spiser vi mer, fordi vi kan. Finn fram (eller tilbake) til en rutine som fungerer for deg. Dette vil ta litt tid, men det er vel verdt det.

Du behøver ikke trene, det er i grunnen ikke særlig effektivt å trene for vektas skyld, men det er mange gode grunner til å være i aktivitet. En av tingene fysisk aktivitet gjør, er å regulere appetitten. Moderat aktivitet pleier å få en person til å få lyst på passe mengder ordentlig mat, men overanstrengelse og å presse seg til aktivitet man opplever som straff, lager en ond sirkel av overspising og trøste- og belønningsspising. Du vil ikke dit. Mat er godt og du trenger mat. Spis det du liker og lik det du spiser.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...